5.1.2024 Autoilu Uusi kännysovellus kertoo liikennetukot ja fiksut kiertoreitit Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Fintraffic Mobiili -sovellus tuo tienkäyttäjille ja raideliikenteessä matkustaville mobiililaitteisiin reaaliaikaiset liikennetiedot maanteiltä ja rautatieliikenteestä. Yksi on varmaa: liikenteessä sattuu ja tapahtuu. Yllätyksiä tulee eteen sitä varmemmin, mitä yllättävämmät ja kehnommat talviset ajokelit ovat kyseessä. Autoilijan avuksi käy kännysovellus, jonka avulla voi ennakoida tiestön pullonkaulat, tietyöt ja muut ongelmatilanteet ja toisaalta valita hyvissä ajoin kiertoreitti, jota käyttäen voi välttyä ruuhkilta, harmitukselta ja ajanhukalta.Uusi Fintraffic Mobiili -sovellus tuo tienkäyttäjille ja raideliikenteessä matkustaville mobiililaitteisiin reaaliaikaiset liikennetiedot Suomen maanteiltä ja rautatieliikenteestä. Sovellus hyödyntää reaaliaikaista dataa suoraan Fintrafficin liikennekeskuksista.Sijaintiin perustuvat push-ilmoitukset kertovat käyttäjälle välittömästi, kun lähialueen tieliikenteessä tai junaliikenteen suosikkireitillä sattuu jotain poikkeavaa.Tieliikenteen häiriötiedotteiden ilmoitukset perustuvat paikannukseen, joten palvelu toimii myös tien päällä ollessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKelikamerat näkyvätFintraffic Mobiilista löytyvät tienkäyttäjille esimerkiksi kaikki Suomen noin 800 kelikameraa, tietyöt, ruuhkapaikat, ajokeli- ja säätiedot ja tiesäävaroitukset.Karttanäkymästä voi tarkastella sähköautojen latausasemien ja kaasuautojen tankkausasemien sijainnit.Rautatieliikenteen puolella näet puolestaan kaikkien Suomen rautatieasemien reaaliaikaiset aikataulu- ja lähtölaituritiedot sekä häiriötiedotteet.Parempaa luvassaSovellus ei vielä osaa kaikkea, mihin se on suunniteltu. Autoilijan saa jatkossa nykyistä enemmän apua ajoreitin suunnitteluun.– Jatkossa kehitämme sovellusta entistä viestinnällisempään suuntaan. Esimerkiksi seuraavan aamun liukkaasta ajokelistä voitaisiin muistuttaa sovelluksen käyttäjää jo edellisenä iltana, jolloin käyttäjä tietää valita kulkuneuvonsa niin, ettei aamulla tule ylimääräisiä mutkia matkaan, Fintrafficin Head of Digital Antti Haarala kertoo.Ongelmatietojen joukkoistamistaSovellukseen on integroitu Liikenteen asiakaspalvelun Palauteväylä-palvelu, mikä mahdollistaa palautteen lähettämisen suoraan sovelluksen kautta. Käyttäjä voi seurata sovelluksessa kätevästi oman palautteensa etenemistä.Yhtenä Fintraffic Mobiilin tavoitteena on aktivoida käyttäjiä jakamaan sovellukseen omia palautteitaan ja havaintojaan esimerkiksi liikenteen häiriöistä tai maanteiden huonosta kunnosta.– Esimerkiksi huomiot kuopasta tiessä, vaurioituneesta liikennemerkistä tai asemalaiturin pimeästä näyttötaulusta voi jättää sovelluksen kautta. Liikenteen asiakaspalvelu käsittelee palautteet ja välittää tiedot muun muassa huoltotoimenpiteitä suorittaville urakoitsijoille. Koska turvallisuus on Fintrafficille ykkösasia, haluamme muistuttaa, että nämä havainnot tehdään ja sovellusta muutenkin käytetään auton ollessa pysähdyksissä, ei ajaessa, Haarala sanoo.Fintraffic Mobiili on saatavana iPhone ja Android -puhelimille.Fintraffic Mobiilin käyttöönoton myötä vanha Liikennetilanne-sovellus poistuu käytöstä. Liikennetilanteen verkkoversio jatkaa toimintaansa normaalisti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Entä jos tiessä on kuoppa, minne tulisi vaarasta kertoa? Liikenteessä voi sattua monenlaista yllättävää ja autoilijalle voi tulla eteen monenlaisia vaaranpaikkoja, joista olisi hyvä kertoa eteenpäin, jotta ongelma saadaan hoidetuksi ja jotta kanssa-autoilijat voisivat välttää vaarat. Kuoppa tiessä, murtunut tien reuna, asvaltin pintaan revennyt pitkittäisrailo, yllättävä painuma, eläimen raato tiellä, rikkoutunut liikennemerkki, vaarallisen liukas sillankansi, auraamatta jäänyt lumipeite… Asiakaspalvelupäällikkö Suvi Aho ELY-keskuksesta kertoo, että oikea paikka yhteydenotoille on Liikenteen asiakaspalvelu. Se on Väyläviraston, ELY-keskusten ja Fintraffic Oy:n yhteinen maantie-, rata- ja vesiväyläasioiden neuvontapalvelu. Valtakunnallinen asiakaspalvelu on oikea taho, jota kautta autoilija voi antaa palautetta havainnoistaan ja kokemuksistaan liikenneympäristössä. Kysymysten lisäksi toivottua ovat kehitysehdotukset. Liikenteen asiakaspalvelun Palauteväylän kautta voi jättää kysymyksiä, palautetta ja ilmoituksia tien kunnosta ympäri vuorokauden. Viesteihin vastataan arkipäivisin kello 8–16. Puhelinpalvelu palvelee kaikkina arkipäivinä kello 9–15 numerossa 0295 020 600. Chatin virtuaalineuvoja palvelee asiakkaita 24/7. Virtuaalineuvoja auttaa asioinnin alkuun yleisimmissä aiheissa ja ohjaa oikean tiedon äärelle. Keskustelu voidaan palveluaikana eli välillä kello 9–15 siirtää asiakasneuvojalle. Chat-palvelu löytyy palautevayla.fi:n ”Palauteväylä” ja ”Kysy neuvoa” -osiosta sekä ELY-keskuksen liikenne-aiheisilta sivuilta. Asiakaspalvelu käsittelee kirjallisia yhteydenottoja arkipäivisin kello 8–16 välisenä aikana. Jos kyse on välittömästi toimenpiteitä vaativasta, liikenteen turvallisuutta vaarantavasta teiden ongelmasta, on ympäri vuorokauden avoinna oleva Tienkäyttäjän linja (puhelinnumero 0200 2100) oikea paikka kertoa ongelmasta. Teksti ja kuvituskuva: Marko Jokela Lähde: Fintraffic a:1:{i:0;s:6:"150697";} Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 19.12.2024 Liikennepolitiikka Ruuhkamaksuja ei tarvita, linjaa Autoliiton Helsingin seudun osasto 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Avustinkatras kasvaa 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”