5.3.2016 Liikenne Turvatyyny kypärässä – näin laukeaa pyöräilijän airbag Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tukka menee huonosti, näyttää tyhmältä, on kuuma. Syyt pyöräilykypärän käyttämättömyydelle ovat moninaiset, mutta kauluria muistuttavan turvatyynykypärän myötä selitykset joutavat romukoppaan. Pinkki Jopo, aikuinen mies, kova vauhti ja tiukka mutka. Siinä eväät onnettomuudelle. Helsingin Messukeskuksessa pyörän hallinta hukkuu kuitenkin tarkoituksella, kuten oheisesta videosta voi päätellä. Tarkoitus on esitellä pyöräilijän turvatyynyn toimintaa käytännössä. https://youtube.com/watch?v=qKXNiKuMFb4 Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKypärä kaulassa ja tukka hyvinLaukeamaton pyöräilijän turvatyyny on yksinkertaisen näköinen kapistus. Kuin musta kauluri, jossa vilkkuu muutama led-valo kertomassa, että suojavaruste on aktivoitu. Virta kytketään päälle vetoketjun vetimessä olevasta kytkimestä.Tämän kypärän kanssa tukka ei mene vinoon, tai muutenkaan huonosti. Ei, ellei kypärä laukea. Sen jälkeen kampauksen kunnolla ei liene niinkään väliä. Kunhan pääkoppa on ehjä.Tyrmäävä arvio vakuutusyhtiöltäHövding-kypärä pomppaa esiin kaatuvan pyöräilijän kaulasta anturien aistiessa poikkeavan liikkeen. Laukeamisnopeus on huima. Kypärä huputtaa pyöräilijän pään kasvojan lukuunottamatta 0,1 sekunnissa. Eli paljon ennen ilmalennon päättymistä ja mahdollisesti vaurioita aiheuttavaa törmäystä katuun.Ruotsalainen vakuutusyhtiö Folksam on testannut kypärää käytössä ja antanut siitä tyrmäävän arvion jo vuonna 2012. Ruotsin markkinoilla olevia pyöräilykypäriä koottiin testattavaksi kaikkiaan 13 kappaletta. Hövding-kypärän todettiin vaimentavan iskua kolme kertaa paremmin kuin yksikään muu testatuista kypäristä.Kattava suojausMessukeskuksessa järjestetyn testin perusteella vaikuttaa myös siltä, että turvatyynykypärä suojaa mainiosti niskaa ja kaulaa. Sitä ei tavallinen kypärä tee. Lauenneena hivenen hupaisalta näyttävä kypärä suojaa päätä varsin laajasti. Maahantuojan mukaan suojaa riittää myös useamman iskun varalta saamassa onnettomuudessa.Muutaman minuutin kuluttua törmäyksestä kypärä on jo löystynyt käyttökelvottomaksi, mutta törmäyshetkellä se hoitaa tehtävänsä hyvin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJoko on turvatyynykypärän aika?Ruotsalainen Hövding-kypärä ei ole aivan uusi keksintö. Se on ollut myynnissä jo muutaman vuoden, mutta suurempaa suosiota se ei ole vielä saavuttanut ainakaan Suomessa. Ehkä nyt olisi aika?Videolla ja kuvissa näkyvä kypärämalli on ensimmäisen sukupolven edustaja. Pian myynnissä on jo seuraaja, jonka ominaisuuksia on maahantuojan mukaan hiottu lisää. Suoja on vähintään samaa tasoa, mutta muun muassa käytettävyys kohentunut.Ensimmäisen sukupolven turvatyynykypärän saa pikaisen etsiskelyn perusteella polkupyöräliikkeen nettikaupasta edullisimmillaan 249 eurolla. Kyseessä on tarjouserä, jonka riittävyydestä ei ole takeita.Teksti ja kuvat: Antti Hentinen, Video: Petteri Nikkanen Lue lisää Kaikki artikkelit 31.8.2024 Autoilu Teiden kehno kunto – korjausvelka kasvaa tänäkin vuonna 50 miljoonalla eurolla 30.8.2024 Uutinen Poliisi valvoo sähköpotkulautailua – jakanut jo satoja sakkoja ja liikennevirhemaksuja alkuviikon aikana 30.8.2024 Uutinen Kävi hirvikolari – tiedätkö kuinka toimia tien päällä? 27.8.2024 Uutinen Miten välttää hirvikolari? 26.8.2024 Liikenne Autoliitto muistuttaa: tähän aikaan vuodesta illat hämärtyvät nopeasti 21.8.2024 Uutinen Metsästyskausi alkoi – kuljeta asetta autossa oikein 19.8.2024 Liikenne Hallitus on sitoutunut purkamaan yrityksiä ja kansalaisia haittaavia normeja – Skal antoi oman ehdotuksensa 14.8.2024 Uutinen Mercedes aloittaa autonomisen ajamisen testit Kiinassa 14.8.2024 Yleinen Parkkiruudussa ahdistaa – autot kasvavat, mutta parkit ja painorajat ei Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 11.9.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu X Parivertailu: Fiat 600e pitää usein persoonallaan palloa hallussaan, mutta on Ë-C4:lläkin tähtihetkensä 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja