25.4.2016

Uusi Audi TT RS – viidellä sylinterillä voimakkaammin

Audi TT RS Roadster, Audi TT RS Coupé

Audin uusi TT RS on saanut jälleen lisää löylyä, mutta säilyttänyt samalla mielenkiintoisen viisisylinterisen moottorinsa.

Volkswagen-ryhmän kuvitteellinen joulupöytä on varmasti vaivaannuttava paikka. Vain joitain tunteja Porsche 718 Caymanin jälkeen estraadin valtaa Audi TT RS, eikä Audin uutukainen aio jäädä kamppailussa toiseksi.

Viisisylinterinen 2,5-litrainen turboahdettu TFSI-moottori kehittää uudistettuna versiona 400 hevosvoimaa (60 enemmän kuin edeltäjänsä), kiitos kevyempien rakenteiden ja pienemmän moottorin sisäisen kitkan. 480 newtonmetrin huippuvääntö saadaan laajalla kierrosalueella 1 700 – 5 850 1/min. Tuttuun tapaan viisisylinterinen voimanlähde hurmaa myös tunnistettavalla ääniraidallaan.

Audi TT RS Coupé

TT RS on saatavissa sekä kovakattoisena coupéna että kangaskattoisena roadsterina. Quattro-nelivedon ja seitsämänvaihteisen S tronic -kaksoiskytkinvaihteiston avulla TiTyyt kiihtyvät 0–100 km/h katosta riippuen 3,7 sekunnissa ja 3,9 sekunnissa, roadsterin jäädessä hiukan jälkeen. Huippunopeutena on rajoitettu 250 km/h, jonka voi pyynnöstä saada korotettua 280 kilometriin tunnissa. Ainakin suoralla suoritusarvojen pitäisi aiheuttaa hermostunutta hikoilua 718 Cayman S:lle.

Audi TT RS Coupé

Kevyiden rakenteiden turvin Audi lupaa TiTööRSin olevan myös terävä ajettava, kiitos myös suoran ohjauksen. Urheillujousituksen pariksi on asennettu säädettävät iskunvaimentimet ja lisävarustelistalta löytyvät hiilikuitukeraamiset jarrut vakiovarusteisten teräslevyjen tilalle.

Led-valot ovat vakiovaruste edessä ja takana, mutta lisävarustelistalta löytyvät älykkäästi mukautuvat Matrix Led -ajovalot ja Oled-tekniikkaan perustuvat "kolmeulotteiset" takavalot. Muuten TT RS:n erottaa sisaruksistaan terävämmillä helmoilla, spoilerilla sekä jyhkeämmällä keulamaskilla. Tavallisia versioita suurempia pakoputkia on siunaantunut kaksin kappalein.

Audi TT RS Coupé

Sisällä TT:n tuttu ohjaamo on saanut RS-käsittelyn. Huomioimisen arvoinen on uusi ohjauspyörä, jolla voi hallita lähes kaikkia auton toimintoja irrottamatta käsiä ratista. Jopa moottorin voi käynnistää ohjauspyörästä. Samalla Audin kiitetty virtuaaliohjaamo on saanut sekin uuden RS-näkymän, jossa mittaristo näyttää g-voimien lisäksi muun muassa renkaiden ilmanpaineet.

Audi TT RS Roadster

Eurooppaan uusi Audi TT RS saapuu syksyllä. Hinnoittelultaan Audin uutuus liikkunee samoissa vesissä Porsche 718 Cayman S:n kanssa.

Lähde ja kuvat: Audi

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat