2.10.2016

Teollisuusvakoilijoita, huimia messuosastoja, kauniita malleja – tältä näyttää Pariisin autonäyttely

Suuret kansainväliset autonäyttelyt ovat kiehtovia, järjettömiä, uuvuttavia ja avartavia. Valtavien hallien kätköistä löytyy niin odotettuja uutuusmalleja kuin aloittelevien autonvalmistajien tuntemattomia prototyyppejäkin.

Välke ja värit taistelevat huomiosta. Etualalla vilaus Škodan osastoa, oikealla Seatin pieni "virtuaaliesittely", takavasemmalla pala Lexuksen osastoa, horisontissa häämöttävät jo Toyota Ja Volkswagen.

Škoda Kodiak keräsi huomattavasti huomiota...

Toyota panosti hybridiautojen lisäksi vahvasti moottoriurheiluun. Esillä olivat Nürburgring 24H -kilpailuun osallistunut C-HR, ikävästi viime metreillä Le Mans -voiton menettänyt TS050-kilpuri ja suomalaisylpeys, Tommi Mäkisen rakentama Yaris WRC. Eri lajien tunnelmaa rakennettiin hienoilla tauluilla, joissa näkyi jalkojen ja renkaan jättämät kuviot.

Uutuuksien ohella halleista löytyi myös ostettavia klassikkoautoja. Kelpaisiko Ferrari 360 Challenge Stradale, vai onko Renault Sport Clio V6 enemmän oma juttu?

Renaultin osastoa koristi jälleen värikäs pallomerikatto ja kumpuileva lattia.

Näkymä kuin venemessuilta, vaikka kyse on vain Fiat 500C Riva -erikoismallia varten käytetystä rekvisiitasta.

Abarthin osastolta löytyi virityspalikoita. Tässä tasauspyörästön lukko hillitsemään etuvetomallien pito-ongelmia!

Ranskassa ruoka ei unohdu. Osastojen ihmismassoja ruokkivat valtavat catering-tiimit, joskus sopivasti ranskan värejä tunnustaen.

Erityisesti aasialaisten toimittajien joukossa on poikkeuksellisen pedantteja työntekijöitä. Eräiden nähtiin tutkivan autojen rengaspainetietoja tai alustaratkaisuja, toiset taas dokumentoivat hyvin tarkasti sisustoja. Ehkäpä tässäkin otetaan oppia Nissan Micrasta jonkun toisen autonvalmistajan laskuun?

Pariisi ei ole Pariisi ilman Eiffelin tornia, mutta tätä lähemmäksi nähtävyyttä ei automessuilla kerennyt.Peugeot halusi ilmeisesti muistuttaa leijonalogostaan tällä vaatimattoman kokoisella patsaalla?

Peugeot esitteli Loebin uuden aavikkokilpurin, 3008 DKR:n.

Citroënin osastolla huomiota keräsi matala ja pitkä Cxperience -konsepti, jonka povataan vihjaavan tulevan C5-mallin linjoja.

Punainen Citroën-tatuointi auttaa varmasti työnhaussa ranskalaismerkille.

Lexus esitteli taitojaan tuolivalmistajana. Lopputulos on hyvin futuristinen, lieneeköhän mukavakin?

Tämä tehotiimi käytti minuutteja Hyundai Ioniqin konepellin prässäyksien ihmettelyyn ja dokumentointiin.

Porsche rakensi linkkiä katu- ja kilpa-autojensa välille esittelemällä 919 Hybrid -kilpuriaan.

Audin osaston upea katto oli toteutettu kulmikkain teräsrakentein ja ledinäytöin. Tunnelma sopi mainiosti teknisyydestään tunnetulle autonvalmistajalle.

Seat oli korvannut suuren osan perinteistä näyttelyosastoaan virtuaalilaseilla toteutetulla esittelyllä.

Vaihteeksi lisäkuvia Škoda Kodiakista, olkaa hyvä!

Myös Volkswagen panosti virtuaalilaseihin.

Jaguar Land Roverin osastolla esiteltiin moottoritekniikkaa perinteisemmin, mutta ei yhtään vähemmän vakuuttavin keinoin. Moottorista oli piirretty leikkauksia lasilevyille, joita pystyi vetämään irralleen yksityiskohtien tutkimista varten.

Tässä vastaus, jos mietit miltä Opel Ampera E:n hybridivoimansiirto näyttää!

Välillä on hyvä pysähtyä tarkistamaan esiteltävän auton faktoja.

Seuraavaksi vuorossa on Geneven autonäyttely maaliskuussa 2017!

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Aake Kinnunen ja Lauri Ahtiainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat