25.6.2022 Kotimaanmatkailu Teinit testasivat, nämä ovat Powerparkin viisi parasta ja hurjinta laitetta! – ”Viisi kertaa peräkkäin Junkeriin!” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Huvivaltio Powerpark Härmässä Kauhavalla tarjoaa hurjia G-voimia pää alaspäin ja nopeaa F1-auton kiihtyvyyttä – kaiken ikäisille. Huvipuisto Powerparkin hurjat laitteet kohottautuvat kohti taivasta niin korkealle, että ne näkyvät jo kilometrien päähän metsän takaa lakeuksilla, kun Powerparkia lähestyy etelän suunnasta Pohjanmaanväylää eli tietä 18 pitkin.Tätä hetkeä on odotettu pitkään ja hartaasti. Etelässä asuvalle vuosittainen huvipuistokäynti suuntautuu yleensä Linnanmäelle sen sijainnin vuoksi. Powerparkiin lähtöä täytyy suunnitella erikseen, koska pääkaupunkiseudulta matkaa Powerparkiin lyhintä reittiä tulee hieman yli 400 kilometriä.Powerpark sijaitsee aivan Lapuanjoen kupeessa Härmässä, Kauhavalla. Alue on suunniteltu hyvin. Lapuanjoen länsipuolelle jäävät laajat parkkipaikat niin henkilö- kuin linja-autoillekin ja sillan toisella puolella, Lapuanjoen itäpuolella sijaitsee varsinainen huvipuisto sekä Mika Salo Circuit -kartingrata.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaikki laitteet testiinTämänkertaisen käynnin tarkoituksena on tutustua itse huvipuistoon – ja niin, että kaksi teini-ikäistä huvipuistojen heavy useria, Lenni Metso, 14 ja Nooa Metso, 16, pistävät Powerparkin laitteet paremmuusjärjestykseen. Tavoitteena on löytää ja rankata Powerparkin viisi hurjinta ja parasta laitetta – yhden päivän aikana.Ensin vähän tietoa Powerparkista. Huvivaltio Powerparkissa on kaikkiaan 41 laitetta. Tässä määrässä on mukana kaikki Powerparkin laitteet, niin perheen pienimpien kuin myös perheen hurjimmille huimapäille tarkoitetut laitteet.Kun laitteista rankataan tarkasteluun ne laitteet, jotka kiinnostavat kaikkein eniten testiryhmäämme eli 14- ja 16-vuotiaita hurjapäitä, jäljelle jää 10 laitetta, joiden luokituksena on huvipuiston omienkin nettisivujen mukaan ”hurja”.Tämä testi tarvitsee enää vain sen, että kiinnitetään rannekkeet testaajien ranteisiin ja päästetään heidät irti!Parhaat valikoituivat päivän pyörityksessäMuutaman tunnin kuluttua testipäivä alkaa olla ohi, ja testiryhmän lista on valmis julkistettavaksi. Ennen sitä kuitenkin maininta, että harmillisesti hurjista laitteista Dragon Tower -laite, ylös korkeuksiin nouseva häkkyrä, joka putoaa sieltä alas parhaimmillaan 23 metrin sekuntivauhtia, oli poissa käytöstä. Lisäksi Pegasus, hupilaite, jossa kiekkomainen laite pyörii akselinsa ympäri 12 kertaa minuutissa, oli myös pois käytöstä.Kaikkiaan kymmenestä hurjimmasta laitteesta vain kahdeksaa päästiin siis testaamaan ja valitsemaan niistä Huvivaltio Powerparkin top 5 -laitekärki. Seuraavaksi on aika julkistaa testin tulos!1. JunkerPowerparkin kuvaus laitteesta:”Pohjois-Euroopan hurjin vuoristorata Junker kiihdyttää matkustajat nollasta 100 km/h huippunopeuteen vain 1,9 sekunnissa. Junker kiihtyy nopeammin kuin F1-auto, joka tarvitsee kiihtyäkseen samaan nopeuteen reilut kaksi sekuntia. Alkukiihdytyksen jälkeen laite syöksyy maan vetovoimaa uhmaten lähes pystysuoraan 40 metrin korkeuteen Etelä-Pohjanmaan lakeuksien ylle. Korkeuksista syöksytään 100 km/h huippunopeudella parin silmukan kautta suoraan alapuolella olevan lammen läpi tunneliin maan alle ja sieltä jälleen ylös. Huippunopealla radalla on mittaa 860 metriä ja parhaimmillaan koetaan jopa 4,5 g:n voimat. 4,5 G:n voimilla kyytiläisiä koetteleva Junkerin erikoisuus on lammen alle vievä tunneli. Huippunopeudella lammen läpi kulkevasta tunnelista Junker nousee uudelleen päivänvaloon ja tekee silmukoita ja kierteitä moneen suuntaan. Lopussa säväyttää vaikuttava pysähtyminen huipputehokkaitten magneettien avulla.”Testiryhmän mielipide laitteesta:– Ajo oli Junkkerissa ehdottomasti parasta, se on Powerparkin hurjin laite, mutta ei se ollut liian hurja. Hurjan siitä teki sen kova vauhti ja ajo. Ehdottomasti yksi parhaista laitteista, missä ikinä ollut, vetää vertoja Linnanmäen Taigalle, Taiga on kuitenkin vielä ehkä ihan vähän parempi. Junker menee myös tarpeeksi korkealle ja on kestoltaan justiinsa sopiva. Mentiin viisi kertaa peräkkäin Junkeriin!2. Pitt’s SpecialPowerparkin kuvaus laitteesta:”Vuoden 2020 uutuusvuoristorata Pitt's Special alkaa hitaalla, mutta hurjalla nousulla pystysuoraan ylös 43,5 metrin korkeuteen. Tornin huipulta 8-paikkainen vaunu syöksyy 85-asteen kulmassa kohti maata vauhdin kiihtyessä välittömästi 100 kilometrin tuntivauhtiin. Syöksylaskun jälkeen vaunu jatkaa matkaansa maanrajasta uudelleen ylös tehden ensimmäiset tunteita ravisuttavat silmukat samalla kun vaunu kiertyy myös akselinsa ympäri. Alun jälkeen rata vie matkustajat PowerParkiin johtavan tien yli karting-radan puolelle, jossa on luvassa lisää silmukoita.Kaikkiaan vuoristoradalla on mittaa 693 metriä, joista jokainen metri tarjoaa unohtumattoman elämyksen huvittelijoille. Suurimmillaan matkustajiin kohdistuu 4,5 g:n voimat.”Testiryhmän mielipide laitteesta:– Pitt’s Specialissa on sama kuin Junkerissakin, eli kova vauhti, joka on huippua! Lisäksi Pitt’s Specialin keskinopeus on korkea, joka tekee siitä hyvän. Ärsyttävää Pitt’s Specialissa on se alkunousu, jossa ollaan selkä alaspäin ja muutenkin se on vähän tylsempi kuin Junker, siksi jäi sijalle kaksi. Kestoltaan laite on tosi sopiva.3. ThunderbirdPowerparkin kuvaus laitteesta:”Thunderbird on PowerParkin huvipuiston ylpeys ja suursuosikki vuodesta toiseen. Maailman 10. parhaaksi puuvuoristoradaksi rankattu Thunderbird tarjoaa uskomattoman pehmeää kyytiä tiukoissa mutkissa ja ylä- ja alamäissä. Thunderbird on rakennettu yhteistyössä vuoristoratojen rakentamiseen erikoistuneen amerikkalaisen Great Coasters Internationalin (GCI) kanssa. Rata on hieman alle kilometrin pituinen, ja vaunut käyvät paikoitellen lähes 30 metrin korkeudella.Laite on hämmästyttänyt matkustajiaan. Se on yhdistelmä kovaa vauhtia, huimia kallistuksia, vatsanpohjassa tuntuvia hyppyjä ja pudotuksia sekä hienoa tunnelmaa, jonka vain tällainen silmiä hivelevä puinen taideteos voi tarjota. Laitteen tarjoama kyyti on lisäksi pehmeän miellyttävä, joten siihen haluaa mennä uudelleen ja uudelleen.Yleisimmät kommentit laitteessa käyneiltä kuuluvat esimerkiksi: “No huh huh!”, “Mieletön!” tai “Tää on ihan hirveä, mun on pakko mennä uudelleen!” Thunderbird ampaisi heti ensimmäisenä vuotenaan Suomen suosituimpien ja kehutuimpien laitteiden kärkikastiin ollen samalla PowerParkin suosituin laite. Laite sopii lähes kaikille. Tervetuloa testaamaan maailman pohjoisin puinen vuoristorata!"Testiryhmän mielipide laitteesta:– Tässä on todella hyvä nopeus, Thunderbird on puuvuoristoradaksi täydellinen ja sopivan hurja – ainakin niistä, missä me olemme käyneet. Parempi kuin Lintsillä, mutta johtuu tietysti siitä, että Thunderbird on moderni puuvuoristorata, Lintsin rata on nostalgisempi kun se on rakennettu 1950-luvulla. Kallistetut melkein pystysuorat kurvit antavat Thunderbirdissä hyvän fiiliksen, kun ne taitetaan vauhdilla läpi.4. CobraPowerparkin kuvaus laitteesta:”Tämä nimensä mukaan käärmeen lailla kiemurteleva yksi PowerParkin kahdeksasta vuoristoradasta on ilahduttanut huvittelijoita jo vuodesta 2005 lähtien. Cobra on Pohjoismaiden ainoa vuoristorata, joka tekee korkkiruuvit ja voltit eteenpäin sekä peruuttaen. Jo eteenpäin mentäessä vauhti ja kallistukset, käännökset ja korkkiruuvivoltit tuntuvat hurjilta, mutta vielä hurjempia ne ovat peruuttamalla tehtynä! Kyydin aikana on myös kaksi toinen toistaan hurjempaa vatsan pohjassa tuntuvaa pudotusta. Jos nautit kovista ja rajuista kyydeistä, tämä extreme-laite sopii sinulle! Ei suositella heikkovatsaisille!”Testiryhmän mielipide laitteesta:– Cobra menee kuusi kertaa pää alaspäin – ja puolet niistä takaperin eli peruuttaen, mikä on todella siistiä. Todella yksinkertainen, mutta kuitenkin monipuolinen laite nimenomaan sen vuoksi, että se peruuttaa. Cobran suunnittelussa on käytetty luovuutta ja siinä on todella hyvä vauhti.5. Devil’s Mine HotelPowerparkin kuvaus laitteesta:”Puiston erikoisuus, karvoja nostattava interaktiivinen kummitusjuna on jännittävä elämys jokaiselle. Voiko jokainen kierros olla erilainen? KYLLÄ VOI. Tällaista laitetta et muualta löydä! Devil’s Mine Hotel on noin 3 minuuttia kestävä hyytävä kummitusseikkailu villin lännen hotelliin ja kultakaivokseen. Jokaisen vaunun kaikilla neljällä matkustajalla on oma pistooli ja pistelaskurinsa. Matkalla on paljon maalitauluja ja jännittäviä liikkuvia hahmoja ja esineitä. Paras voittakoon!”Testiryhmän mielipide laitteesta:– Devil’s Mine Hotel valikoitui tähän parhaiden laitteiden joukkoon sijalle viisi hieman yllättäen. Se ei ole perinteinen kummitusjuna, vaan kun siellä saa ampua niitä kummituksia. Jokainen kierros on myös erilainen oman tuloksen näkökulmasta. Hauskaa oli ennen kaikkea se, että sai kisata keskenään kaikkien vaunussa olijoiden kesken, että kuka saa parhaat pisteet. Ja verrata niitä myös muiden vaunuryhmien kesken kierroksen päätteeksi. Tässä olisi jaksanut käydä vaikka kuinka monta kertaa peräkkäin!Erikoismaininta lyhyistä jonoistaLisäksi testiryhmä antoi pisteet Powerparkin rauhallisuudelle. Vaikka huvipuisto sulkeutui yksityistilaisuuden vuoksi testipäivänä puolitoista tuntia ennen normaalia sulkemisaikaa, kaikissa laitteissa ehti silti käydä hyvin, itse asiassa ihan väsyksiin asti, kun niihin ei ollut minkäänlaisia jonoja. Ainoastaan puuvuoristorataan joutui jonottamaan vähän pidempään, mutta se onkin Powerparkin suosituin laite.Teksti ja kuvat: Manu TuppurainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 10.10.2024 Päivän kuva Päivän kuva: avaruuden rakennuspalikkana on tietenkin Lego 8.10.2024 Päivän kuva Päivän kuva: onko tämä muka Rovaniemi? 7.10.2024 Matkailu Islanti – huikaisevaa luontoa ja vulkaanista jännää 6.10.2024 Matkailu Jäähyväiset solateille: Col de l’Iseran 5.10.2024 Matkailu Erikoiset ateriat: Pädasten kartanon ravintola Alexander – 9 ruokalajin sinfonia makuaisteille 4.10.2024 Matkailu Kroatian Rijeka kiehtoo avattuna 29.9.2024 Matkailu Erikoiset unet: Pädasten kartano – hemmottelua ja rauhoittumista 29.9.2024 Automatkailu Lahti Caravan 2024: Tilantarpeeseen, mutta niukemmalle budjetille löytyy myös vaihtoehtoja 29.9.2024 Matkailuajoneuvot Lahti Caravan 2024: Kun retkeilyauto ei enää riitä – mutta halutaan silti kompaktia kokoa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 12.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Santa Fe – mukava matkakaveri 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 11.10.2024 Koeajo Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?” 12.10.2024 Uutinen Autoliitto muistuttaa tulevasta talvirengaskaudesta – "mieluummin reilusti etuajassa kuin päivä liian myöhään" 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon