17.10.2021 Liikenne Uudenlainen kokeiltava hirvimerkki valaistuu ja vilkkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Välkky Riistaeläinvaroitusjärjestelmä on uudenlainen keksintö, joka havahduttaa autoilijan. Edessä on pimeä marraskuu ja riistakolareiden synkin aika. Keksintö on niin oivaltava, että on harmi, ettei sitä ole keksitty jo aiemmin. Etäohjatusti valaistuva ja vilkkuva riistavaroitusmerkki kantaa pitkää nimeä, mutta on toimintaperiaatteeltaan yksinkertainen. Välkky Riistaeläinvaroitusjärjestelmä tarkoittaa etäohjattavaa merkkiosaa, joka valaistuu ja vilkkuu aamu- ja iltahämärässä varoittaen autoilijoita hirvieläinvaarasta.Riistakolareiden kannalta riskipaikkoja teiden varsilla ovat riista-aitojen päät ja aukkokohdat. Tehostemerkkikapseli tunnistaa hirvieläimen riista-aidan aukkokohdissa ja käynnistää autoilijoille näkyvän reaaliaikaisen varoituksen tehostemerkkikapselissa ja hirvimerkissä.Järjestelmän kolmas osa on etäohjattava ja kääntyvä Välkky-nopeusrajoitusliikennemerkki, joka näyttää alennettua nopeusrajoitusta tielläliikkujille hirvikolaririskin ollessa suurimmillaan esimerkiksi hirvien vaelluskausien aikana.Tamperelaisyhtiö InnoTrafik Oy:n kehittämää uudenlaista varoitusmerkkiä kokeillaan yhteistyössä Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen kanssa.Uusi keksintö on hyvä lisä nykyisiin tapoihin ehkäistä riistaonnettomuuksia valtaväylillä ja vilkasliikenteisimmillä kantateillä. Tienpitäjän tärkeimmät keinot eläinonnettomuuksien välttämiseksi ovat varoittaminen, riista-aitojen rakentaminen, tienvarsien tehostettu raivaaminen näkyvyyden parantamiseksi ja ajonopeuksien alentaminen. Onnettomuuksien ehkäisyyn on käytetty myös eritasojärjestelyitä, pelottimia ja houkuttimia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutoilija voi ehkäistä riskejäOn jo fysiikan lakien mukaan ilmiselvää, että nopeuden pudottaminen 100 kilometristä 80 kilometriin tunnissa lisää ratkaisevasti kuljettajan reagointiaikaa ja lieventää mahdollisen onnettomuuden seurauksia.Autoilija voi itse ehkäistä riskejä myös monin muin tavoin. Esimerkiksi reitinvalinnoilla voi vähentää todennäköisyyttä joutua automatkalla tekemisiin hirvieläinten kanssa. Varoitusmerkkeihin on myös syytä suhtautua tosissaan, kuten Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen Moottorin aiemmassa artikkelissa toi esiin: ”Ne on pystytetty juuri niille tien kohdille, joissa tiedetään kyseisten eläinten liikkuvan.”Vesalainen otti esiin muitakin autoilijan omassa vallassa olevia näkökohtia. ”Olennaista on tehostaa havainnointia entisestään eli suunnata katse kauas eteen ja tarkkailla muun liikenteen lisäksi erityisesti tien varsia ja pöheiköitä, joista hirvieläimet tielle ryntäävät. Mitä aiemmin kuljettaja kykenee tekemään havainnon riistaeläimestä, sitä enemmän hänelle jää aikaa toimia.”Vesalainen muistutti myös, että hirvieläimet liikkuvat usein aamu- ja iltahämärissä – siis juuri silloin, kun havainnointi on kuljettajalle muutenkin mahdollisimman haasteellista. Tästä syystä auton valojen säännöllinen tarkistaminen ja rikkoutuneiden polttimoiden vaihtaminen on perusteltua.Yli 14 000 riistaonnettomuuttaValkohäntäpeurojen kasvaneet kannat näkyvät onnettomuusmäärissä. Tieliikenteessä tapahtui viime vuonna yli 14 000 riistaonnettomuutta, joista 119 johti loukkaantumiseen ja kolme onnettomuutta kuolemaan.Vaarallisinta aikaa riistaonnettomuuksien osalta oli marraskuu, jolloin sattui noin kuudesosa kaikista tapauksista. Kolareissa on ollut edustettuna laaja kirjo eläimiä: valkohäntäpeuroja, metsäkauriita, hirviä, metsäpeuroja, villisikoja ja kuusipeuroja.Haasteena valkohäntäpeuratAutojen eteen säntäilevät etenkin valkohäntäpeurat. Kasvaneet kannat näkyvät onnettomuusmäärissä. Valkohäntäpeurojen määrä on kasvanut 1990-luvun lopusta alkaen pieniä notkahduksia lukuun ottamatta.Luonnonvarakeskuksen (Luke) arvion mukaan Suomessa oli talvella 2020–2021 noin 125 000 valkohäntäpeuraa. Kanta kasvoi edellisvuodesta noin 15 prosentilla.Valkohäntäpeurojen kanta kasvoi eniten jo ennestään tiheän kannan alueilla Uudellamaalla (20,7 %), Satakunnassa (20,0 %), Varsinais-Suomessa (18,7 %) ja Etelä-Hämeessä (10,9 %).Suurin osa riistaonnettomuuksista tapahtui valkohäntäpeurojen ja ajoneuvojen törmäyksissä. Valkohäntäpeurojen kanssa ajetut kolarit edustivat puolta vuoden 2020 kaikista riistaonnettomuuksista.Valkohäntäpeuraonnettomuuksia sattui viime vuonna 745 kappaletta enemmän kuin vuonna 2019. Kasvukäyrä on ollut väkevä, sillä esimerkiksi vuonna 2017 tapahtui 5 086 valkohäntäpeurakolaria eli 2 166 kolaria viimevuotista vähemmän.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVarsinais-Suomi, Uusimaa, PirkanmaaAlueellisesti tarkastellen suurin osa riistaonnettomuuksista vuonna 2020 tapahtui Varsinais-Suomessa, Uudellamaalla ja Pirkanmaalla. Näissä maakunnissa tapahtui yli puolet kaikista riistaonnettomuuksista.Myös Satakunnassa ja Kanta-Hämeessä tapahtui paljon onnettomuuksia, lähes 20 prosenttia koko maan vahingoista. Suurin kasvu onnettomuuksien määrässä oli Satakunnassa, Päijät-Hämeessä, Uudellamaalla ja Varsinais-Suomessa. Hirvieläimiä pelätään ratin takana Suurimmat hirvitiheydet (>3,5 hirveä / 1 000 ha) olivat eteläisellä ja lounaisella rannikolla, Pohjanlahden rannikolla Vaasan eteläpuolella sekä Kaakkois-Suomessa. Liikenneturva keräsi tietoa suomalaisten tielläliikkujien liikenteeseen liittyvistä peloista loppuvuonna 2020. Moni kertoi pelkäävänsä hirvieläimiä, ja erityisesti hirvet koetaan suuremmaksi peloksi kuin peurat, kauriit tai porot. Teksti: Marko Jokela Kuvat: InnoTrafik, Shutterstock Lähteet: InnoTrafik Oy, Tilastokeskus, Autoliitto, Riistakeskus, Luonnonvarakeskus Luke, www.riistahavainnot.fi, Liikenneturvaa:5:{i:0;s:6:"101057";i:1;s:6:"102373";i:2;s:5:"19137";i:3;s:6:"101062";i:4;s:5:"31583";} Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: paisuneet palkit – lisää kolariturvallisuutta, mutta myös katveita 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 6.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harrasteparkin sadat vaihtuvat klassikot kruunaavat autonäyttelyn 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 7.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko nämä takalasien iskulauseet? 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa