4.7.2019 Liikenne Uudet peltipoliisit kykenevät enempään – hätäjarruttelusta ei ole apua Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Piakkoin käyttöön otettavia uuden sukupolven nopeusvalvontakameroita ei huijata jarrutuksella juuri ennen kameratolppaa. Suomessa teknisesti edistyksellisten uusien kameroiden mahdollisuuksia ei kuitenkaan vielä hyödynnetä kovin monipuolisesti. Valtateille 4 ja 6 asennetut uudentyyppiset peltipoliisit odottavat vielä käyttöönottoa. Poliisi on testannut uusien kameroiden toimintaa, mutta sakotuskäyttöön ne ovat vielä kastamatta.– Laitteet ja tiedonsiirto pitäisi olla nyt kunnossa ja aloitukseen liittyvä tiedotustilaisuus on näillä näkymin ensi viikon lopulla. Sen jälkeen aloitetaan valvonta. Tarkkaa päivää ei vielä ole sovittu, Poliisihallituksen poliisitarkastaja Heikki Ihalainen kertoo.Uudet kameratolpat tuovat mukanaan uusia mahdollisuuksia liikennevalvontaan. Uudella Tracking radar -tekniikalla kamerat pystyvät erottelemaan ajoneuvot toisistaan ja kohdistamaan valvonnan jopa 32 autoon kerrallaan, parhaimmillaan 150 metrin päähän ja kuvan ottamishetki määrittyy tapauskohtaisesti.Ihalainen kertoo käyttöön otettavan mittausmatkan tulevan olemaan ainakin alkuvaiheessa muutamia kymmeniä metrejä.– Tarkoitus on kuitenkin, että kuljettajat tarkkailisivat itse turvallisia ja korkeintaan nopeusrajoitusmerkkien mukaisia ajonopeuksia ilman kameroitakin, Ihalainen muistuttaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKameroiden asennus nopeampaaVanhat kamerat ovat perustuneet induktiosilmukkaan, joka on maahan upotettu kela, johon liitetty silmukkarele kykenee tunnistamaan metalliset esineet. Kelan asentamiseksi asvalttiin tulee sahata 5–10 millimetriä leveä ja 30–40 milliä syvä ura. Kelan asentamisen jälkeen ura peitetään bitumilla tai hartsilla.Tracking radar -tekniikkaan perustuvissa uusissa kameroissa näin mittavia asennustoimenpidettä ei tarvita, jolloin kameran asennus on helpompaa ja nopeampaa.Takaa kuvaaminen onnistuisiUusiin kameroihin on myös mahdollista määrittää pitkille ajoneuvoille omat nopeusrajoitukset, jolloin esimerkiksi ajoneuvoyhdistelmien ajoneuvokohtaisia nopeusrajoituksia voitaisiin valvoa.Tätä ominaisuutta ei tosin oteta Ihalaisen mukaan ainakaan vielä Suomessa käyttöön, koska ainakaan tämän hetken tiedon mukaan tekniikalla ei kyetä erotelemaan linja-autoja kuorma-autoista.Myös muita kameran tuomia mahdollisuuksia jätetään hyödyntämättä. Uudet kamerat seuraavat myös poismenevää liikennettä, jolloin ylinopeutta ajavia autoja voitaisiin kuvata myös takaa ja sakottaa rekisteritunnuksen perusteella. Tätä ei kuitenkaan tulla tekemään, koska Suomessa tarvitaan aina kuva myös kuljettajasta.Tieosuudet joille kamerat on sijoitettu valitaan Ihalaisen mukaan tienpitäjän onnettomuustilastojen pohjalta ja kameratolpan tarkka sijainti onnettomuustihentymien perusteella.Kesäkuussa 2020 voimaan tulevan uuden tieliikennelain myötä automaattivalvonnan avulla voidaan sakottaa ylinopeuden lisäksi muun muassa turvavyön käyttämättä jättämisestä ja matkapuhelimen käytöstä ajon aikana. Tämän mahdollistaa uusien peltipoliisien aiempaa tarkemmat kuvat. Tuhat peltipoliisia, 4,4 miljoonaa euroa. Ruotsalaisen Sensys Gatro Groupin valmistamia tutkakuvaustekniikkaan perustuvia liikennevalvontakameroita otetaan käyttöön lähivuosina 700 tiekilometrille. Kameroita tulee noin 150 kappaletta, joiden sijaintia vaihdellaan noin 500 eri tolpassa. Asennuksineen tolpat tulevat maksamaan noin 4,4 miljoonaa euroa. Uusia kameroita on asennettu valtatielle 4 noin sadan kilometrin matkalle Lusin ja Vaajakosken välille 23 kappaletta ja valtatielle 6 vajaan 60 kilometrin matkalle Koskenkylän ja Kouvolan välille 16 kappaletta. Teksti: Eetu Kokkonen Lähteet: Poliisi, Opinnäytetyö: Antti Leinonen Kameravalvonta tieliikenteessä ja valaistuksen vaikutukset valvontaan – Oulun ammattikorkeakoulu. Kuvat: Jari SaarentausMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLue myös:Kohta ei auta jarrutella – uudet peltipoliisit tulevat Peltipoliiisin kamera räpsähtää jo lievästä ylinopeudesta Helsinki satsaa miljoona euroa kameravalvontaan Näin toimii peltipoliisi – välähdyksestä rikesakkoon Yli puoli miljoonaa peltipoliisin välähdystä vuodessa – liikenneturvallisuutta vai sakotustuloja? Lue lisää Kaikki artikkelit 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja