25.6.2022 Kotimaanmatkailu Teinit testasivat, nämä ovat Powerparkin viisi parasta ja hurjinta laitetta! – ”Viisi kertaa peräkkäin Junkeriin!” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Huvivaltio Powerpark Härmässä Kauhavalla tarjoaa hurjia G-voimia pää alaspäin ja nopeaa F1-auton kiihtyvyyttä – kaiken ikäisille. Huvipuisto Powerparkin hurjat laitteet kohottautuvat kohti taivasta niin korkealle, että ne näkyvät jo kilometrien päähän metsän takaa lakeuksilla, kun Powerparkia lähestyy etelän suunnasta Pohjanmaanväylää eli tietä 18 pitkin. Tätä hetkeä on odotettu pitkään ja hartaasti. Etelässä asuvalle vuosittainen huvipuistokäynti suuntautuu yleensä Linnanmäelle sen sijainnin vuoksi. Powerparkiin lähtöä täytyy suunnitella erikseen, koska pääkaupunkiseudulta matkaa Powerparkiin lyhintä reittiä tulee hieman yli 400 kilometriä. Powerpark sijaitsee aivan Lapuanjoen kupeessa Härmässä, Kauhavalla. Alue on suunniteltu hyvin. Lapuanjoen länsipuolelle jäävät laajat parkkipaikat niin henkilö- kuin linja-autoillekin ja sillan toisella puolella, Lapuanjoen itäpuolella sijaitsee varsinainen huvipuisto sekä Mika Salo Circuit -kartingrata. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaikki laitteet testiin Tämänkertaisen käynnin tarkoituksena on tutustua itse huvipuistoon – ja niin, että kaksi teini-ikäistä huvipuistojen heavy useria, Lenni Metso, 14 ja Nooa Metso, 16, pistävät Powerparkin laitteet paremmuusjärjestykseen. Tavoitteena on löytää ja rankata Powerparkin viisi hurjinta ja parasta laitetta – yhden päivän aikana. Ensin vähän tietoa Powerparkista. Huvivaltio Powerparkissa on kaikkiaan 41 laitetta. Tässä määrässä on mukana kaikki Powerparkin laitteet, niin perheen pienimpien kuin myös perheen hurjimmille huimapäille tarkoitetut laitteet. Kun laitteista rankataan tarkasteluun ne laitteet, jotka kiinnostavat kaikkein eniten testiryhmäämme eli 14- ja 16-vuotiaita hurjapäitä, jäljelle jää 10 laitetta, joiden luokituksena on huvipuiston omienkin nettisivujen mukaan ”hurja”. Tämä testi tarvitsee enää vain sen, että kiinnitetään rannekkeet testaajien ranteisiin ja päästetään heidät irti! Parhaat valikoituivat päivän pyörityksessä Muutaman tunnin kuluttua testipäivä alkaa olla ohi, ja testiryhmän lista on valmis julkistettavaksi. Ennen sitä kuitenkin maininta, että harmillisesti hurjista laitteista Dragon Tower -laite, ylös korkeuksiin nouseva häkkyrä, joka putoaa sieltä alas parhaimmillaan 23 metrin sekuntivauhtia, oli poissa käytöstä. Lisäksi Pegasus, hupilaite, jossa kiekkomainen laite pyörii akselinsa ympäri 12 kertaa minuutissa, oli myös pois käytöstä. Kaikkiaan kymmenestä hurjimmasta laitteesta vain kahdeksaa päästiin siis testaamaan ja valitsemaan niistä Huvivaltio Powerparkin top 5 -laitekärki. Seuraavaksi on aika julkistaa testin tulos! 1. Junker Powerparkin kuvaus laitteesta: ”Pohjois-Euroopan hurjin vuoristorata Junker kiihdyttää matkustajat nollasta 100 km/h huippunopeuteen vain 1,9 sekunnissa. Junker kiihtyy nopeammin kuin F1-auto, joka tarvitsee kiihtyäkseen samaan nopeuteen reilut kaksi sekuntia. Alkukiihdytyksen jälkeen laite syöksyy maan vetovoimaa uhmaten lähes pystysuoraan 40 metrin korkeuteen Etelä-Pohjanmaan lakeuksien ylle. Korkeuksista syöksytään 100 km/h huippunopeudella parin silmukan kautta suoraan alapuolella olevan lammen läpi tunneliin maan alle ja sieltä jälleen ylös. Huippunopealla radalla on mittaa 860 metriä ja parhaimmillaan koetaan jopa 4,5 g:n voimat. 4,5 G:n voimilla kyytiläisiä koetteleva Junkerin erikoisuus on lammen alle vievä tunneli. Huippunopeudella lammen läpi kulkevasta tunnelista Junker nousee uudelleen päivänvaloon ja tekee silmukoita ja kierteitä moneen suuntaan. Lopussa säväyttää vaikuttava pysähtyminen huipputehokkaitten magneettien avulla.” Testiryhmän mielipide laitteesta: – Ajo oli Junkkerissa ehdottomasti parasta, se on Powerparkin hurjin laite, mutta ei se ollut liian hurja. Hurjan siitä teki sen kova vauhti ja ajo. Ehdottomasti yksi parhaista laitteista, missä ikinä ollut, vetää vertoja Linnanmäen Taigalle, Taiga on kuitenkin vielä ehkä ihan vähän parempi. Junker menee myös tarpeeksi korkealle ja on kestoltaan justiinsa sopiva. Mentiin viisi kertaa peräkkäin Junkeriin! 2. Pitt’s Special Powerparkin kuvaus laitteesta: ”Vuoden 2020 uutuusvuoristorata Pitt's Special alkaa hitaalla, mutta hurjalla nousulla pystysuoraan ylös 43,5 metrin korkeuteen. Tornin huipulta 8-paikkainen vaunu syöksyy 85-asteen kulmassa kohti maata vauhdin kiihtyessä välittömästi 100 kilometrin tuntivauhtiin. Syöksylaskun jälkeen vaunu jatkaa matkaansa maanrajasta uudelleen ylös tehden ensimmäiset tunteita ravisuttavat silmukat samalla kun vaunu kiertyy myös akselinsa ympäri. Alun jälkeen rata vie matkustajat PowerParkiin johtavan tien yli karting-radan puolelle, jossa on luvassa lisää silmukoita. Kaikkiaan vuoristoradalla on mittaa 693 metriä, joista jokainen metri tarjoaa unohtumattoman elämyksen huvittelijoille. Suurimmillaan matkustajiin kohdistuu 4,5 g:n voimat.” Testiryhmän mielipide laitteesta: – Pitt’s Specialissa on sama kuin Junkerissakin, eli kova vauhti, joka on huippua! Lisäksi Pitt’s Specialin keskinopeus on korkea, joka tekee siitä hyvän. Ärsyttävää Pitt’s Specialissa on se alkunousu, jossa ollaan selkä alaspäin ja muutenkin se on vähän tylsempi kuin Junker, siksi jäi sijalle kaksi. Kestoltaan laite on tosi sopiva. 3. Thunderbird Powerparkin kuvaus laitteesta: ”Thunderbird on PowerParkin huvipuiston ylpeys ja suursuosikki vuodesta toiseen. Maailman 10. parhaaksi puuvuoristoradaksi rankattu Thunderbird tarjoaa uskomattoman pehmeää kyytiä tiukoissa mutkissa ja ylä- ja alamäissä. Thunderbird on rakennettu yhteistyössä vuoristoratojen rakentamiseen erikoistuneen amerikkalaisen Great Coasters Internationalin (GCI) kanssa. Rata on hieman alle kilometrin pituinen, ja vaunut käyvät paikoitellen lähes 30 metrin korkeudella. Laite on hämmästyttänyt matkustajiaan. Se on yhdistelmä kovaa vauhtia, huimia kallistuksia, vatsanpohjassa tuntuvia hyppyjä ja pudotuksia sekä hienoa tunnelmaa, jonka vain tällainen silmiä hivelevä puinen taideteos voi tarjota. Laitteen tarjoama kyyti on lisäksi pehmeän miellyttävä, joten siihen haluaa mennä uudelleen ja uudelleen. Yleisimmät kommentit laitteessa käyneiltä kuuluvat esimerkiksi: “No huh huh!”, “Mieletön!” tai “Tää on ihan hirveä, mun on pakko mennä uudelleen!” Thunderbird ampaisi heti ensimmäisenä vuotenaan Suomen suosituimpien ja kehutuimpien laitteiden kärkikastiin ollen samalla PowerParkin suosituin laite. Laite sopii lähes kaikille. Tervetuloa testaamaan maailman pohjoisin puinen vuoristorata!" Testiryhmän mielipide laitteesta: – Tässä on todella hyvä nopeus, Thunderbird on puuvuoristoradaksi täydellinen ja sopivan hurja – ainakin niistä, missä me olemme käyneet. Parempi kuin Lintsillä, mutta johtuu tietysti siitä, että Thunderbird on moderni puuvuoristorata, Lintsin rata on nostalgisempi kun se on rakennettu 1950-luvulla. Kallistetut melkein pystysuorat kurvit antavat Thunderbirdissä hyvän fiiliksen, kun ne taitetaan vauhdilla läpi. 4. Cobra Powerparkin kuvaus laitteesta: ”Tämä nimensä mukaan käärmeen lailla kiemurteleva yksi PowerParkin kahdeksasta vuoristoradasta on ilahduttanut huvittelijoita jo vuodesta 2005 lähtien. Cobra on Pohjoismaiden ainoa vuoristorata, joka tekee korkkiruuvit ja voltit eteenpäin sekä peruuttaen. Jo eteenpäin mentäessä vauhti ja kallistukset, käännökset ja korkkiruuvivoltit tuntuvat hurjilta, mutta vielä hurjempia ne ovat peruuttamalla tehtynä! Kyydin aikana on myös kaksi toinen toistaan hurjempaa vatsan pohjassa tuntuvaa pudotusta. Jos nautit kovista ja rajuista kyydeistä, tämä extreme-laite sopii sinulle! Ei suositella heikkovatsaisille!” Testiryhmän mielipide laitteesta: – Cobra menee kuusi kertaa pää alaspäin – ja puolet niistä takaperin eli peruuttaen, mikä on todella siistiä. Todella yksinkertainen, mutta kuitenkin monipuolinen laite nimenomaan sen vuoksi, että se peruuttaa. Cobran suunnittelussa on käytetty luovuutta ja siinä on todella hyvä vauhti. 5. Devil’s Mine Hotel Powerparkin kuvaus laitteesta: ”Puiston erikoisuus, karvoja nostattava interaktiivinen kummitusjuna on jännittävä elämys jokaiselle. Voiko jokainen kierros olla erilainen? KYLLÄ VOI. Tällaista laitetta et muualta löydä! Devil’s Mine Hotel on noin 3 minuuttia kestävä hyytävä kummitusseikkailu villin lännen hotelliin ja kultakaivokseen. Jokaisen vaunun kaikilla neljällä matkustajalla on oma pistooli ja pistelaskurinsa. Matkalla on paljon maalitauluja ja jännittäviä liikkuvia hahmoja ja esineitä. Paras voittakoon!” Testiryhmän mielipide laitteesta: – Devil’s Mine Hotel valikoitui tähän parhaiden laitteiden joukkoon sijalle viisi hieman yllättäen. Se ei ole perinteinen kummitusjuna, vaan kun siellä saa ampua niitä kummituksia. Jokainen kierros on myös erilainen oman tuloksen näkökulmasta. Hauskaa oli ennen kaikkea se, että sai kisata keskenään kaikkien vaunussa olijoiden kesken, että kuka saa parhaat pisteet. Ja verrata niitä myös muiden vaunuryhmien kesken kierroksen päätteeksi. Tässä olisi jaksanut käydä vaikka kuinka monta kertaa peräkkäin! Erikoismaininta lyhyistä jonoista Lisäksi testiryhmä antoi pisteet Powerparkin rauhallisuudelle. Vaikka huvipuisto sulkeutui yksityistilaisuuden vuoksi testipäivänä puolitoista tuntia ennen normaalia sulkemisaikaa, kaikissa laitteissa ehti silti käydä hyvin, itse asiassa ihan väsyksiin asti, kun niihin ei ollut minkäänlaisia jonoja. Ainoastaan puuvuoristorataan joutui jonottamaan vähän pidempään, mutta se onkin Powerparkin suosituin laite. Teksti ja kuvat: Manu Tuppurainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Matkailu Onko kaupunkimatkailun aika vähitellen ohi? 25.7.2024 Ulkomaanmatkailu Berliini on teknomusiikin pääkaupunki, ja sen klubeissa voi kokea jotain ennennäkemätöntä 24.7.2024 Matkailu Nousu Normandian huimiin ja sotahistoriallisiin maisemiin 22.7.2024 Matkailu Pihtiputaan Keihäsmuseo – lajinsa ainoan museon tulevaisuus on hämärän peitossa 20.7.2024 Matkailu Päivän kuva(t): Banksyn laaja kattaus Tallinnassa 20.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: kolmatta viikkoa satoja karavaanareita Kiuruvedellä – viimeisimpänä tapahtumana Iskelmäviikko 19.7.2024 Matkailu Tekoäly käy haastamaan matkaoppaita 18.7.2024 Kotimaanmatkailu Fagerlundin traktorimuseo: ihanat traktorit saaristossa eli Suomen yllättävin museo? 16.7.2024 Matkailu Matkavinkki Tallinna: visuaalista herkkua Fotografiskassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan