4.7.2019 Liikenne Uudet peltipoliisit kykenevät enempään – hätäjarruttelusta ei ole apua Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Piakkoin käyttöön otettavia uuden sukupolven nopeusvalvontakameroita ei huijata jarrutuksella juuri ennen kameratolppaa. Suomessa teknisesti edistyksellisten uusien kameroiden mahdollisuuksia ei kuitenkaan vielä hyödynnetä kovin monipuolisesti. Valtateille 4 ja 6 asennetut uudentyyppiset peltipoliisit odottavat vielä käyttöönottoa. Poliisi on testannut uusien kameroiden toimintaa, mutta sakotuskäyttöön ne ovat vielä kastamatta.– Laitteet ja tiedonsiirto pitäisi olla nyt kunnossa ja aloitukseen liittyvä tiedotustilaisuus on näillä näkymin ensi viikon lopulla. Sen jälkeen aloitetaan valvonta. Tarkkaa päivää ei vielä ole sovittu, Poliisihallituksen poliisitarkastaja Heikki Ihalainen kertoo.Uudet kameratolpat tuovat mukanaan uusia mahdollisuuksia liikennevalvontaan. Uudella Tracking radar -tekniikalla kamerat pystyvät erottelemaan ajoneuvot toisistaan ja kohdistamaan valvonnan jopa 32 autoon kerrallaan, parhaimmillaan 150 metrin päähän ja kuvan ottamishetki määrittyy tapauskohtaisesti.Ihalainen kertoo käyttöön otettavan mittausmatkan tulevan olemaan ainakin alkuvaiheessa muutamia kymmeniä metrejä.– Tarkoitus on kuitenkin, että kuljettajat tarkkailisivat itse turvallisia ja korkeintaan nopeusrajoitusmerkkien mukaisia ajonopeuksia ilman kameroitakin, Ihalainen muistuttaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKameroiden asennus nopeampaaVanhat kamerat ovat perustuneet induktiosilmukkaan, joka on maahan upotettu kela, johon liitetty silmukkarele kykenee tunnistamaan metalliset esineet. Kelan asentamiseksi asvalttiin tulee sahata 5–10 millimetriä leveä ja 30–40 milliä syvä ura. Kelan asentamisen jälkeen ura peitetään bitumilla tai hartsilla.Tracking radar -tekniikkaan perustuvissa uusissa kameroissa näin mittavia asennustoimenpidettä ei tarvita, jolloin kameran asennus on helpompaa ja nopeampaa.Takaa kuvaaminen onnistuisiUusiin kameroihin on myös mahdollista määrittää pitkille ajoneuvoille omat nopeusrajoitukset, jolloin esimerkiksi ajoneuvoyhdistelmien ajoneuvokohtaisia nopeusrajoituksia voitaisiin valvoa.Tätä ominaisuutta ei tosin oteta Ihalaisen mukaan ainakaan vielä Suomessa käyttöön, koska ainakaan tämän hetken tiedon mukaan tekniikalla ei kyetä erotelemaan linja-autoja kuorma-autoista.Myös muita kameran tuomia mahdollisuuksia jätetään hyödyntämättä. Uudet kamerat seuraavat myös poismenevää liikennettä, jolloin ylinopeutta ajavia autoja voitaisiin kuvata myös takaa ja sakottaa rekisteritunnuksen perusteella. Tätä ei kuitenkaan tulla tekemään, koska Suomessa tarvitaan aina kuva myös kuljettajasta.Tieosuudet joille kamerat on sijoitettu valitaan Ihalaisen mukaan tienpitäjän onnettomuustilastojen pohjalta ja kameratolpan tarkka sijainti onnettomuustihentymien perusteella.Kesäkuussa 2020 voimaan tulevan uuden tieliikennelain myötä automaattivalvonnan avulla voidaan sakottaa ylinopeuden lisäksi muun muassa turvavyön käyttämättä jättämisestä ja matkapuhelimen käytöstä ajon aikana. Tämän mahdollistaa uusien peltipoliisien aiempaa tarkemmat kuvat. Tuhat peltipoliisia, 4,4 miljoonaa euroa. Ruotsalaisen Sensys Gatro Groupin valmistamia tutkakuvaustekniikkaan perustuvia liikennevalvontakameroita otetaan käyttöön lähivuosina 700 tiekilometrille. Kameroita tulee noin 150 kappaletta, joiden sijaintia vaihdellaan noin 500 eri tolpassa. Asennuksineen tolpat tulevat maksamaan noin 4,4 miljoonaa euroa. Uusia kameroita on asennettu valtatielle 4 noin sadan kilometrin matkalle Lusin ja Vaajakosken välille 23 kappaletta ja valtatielle 6 vajaan 60 kilometrin matkalle Koskenkylän ja Kouvolan välille 16 kappaletta. Teksti: Eetu Kokkonen Lähteet: Poliisi, Opinnäytetyö: Antti Leinonen Kameravalvonta tieliikenteessä ja valaistuksen vaikutukset valvontaan – Oulun ammattikorkeakoulu. Kuvat: Jari SaarentausMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLue myös:Kohta ei auta jarrutella – uudet peltipoliisit tulevat Peltipoliiisin kamera räpsähtää jo lievästä ylinopeudesta Helsinki satsaa miljoona euroa kameravalvontaan Näin toimii peltipoliisi – välähdyksestä rikesakkoon Yli puoli miljoonaa peltipoliisin välähdystä vuodessa – liikenneturvallisuutta vai sakotustuloja? Lue lisää Kaikki artikkelit 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä 6.6.2025 Uutinen Kiinan kuristusote: nousevatko harvinaiset maametallit ja magneetit seuraaviksi piisiruiksi? 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 5.6.2025 Liikenneturvallisuus Kiveniskemät yleistyvät tuulilaseissa – lähes joka toisessa autossa vaurioita 4.6.2025 Moottoriurheilu Omalla autolla katukiihdytyksiin – helppo ensikosketus kiihdytysautoiluun 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 2.6.2025 Yleinen Rolls-Royce Phantom Extended ”Goldfinger 60 years” – kun elokuvafanitus vaikuttaa ostopäätökseenkin 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 9.6.2025 Autokauppa Kamux ja Saka kuluttaja-asiamiehen syyniin – Moottori kertoi autokaupan ongelmista jo viime syksynä 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster