25.4.2016

Verottajan varmuudella: uusi Porsche 718 Cayman

Porsche 718 Cayman S

Saksalaisella mielikuvituksella uudistettiin nyt myös Porsche Cayman. Ero Boxsteriin on jatkossa vain kattokysymys.

Melko tarkasti kolme kuukautta Porsche 718 Boxsterin jälkeen Cayman saa oman uudistumispakettinsa. Samalla keskimoottorinen coupé liittyy Boxsterin kaveriksi 718-mallinimen alle. Muutoksella Porsche haluaa viestiä mallien luottavan turboahdettuun nelisylinteriseen bokserimoottoriin aiempien kutoskoneiden sijaan. Mallinimi 718 juontaa juurensa Porschen klassisesta nelisylinterisestä kilpurista, joka taisteli 1950- ja 1960-luvuilla raskaampia kilpakumppaneitaan vastaan keveydellä, usein sangen menestyksekkäästi.

Samalla myös 718 Caymanin voimanlähteet ovat yhteneväiset 718 Boxsterin kanssa. Kaimansa tavoin kaimaani nähdään siis 300 hevosvoiman perusmallina, jolloin moottorin iskutilavuus on 2,0 litraa. 718 Cayman S puolestaan astelee 718 Boxster S:n jalanjäljissä, eli strategiset arvo on 350 hevosvoimaa 2,5-litraisesta moottorista. Myöskään väännöissä ei ole sisarmallien välillä eroa, eli 718 Cayman luottaa 380 newtonmetriin kierrosvälillä 1 950–4 500 1/min, 718 Cayman S:n tuottaessa 420 newtonmetriä 1 900–4 500 1/min välillä.

Porsche 718
Porsche 718 -mallisto

Veljekset kuin ilvekset -osastolle kuuluvat myös suoritusarvot. 718 Cayman suoriutuu PDK-kaksoiskytkinvaihteiston ja Sport Chrono -paketin avulla 0–100 km/h kiihdytyksestä 4,7 sekunnissa, 718 Cayman S:n keretessä sinne jo 4,2 sekunnissa. Myös huippunopeudet ovat samat, köyhemmän mallin jaksaessa 275 kilometrin tuntinopeuteen, S:n kyetessä 285 kilometriin tunnissa. Kulutusarvot ovat 6,9 litraa per 100 kilometriä 718 Caymanille, 7,3 litraa per 100 kilometriä 718 Cayman S:lle. Suoritusarvot ovat siis kauttaaltaan identtiset 718 Boxstereiden kanssa, joten mallivalinnassa on jatkossa todellakin kysymys kattomieltymyksistä.

Alustaltaan 718 Caymanit eroavat edeltäjistään jäykemmällä jousituksella ja iskunvaimennuksella sekä 10 prosenttia suoremmalla ohjauksella. Myös takarenkaat ovat puoli tuumaa leveämmät, tarjoten enemmän sivuttaispitoa. 718 Boxstereiden tavoin tarjolla on myös Porschen aktiivinen alustajärjestelmä PASM, joka madaltaa autoa 10 millimetriä tavalliseen verrattuna. Mikäli PASM:in yhdistää 718 Cayman S -mallin urheilujousitukseen, kertyy madallusta yhteensä 20 millimetriä. Jarrujen osalta 718 Cayman saa entisen Cayman S:n jarrujärjestelmän 330 millimetrin etujarrulevyineen (299 millimetriä takana), 718 Cayman S:n lainatessa 911 Carreran jarrusatulat yhdistettynä kuusi millimetriä paksumpiin jarrulevyihin.

Porsche 718 Cayman ja Porsche 718 Cayman S

Ulkoisesti uudistukset ovat Porschen tyylisesti sangen maltilliset, joskin 718 Caymanien keula on saanut terävämmän profiilin ja suuremmat ilmanottoaukot. Ajovalot noudattelevat 718 Boxstereita, eli led-päivänajovalot ovat vakiovarusteiset kaksoisxenonien yhteydessä, varsinaisten led-ajovalojen ollessa lisävaruste. Myös takana uudistunut ulkoasu on yhdistelmä vanhaa Caymania ja 718 Boxsteria.

Kuten varmasti arvaattekin jo, myös sisätiloissa uudistunut Cayman astelee 718 Boxsterin jäljissä. Merkittävin muutos on uudistunut Porsche Communication Management -kosketusnäyttöjärjestelmä Applen CarPlay-tuella, mutta myös Porsche 918 Spyderistä inspiroitunut ohjauspyörä on huomioimisen arvoinen muutos.

Porsche 718 Cayman S sisusta

Porschen mukaan 718 Caymanin Euroopan julkistus tapahtuu syyskuun loppupuolella. Vaikka Suomen hinnoittelusta ei ole vielä tietoa, on selvää, että uudistumisen jälkeen Cayman on lopultakin Boxsteria edullisempi. Saksan hintoja vertailemalla käy ilmi, että kangaskaton arvo on noin 2 000 euroa.

Lue Moottorin ensitunnelmat 718 Boxsterista täältä.

Lähde ja kuvat: Porsche

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat