8.4.2021 Ajoneuvot Toyota GR 86 – lisää tehoa, vähemmän painoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota GR 86 coupé tulee tukkimaan urheiluautoaukon, jonka Subaru BRZ ja Toyota GT86 jälkeensä jättivät. Uutuus saa lisää tehoa, vaikka on myös edeltäjäänsä kevyempi. Toyota GR 86 on julkistettu pitkän odotuksen jälkeen. Moottori uutisoi Subaru BRZ ja Toyota GT86 -urheiluautojen manttelinperijän perusrakenteesta jo huhtikuussa 2019, vaikka mielenkiintoinen konseptiauto saatiin jo vuonna 2017. Noin kuukausi takaperin tietoon tuli vahvoja huhuja nyt julkistetusta uutusmallista.Uusi Toyota GR 86 on edeltäjänsä tapaan korimalliltaan kaksiovinen coupé ja ehdottomasti urheiluauto, vaikka istumapaikkoja onkin 2+2. Toyotan GR -mallisto laajenee tällä kasikutosella Japanissa syksyllä – Euroopan aikataulua emme vielä tiedä, mutta Toyota on luvannut tuoda mallin myös meidän mantereelle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToyota GR 86Sekä Toyota GR 86 että jo aiemmin esitelty täysin uusi toisen sukupolven Subaru BRZ on kehitetty yhdessä. Näistä Subaru BRZ ei kuitenkaan tule valitettavasti saapumaan Eurooppaan, joten siksi sivuutamme sen lähemmän tarkastelun osalta. Toyotan mukaan molemmat mallit on kehitetty hieman omaan suuntaan tarjoamaan erilaista ajokokemusta, mutta tätä tuskin pääsemme vertailemaan.Ensimmäisen sukupolven autojen lievänä varjopuolena esiintyi 2,0-litraisen nelisylinterisen vastaiskumoottorin keskialueen vääntökuoppa. Nyt tilalla on Subarun 2,4-litrainen vapaasti hengittävä nelisylinterinen vastaiskumoottori, joten ongelma lienee poistunut. Toivottavasti moottorin luonnetta ei ole kokonaan hukattu.Tuo voimanlähde kiertää enimmillään 7 400 kierrosta minuutissa ja huipputeho saadaan neulan näyttäessä 7 000 lukemaa, joten kone kuulostaa kohtalaisen ylävireiseltä. Japanissa moottorin arvoiksi ilmoitetaan 235 hevosvoimaa tehoa ja noin 250 newtonmetriä vääntöä.Suorituskykyarvoksi kerrotaan 0-100 km/h 6,3 sekunnissa, joka on reilun sekunnin edeltäjää ripeämpi. Ainakin Japanissa ostaja saa valita kuusipykäläisen käsivalintaisen vaihteiston ja automaattivaihteiston väliltä.Valmistaja lupailee auton keskittyneen edeltäjän tapaan ajamisen nautintoon, joka kuulostaa lupaavalta. Osa tätä on ollut massan minimointi ja uutuus on 5 kilogrammaa edeltäjäänsä kevyempi. Koripaneeleissa on hyödynnetty alumiinia aina kattoa myöden.Sen sijaan mitat ovat käytännössä ennallaaan. Silti koria kerrotaan jäykistetyn merkittävästi – olettavasti materiaalitekniikan osaamisen avulla.Myös aerodynamiikka on hiottu muun muassa ilmanohjainten ja ilmanottoaukkojen osalta. Näissä kerrotaan luonnollisesti hyödynnetyn valmistajan kokemusta moottoriurheilun puolelta.Sisätilojen puolella GR 86 saa 7-tuumaisen kosketusnäytön tietoviihdejärjestelmän hallintaan. Moni asia näyttäisi olevan varsin samoilla paikoilla kuin edeltäjässäkin, joten ergonomia lienee jatkossakin kohdallaan. Ohjaamo on valmistajan mukaan kuljettajakeskeinen.GT86 on jatkossa GR 86 valmistajan nykyisen nimeämispolitiikan mukaan. Näin se osuu suorituskykyisiä autoja tarkoittavaan GR-mallistoon GR Supran ja GR Yariksen kanssa. Nyt pitää vain toivoa, että malli tulee kuulumaan myös maahantuojan ohjelmaan.Kuvat ja lähde: ToyotaKorjattu 25.6.2021: täsmennetty tietoja Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti