30.11.2016 Liikenne Törmäystestissä Audi Q2 ja A5, Hyundai Ioniq, Suzuki Ignis sekä SsangYong XLV ja Tivoli Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Marraskuun Euro NCAP -törmäystesti sujui tuttuun tyyliin: johtavien autonvalmistajien uutuudet pokkaavat täydet viisi tähteä, mutta pienempien merkkien suorituksessa riittää parannettavaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAudi A5Audin A5 Coupé ylsi viiteen tähteen. Koska A5 jakaa keulan korirakenteet A4 sedanin kanssa, tehtiin autolle vain A4:n törmäystuloksia täydentävät kylkitörmäystestit. Arvosana pätee perusrakenteen jakavalle A5 Sportbackille, mutta tulevan A5 Cabriolet vaatii uusintatestin korkeamman omamassansa takia.A5:n suoja aikuismatkustajalle ylsi 89 prosenttiin. Auton suoritusta kiiteltiin, ainoat moitteet kohdistuivat kasvaneeseen rintakehän kuormitukseen ja tolppatestissä auenneeseen kuljettajan oveen.Lapsimatkustajien suojassa ei ollut moitittavaa, tuloksena 87 prosenttia. A5:n jalankulkijoille tarjoama suoja perustui A4:n saamaan arvosanaan 75 prosenttia. Ponnahtava konepelti tarjoaa hyvän suojan, vain tuulilasin alareuna antoi syyttä moitteille.Audin jalankulkijat tunnistava automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä toimi hyvin. Nopeusrajoitusten tunnistusjärjestelmää tai kaistavahtia ei arvioitu, sillä varusteet arvioitiin harvinaisiksi.Audi Q2Audi Q2 sai täydet viisi tähteä. Auton aikuisille tarjoama suoja ylsi 93 prosenttiin, eikä suojassa ollut moitittavaa. Menestys jatkui lapsimatkustajien suojassa, josta Q2 sai arvosanaksi 86 prosenttia. Ainoa kevyt moite kohdistui kuusivuotiaan rintakehän kuormitukseen osakeulan törmäyksessä.Jalankulkijasuojasta Audi Q2 sai 70 prosenttia. Suurimmat moitteet kohdistuivat lantionseudun kohonneeseen kuormitukseen.Q2:n jalankulkijat tunnistava automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä sai hyvän arvosanan kaikissa testeissä. Euro NCAP otti arvosteluun mukaan myös kaistavahdin, joka hälyttää kuljettajaa auton ajautuessa pois ajoradalta. Aktiivisesta turvallisuudesta Q2 sai 70 prosenttia.Hyundai IoniqHyundai Ioniqin saavuttama viisi tähteä koskee auton kaikkia malliversioita: hybridiä, ladattavaa hybridiä ja täyssähköversiota.Ioniqin aikuismatkustajien suoja nousi 91 prosenttiin. Ainoa moite kohdistui lantiovyön toimintaan kokokeulan törmäyksessä.Lapsimatkustajien suojasta Hyundai ansaitsi 80 prosenttia. Kuusi- ja kymmenvuotiaiden niskan kuormitusta moitittiin osakeulan törmäyksessä. Myös kymmenvuotiaan rintakehän kuormitusta moitittiin.Hyundain jalankulkijasuoja ylsi 70 prosenttiin. A-pilarien päähän kohdistama kuormitus johti moitteisiin.Hyundain automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän jalankulkijatunnistus toimi hyvin. Aktiivista turvavarustelua täydentää kaistallapitoavustin. Ioniq ansaitsi aktiivisesta turvavarustelusta 82 prosenttia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySsangYong XLV ja TivoliKoska SsangYong XLV eroaa suositummasta Tivoli-mallista vain korin takaosasta, jakavat XLV ja Tivoli saman törmäystuloksen.Perusvarusteltujen SsangYongien tulos ylsi kolmeen tähteen, mutta aktiivista turvallisuutta parantavilla lisävarusteilla arvosana koheni neljään tähteen.Aikuismatkustajien suoja ylsi perus-Tivolissa 74 prosenttiin. Lisävarusteinen automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä korotti prosentit 82:een.Etumatkustajat saivat kevyitä moitteita kohonneesta rintakehän kuormituksesta osa- ja kokokeulan törmäyksessä. Suuremmat moitteet menivät takaistuimelle, jossa kokokeulatörmäyksessä pettänyt turvavyön toiminta johti törmäysnuken pään suuriin liikkeisiin.Tivoli suojasi lapsimatkustajia 62 prosentin edestä. Osakeulatörmäyksessä kymmenvuotiaan niskaan kohdistui suurta kuormitusta. Samassa törmäyksessä kuusivuotiaan rintakehän kuormitusta moitittiin. Euro NCAP kritisoi myös SsangYongin poiskytkettävän apukuljettajan turvatyynyn merkintöjä.SsangYongien konepellin reunat ja A-pilarit antoivat huonon suojan jalankulkijoille. Puskurin tarjoama suoja arvioitiin hyväksi, mutta lantion seudun kuormitus vaihteli hyvästä huonoon. Tuloksena 55 prosenttia.Tivolin perusmalli sai aktiivisesta turvallisuudesta 25 prosenttia. Lisävarusteinen hätäjarrutusjärjestelmä kohottaa aktiivisen turvavarustelun pisteet 43 prosenttiin.Suzuki IgnisSuzukin viisiovinen pikkuauto Ignis sai perusvarustein kolme tähteä, mutta lisävarusteilla arvosana kohoaa täyteen viiteen tähteen.Perusmallin aikuisten suoja nousi 79 prosenttiin. Euro NCAP moitti kuljettajan rintakehän ja jalkojen saamaa suojaa. Lisävarusteinen automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä nostaa arvosanan 87 prosenttiin.Lapsimatkustajien suojasta Suzuki sai 79 prosenttia. Moitteet kohdistuivat osakeulatörmäyksessä kohonneeseen kuusivuotiaan rintakehän suojaan. Samassa testissä kymmenvuotiaan niskan kuormitusta moitittiin.Igniksen jalankulkijasuoja arvosteltiin 67 prosenttiin. Konepellin tarjoama suoja vaihteli hyvästä kohtalaiseen, mutta jäykät A-pilarit saivat moitteita. Arvosana kohosi 77 prosenttiin lisävarusteisella hätäjarrutusjärjestelmällä varustettuna.Suzuki Igniksen aktiivinen turvavarustelu jäi perusmallissa 25 prosenttiin. Lisävarusteinen hätäjarrutusjärjestelmä ja kaistavahti toimivat hyvin, ja korottivat tuloksen 60 prosenttiin.Lähde ja kuvat: Euro NCAP Lue lisää Kaikki artikkelit 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Yleinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 11.2.2025 Uutinen Kiina-tullit vastatuulessa autoteollisuudessa – Cupra varoittaa irtisanomisista 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 11.2.2025 Käytetyt autot Käyttötesti käytetyllä: onko sinulla omia kokemuksia Mercedes-Benz W124 -korimallista? Kerro niistä meille! 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Yleinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista