29.5.2017 Ajoneuvot Toroidion hämmentää yhä – milloin sanoista tekoihin? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toroidionista on vihdoin paljastunut uutta tietoa – tavallaan. Yhden megawatin teholla, alhaisella painolla ja mullistavalla sähkömoottoriteknologialla hypetetty Toroidion palasi äskettäin otsikoihin. Kahdessa tiedotteessaan raaseporilainen yritys kertoo sähkömoottorin käyneen testeissä Etteplan Oy:n laboratoriossa.– Laboratoriotestien perusteella jo ensimmäinen proof-of-concept -versio sähkömoottoristamme ja sen sähköjärjestelmä ovat toimiva paketti, kertoo yhtiön toimitusjohtaja Pasi Pennanen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyFaktoja odotellessaMitään konkreettista moottorin toiminnasta laboratoriossa ei kerrottu. Kyseessä on sama sähkömoottori, jolle myönnettiin viime syksynä hyödyllisyysmalli. Käytännössä kyse on patentin kaltainen kaupallinen suoja, joka ei vaadi keksinnöltä mullistavuutta. Eikä Toroidionin tapauksessa sellaista ollutkaan: sähkömoottorin jakaminen osiin on uusi ajatus vain automaailmassa.Se, että idea on keksitty aiemmin, ei toki tee keksinnöstä huonoa. Saadakseen uskottavuutta kunnianhimoisille väitteilleen Toroidionin tulisi kuitenkin esittää konkreettisia faktoja. Nyt niitä on odotettu aina huhtikuusta 2015 lähtien.Kulutus tiedossa, ajotapa eiJotain uutta lehdistötiedotteessa sentään kerrottiin. Auton paljastettiin saavuttaneen 9,99 kilowattitunnin kulutuksen sadalla kilometrillä, kun autoa ajettiin testiradalla ”normaaliajoa rajummassa ajosessiossa”.Ilman tarkkaa ajoprofiilia sähkönkulutustieto on yhtä tyhjän kanssa – siihen voi päästä jokaisella sähköautolla tai ladattavalla hybridillä, kunhan ajonopeus ja olosuhteet voidaan valita tarkkaan. Toroidion ei ole edes julkaissut uutta kuvamateriaalia autosta liikkeessä, lähes kaikki kuvamateriaali autosta liikkeessä on peräisin tilaisuudesta Nokian Renkaiden testiradalla syksyllä 2015 – samasta tilaisuudesta ovat peräisin myös Moottorin ottamat kuvat.Uutena pelaajana Toroidionin pitää toimia avoimemmin, jotta huimien väitteiden uskottavuus säilyy.Toivotaan parastaTietokonemalli Toroidionin voimalinjasta näyttää hienon perusidean: pitkä auton läpi ulottuva palkki kätkee akut, sähkömoottorit löytyvät pyörien juurista.Kotimaiselle sähkösuperautolle, ja koko sähkömoottorikonseptille, toivoo toki valoisaa tulevaisuutta. Kotimaisuus ei kuitenkaan saa sumentaa todellisuutta: Toroidionista on nyt kuultu kovia puheita yli kahden vuoden ajan, mutta näyttöjä odotellessa sähköautomaailma on kehittynyt valtavasti. Esimerkiksi kroatialainen Rimac Automobili työllistää yli 250 henkilöä, ja yhtiön osaamisen symboliksi rakennetun 1 224 hevosvoimaisen Concept One -sähköauton kykyjä on esitelty julkisesti. Vastaavasti muutama viikko sitten kiinalainen Nio esitteli EP9-mallinsa kykyjä ajattamalla Nürburgring Nordschleife -kilparadan ympäri hämmästyttävässä 6 minuutissa ja 45,9 sekunnissa. Toroidion siis ei ole yksin.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen, tietokonemallinnus: ToroidionMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous