5.3.2016 Liikenne Turvatyyny kypärässä – näin laukeaa pyöräilijän airbag Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tukka menee huonosti, näyttää tyhmältä, on kuuma. Syyt pyöräilykypärän käyttämättömyydelle ovat moninaiset, mutta kauluria muistuttavan turvatyynykypärän myötä selitykset joutavat romukoppaan. Pinkki Jopo, aikuinen mies, kova vauhti ja tiukka mutka. Siinä eväät onnettomuudelle. Helsingin Messukeskuksessa pyörän hallinta hukkuu kuitenkin tarkoituksella, kuten oheisesta videosta voi päätellä. Tarkoitus on esitellä pyöräilijän turvatyynyn toimintaa käytännössä. https://youtube.com/watch?v=qKXNiKuMFb4 Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKypärä kaulassa ja tukka hyvinLaukeamaton pyöräilijän turvatyyny on yksinkertaisen näköinen kapistus. Kuin musta kauluri, jossa vilkkuu muutama led-valo kertomassa, että suojavaruste on aktivoitu. Virta kytketään päälle vetoketjun vetimessä olevasta kytkimestä.Tämän kypärän kanssa tukka ei mene vinoon, tai muutenkaan huonosti. Ei, ellei kypärä laukea. Sen jälkeen kampauksen kunnolla ei liene niinkään väliä. Kunhan pääkoppa on ehjä.Tyrmäävä arvio vakuutusyhtiöltäHövding-kypärä pomppaa esiin kaatuvan pyöräilijän kaulasta anturien aistiessa poikkeavan liikkeen. Laukeamisnopeus on huima. Kypärä huputtaa pyöräilijän pään kasvojan lukuunottamatta 0,1 sekunnissa. Eli paljon ennen ilmalennon päättymistä ja mahdollisesti vaurioita aiheuttavaa törmäystä katuun.Ruotsalainen vakuutusyhtiö Folksam on testannut kypärää käytössä ja antanut siitä tyrmäävän arvion jo vuonna 2012. Ruotsin markkinoilla olevia pyöräilykypäriä koottiin testattavaksi kaikkiaan 13 kappaletta. Hövding-kypärän todettiin vaimentavan iskua kolme kertaa paremmin kuin yksikään muu testatuista kypäristä.Kattava suojausMessukeskuksessa järjestetyn testin perusteella vaikuttaa myös siltä, että turvatyynykypärä suojaa mainiosti niskaa ja kaulaa. Sitä ei tavallinen kypärä tee. Lauenneena hivenen hupaisalta näyttävä kypärä suojaa päätä varsin laajasti. Maahantuojan mukaan suojaa riittää myös useamman iskun varalta saamassa onnettomuudessa.Muutaman minuutin kuluttua törmäyksestä kypärä on jo löystynyt käyttökelvottomaksi, mutta törmäyshetkellä se hoitaa tehtävänsä hyvin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJoko on turvatyynykypärän aika?Ruotsalainen Hövding-kypärä ei ole aivan uusi keksintö. Se on ollut myynnissä jo muutaman vuoden, mutta suurempaa suosiota se ei ole vielä saavuttanut ainakaan Suomessa. Ehkä nyt olisi aika?Videolla ja kuvissa näkyvä kypärämalli on ensimmäisen sukupolven edustaja. Pian myynnissä on jo seuraaja, jonka ominaisuuksia on maahantuojan mukaan hiottu lisää. Suoja on vähintään samaa tasoa, mutta muun muassa käytettävyys kohentunut.Ensimmäisen sukupolven turvatyynykypärän saa pikaisen etsiskelyn perusteella polkupyöräliikkeen nettikaupasta edullisimmillaan 249 eurolla. Kyseessä on tarjouserä, jonka riittävyydestä ei ole takeita.Teksti ja kuvat: Antti Hentinen, Video: Petteri Nikkanen Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Liikenne Rekisterikilpiin näkyviä muutoksia – Y-kirjain uusiksi, traktorimönkijöille uusi kilpityyppi 12.12.2024 Uutinen Siltarikko jätti saarelaiset pulaan – Autoliiton tiepalvelu auttaa sillan yli vuorokauden ympäri 10.12.2024 Liikenne Taas mennään! – Operaatio Lumihiutale auttaa joulunajan liikenteessä 6.12.2024 Uutinen Iäkkäiden henkilövahingot yleistyivät 4.12.2024 Liikenne Bussivuoro Paltamosta Kajaaniin kello 16.10 jatkuu ainakin kesään 2026 29.11.2024 Pyöräily Testi: Pyöräilijälle kaikki näkyvyyttä edistävät varusteet ovat tarpeen – jarruvalo ja vilkut kypärässä ovat yksi keino 29.11.2024 Liikenneturvallisuus Psyykkiset oireet liikenteessä – kolarit aiheuttavat myös henkistä pahoinvointia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti