5.1.2024 Autoilu Uusi kännysovellus kertoo liikennetukot ja fiksut kiertoreitit Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Fintraffic Mobiili -sovellus tuo tienkäyttäjille ja raideliikenteessä matkustaville mobiililaitteisiin reaaliaikaiset liikennetiedot maanteiltä ja rautatieliikenteestä. Yksi on varmaa: liikenteessä sattuu ja tapahtuu. Yllätyksiä tulee eteen sitä varmemmin, mitä yllättävämmät ja kehnommat talviset ajokelit ovat kyseessä. Autoilijan avuksi käy kännysovellus, jonka avulla voi ennakoida tiestön pullonkaulat, tietyöt ja muut ongelmatilanteet ja toisaalta valita hyvissä ajoin kiertoreitti, jota käyttäen voi välttyä ruuhkilta, harmitukselta ja ajanhukalta.Uusi Fintraffic Mobiili -sovellus tuo tienkäyttäjille ja raideliikenteessä matkustaville mobiililaitteisiin reaaliaikaiset liikennetiedot Suomen maanteiltä ja rautatieliikenteestä. Sovellus hyödyntää reaaliaikaista dataa suoraan Fintrafficin liikennekeskuksista.Sijaintiin perustuvat push-ilmoitukset kertovat käyttäjälle välittömästi, kun lähialueen tieliikenteessä tai junaliikenteen suosikkireitillä sattuu jotain poikkeavaa.Tieliikenteen häiriötiedotteiden ilmoitukset perustuvat paikannukseen, joten palvelu toimii myös tien päällä ollessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKelikamerat näkyvätFintraffic Mobiilista löytyvät tienkäyttäjille esimerkiksi kaikki Suomen noin 800 kelikameraa, tietyöt, ruuhkapaikat, ajokeli- ja säätiedot ja tiesäävaroitukset.Karttanäkymästä voi tarkastella sähköautojen latausasemien ja kaasuautojen tankkausasemien sijainnit.Rautatieliikenteen puolella näet puolestaan kaikkien Suomen rautatieasemien reaaliaikaiset aikataulu- ja lähtölaituritiedot sekä häiriötiedotteet.Parempaa luvassaSovellus ei vielä osaa kaikkea, mihin se on suunniteltu. Autoilijan saa jatkossa nykyistä enemmän apua ajoreitin suunnitteluun.– Jatkossa kehitämme sovellusta entistä viestinnällisempään suuntaan. Esimerkiksi seuraavan aamun liukkaasta ajokelistä voitaisiin muistuttaa sovelluksen käyttäjää jo edellisenä iltana, jolloin käyttäjä tietää valita kulkuneuvonsa niin, ettei aamulla tule ylimääräisiä mutkia matkaan, Fintrafficin Head of Digital Antti Haarala kertoo.Ongelmatietojen joukkoistamistaSovellukseen on integroitu Liikenteen asiakaspalvelun Palauteväylä-palvelu, mikä mahdollistaa palautteen lähettämisen suoraan sovelluksen kautta. Käyttäjä voi seurata sovelluksessa kätevästi oman palautteensa etenemistä.Yhtenä Fintraffic Mobiilin tavoitteena on aktivoida käyttäjiä jakamaan sovellukseen omia palautteitaan ja havaintojaan esimerkiksi liikenteen häiriöistä tai maanteiden huonosta kunnosta.– Esimerkiksi huomiot kuopasta tiessä, vaurioituneesta liikennemerkistä tai asemalaiturin pimeästä näyttötaulusta voi jättää sovelluksen kautta. Liikenteen asiakaspalvelu käsittelee palautteet ja välittää tiedot muun muassa huoltotoimenpiteitä suorittaville urakoitsijoille. Koska turvallisuus on Fintrafficille ykkösasia, haluamme muistuttaa, että nämä havainnot tehdään ja sovellusta muutenkin käytetään auton ollessa pysähdyksissä, ei ajaessa, Haarala sanoo.Fintraffic Mobiili on saatavana iPhone ja Android -puhelimille.Fintraffic Mobiilin käyttöönoton myötä vanha Liikennetilanne-sovellus poistuu käytöstä. Liikennetilanteen verkkoversio jatkaa toimintaansa normaalisti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Entä jos tiessä on kuoppa, minne tulisi vaarasta kertoa? Liikenteessä voi sattua monenlaista yllättävää ja autoilijalle voi tulla eteen monenlaisia vaaranpaikkoja, joista olisi hyvä kertoa eteenpäin, jotta ongelma saadaan hoidetuksi ja jotta kanssa-autoilijat voisivat välttää vaarat. Kuoppa tiessä, murtunut tien reuna, asvaltin pintaan revennyt pitkittäisrailo, yllättävä painuma, eläimen raato tiellä, rikkoutunut liikennemerkki, vaarallisen liukas sillankansi, auraamatta jäänyt lumipeite… Asiakaspalvelupäällikkö Suvi Aho ELY-keskuksesta kertoo, että oikea paikka yhteydenotoille on Liikenteen asiakaspalvelu. Se on Väyläviraston, ELY-keskusten ja Fintraffic Oy:n yhteinen maantie-, rata- ja vesiväyläasioiden neuvontapalvelu. Valtakunnallinen asiakaspalvelu on oikea taho, jota kautta autoilija voi antaa palautetta havainnoistaan ja kokemuksistaan liikenneympäristössä. Kysymysten lisäksi toivottua ovat kehitysehdotukset. Liikenteen asiakaspalvelun Palauteväylän kautta voi jättää kysymyksiä, palautetta ja ilmoituksia tien kunnosta ympäri vuorokauden. Viesteihin vastataan arkipäivisin kello 8–16. Puhelinpalvelu palvelee kaikkina arkipäivinä kello 9–15 numerossa 0295 020 600. Chatin virtuaalineuvoja palvelee asiakkaita 24/7. Virtuaalineuvoja auttaa asioinnin alkuun yleisimmissä aiheissa ja ohjaa oikean tiedon äärelle. Keskustelu voidaan palveluaikana eli välillä kello 9–15 siirtää asiakasneuvojalle. Chat-palvelu löytyy palautevayla.fi:n ”Palauteväylä” ja ”Kysy neuvoa” -osiosta sekä ELY-keskuksen liikenne-aiheisilta sivuilta. Asiakaspalvelu käsittelee kirjallisia yhteydenottoja arkipäivisin kello 8–16 välisenä aikana. Jos kyse on välittömästi toimenpiteitä vaativasta, liikenteen turvallisuutta vaarantavasta teiden ongelmasta, on ympäri vuorokauden avoinna oleva Tienkäyttäjän linja (puhelinnumero 0200 2100) oikea paikka kertoa ongelmasta. Teksti ja kuvituskuva: Marko Jokela Lähde: Fintraffic a:1:{i:0;s:6:"150697";} Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa