30.11.2016 Liikenne Törmäystestissä Audi Q2 ja A5, Hyundai Ioniq, Suzuki Ignis sekä SsangYong XLV ja Tivoli Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Marraskuun Euro NCAP -törmäystesti sujui tuttuun tyyliin: johtavien autonvalmistajien uutuudet pokkaavat täydet viisi tähteä, mutta pienempien merkkien suorituksessa riittää parannettavaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAudi A5Audin A5 Coupé ylsi viiteen tähteen. Koska A5 jakaa keulan korirakenteet A4 sedanin kanssa, tehtiin autolle vain A4:n törmäystuloksia täydentävät kylkitörmäystestit. Arvosana pätee perusrakenteen jakavalle A5 Sportbackille, mutta tulevan A5 Cabriolet vaatii uusintatestin korkeamman omamassansa takia.A5:n suoja aikuismatkustajalle ylsi 89 prosenttiin. Auton suoritusta kiiteltiin, ainoat moitteet kohdistuivat kasvaneeseen rintakehän kuormitukseen ja tolppatestissä auenneeseen kuljettajan oveen.Lapsimatkustajien suojassa ei ollut moitittavaa, tuloksena 87 prosenttia. A5:n jalankulkijoille tarjoama suoja perustui A4:n saamaan arvosanaan 75 prosenttia. Ponnahtava konepelti tarjoaa hyvän suojan, vain tuulilasin alareuna antoi syyttä moitteille.Audin jalankulkijat tunnistava automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä toimi hyvin. Nopeusrajoitusten tunnistusjärjestelmää tai kaistavahtia ei arvioitu, sillä varusteet arvioitiin harvinaisiksi.Audi Q2Audi Q2 sai täydet viisi tähteä. Auton aikuisille tarjoama suoja ylsi 93 prosenttiin, eikä suojassa ollut moitittavaa. Menestys jatkui lapsimatkustajien suojassa, josta Q2 sai arvosanaksi 86 prosenttia. Ainoa kevyt moite kohdistui kuusivuotiaan rintakehän kuormitukseen osakeulan törmäyksessä.Jalankulkijasuojasta Audi Q2 sai 70 prosenttia. Suurimmat moitteet kohdistuivat lantionseudun kohonneeseen kuormitukseen.Q2:n jalankulkijat tunnistava automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä sai hyvän arvosanan kaikissa testeissä. Euro NCAP otti arvosteluun mukaan myös kaistavahdin, joka hälyttää kuljettajaa auton ajautuessa pois ajoradalta. Aktiivisesta turvallisuudesta Q2 sai 70 prosenttia.Hyundai IoniqHyundai Ioniqin saavuttama viisi tähteä koskee auton kaikkia malliversioita: hybridiä, ladattavaa hybridiä ja täyssähköversiota.Ioniqin aikuismatkustajien suoja nousi 91 prosenttiin. Ainoa moite kohdistui lantiovyön toimintaan kokokeulan törmäyksessä.Lapsimatkustajien suojasta Hyundai ansaitsi 80 prosenttia. Kuusi- ja kymmenvuotiaiden niskan kuormitusta moitittiin osakeulan törmäyksessä. Myös kymmenvuotiaan rintakehän kuormitusta moitittiin.Hyundain jalankulkijasuoja ylsi 70 prosenttiin. A-pilarien päähän kohdistama kuormitus johti moitteisiin.Hyundain automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän jalankulkijatunnistus toimi hyvin. Aktiivista turvavarustelua täydentää kaistallapitoavustin. Ioniq ansaitsi aktiivisesta turvavarustelusta 82 prosenttia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySsangYong XLV ja TivoliKoska SsangYong XLV eroaa suositummasta Tivoli-mallista vain korin takaosasta, jakavat XLV ja Tivoli saman törmäystuloksen.Perusvarusteltujen SsangYongien tulos ylsi kolmeen tähteen, mutta aktiivista turvallisuutta parantavilla lisävarusteilla arvosana koheni neljään tähteen.Aikuismatkustajien suoja ylsi perus-Tivolissa 74 prosenttiin. Lisävarusteinen automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä korotti prosentit 82:een.Etumatkustajat saivat kevyitä moitteita kohonneesta rintakehän kuormituksesta osa- ja kokokeulan törmäyksessä. Suuremmat moitteet menivät takaistuimelle, jossa kokokeulatörmäyksessä pettänyt turvavyön toiminta johti törmäysnuken pään suuriin liikkeisiin.Tivoli suojasi lapsimatkustajia 62 prosentin edestä. Osakeulatörmäyksessä kymmenvuotiaan niskaan kohdistui suurta kuormitusta. Samassa törmäyksessä kuusivuotiaan rintakehän kuormitusta moitittiin. Euro NCAP kritisoi myös SsangYongin poiskytkettävän apukuljettajan turvatyynyn merkintöjä.SsangYongien konepellin reunat ja A-pilarit antoivat huonon suojan jalankulkijoille. Puskurin tarjoama suoja arvioitiin hyväksi, mutta lantion seudun kuormitus vaihteli hyvästä huonoon. Tuloksena 55 prosenttia.Tivolin perusmalli sai aktiivisesta turvallisuudesta 25 prosenttia. Lisävarusteinen hätäjarrutusjärjestelmä kohottaa aktiivisen turvavarustelun pisteet 43 prosenttiin.Suzuki IgnisSuzukin viisiovinen pikkuauto Ignis sai perusvarustein kolme tähteä, mutta lisävarusteilla arvosana kohoaa täyteen viiteen tähteen.Perusmallin aikuisten suoja nousi 79 prosenttiin. Euro NCAP moitti kuljettajan rintakehän ja jalkojen saamaa suojaa. Lisävarusteinen automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä nostaa arvosanan 87 prosenttiin.Lapsimatkustajien suojasta Suzuki sai 79 prosenttia. Moitteet kohdistuivat osakeulatörmäyksessä kohonneeseen kuusivuotiaan rintakehän suojaan. Samassa testissä kymmenvuotiaan niskan kuormitusta moitittiin.Igniksen jalankulkijasuoja arvosteltiin 67 prosenttiin. Konepellin tarjoama suoja vaihteli hyvästä kohtalaiseen, mutta jäykät A-pilarit saivat moitteita. Arvosana kohosi 77 prosenttiin lisävarusteisella hätäjarrutusjärjestelmällä varustettuna.Suzuki Igniksen aktiivinen turvavarustelu jäi perusmallissa 25 prosenttiin. Lisävarusteinen hätäjarrutusjärjestelmä ja kaistavahti toimivat hyvin, ja korottivat tuloksen 60 prosenttiin.Lähde ja kuvat: Euro NCAP Lue lisää Kaikki artikkelit 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen 10.3.2025 Autoilu Uutta pintaa yli 3 000 tiekilometrille – tiestön nykykunnon ylläpito vaatisi enemmän 7.3.2025 Liikennepolitiikka Autoliitto: tavoitteeksi matka-aikojen lyhentäminen – 300 miljoonaa euroa perustienpitoon ja 300 miljoonaa euroa korjausvelan poistamiseen 6.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tästä lentokoneesta Ilmavoimat sai alkunsa – päivälleen 107 vuotta sitten Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija