5.1.2024

Uusi kännysovellus kertoo liikennetukot ja fiksut kiertoreitit

Fintraffic_sovellus_12_2023_MJ

Uusi Fintraffic Mobiili -sovellus tuo tienkäyttäjille ja raideliikenteessä matkustaville mobiililaitteisiin reaaliaikaiset liikennetiedot maanteiltä ja rautatieliikenteestä.

Yksi on varmaa: liikenteessä sattuu ja tapahtuu. Yllätyksiä tulee eteen sitä varmemmin, mitä yllättävämmät ja kehnommat talviset ajokelit ovat kyseessä. Autoilijan avuksi käy kännysovellus, jonka avulla voi ennakoida tiestön pullonkaulat, tietyöt ja muut ongelmatilanteet ja toisaalta valita hyvissä ajoin kiertoreitti, jota käyttäen voi välttyä ruuhkilta, harmitukselta ja ajanhukalta.

Uusi Fintraffic Mobiili -sovellus tuo tienkäyttäjille ja raideliikenteessä matkustaville mobiililaitteisiin reaaliaikaiset liikennetiedot Suomen maanteiltä ja rautatieliikenteestä. Sovellus hyödyntää reaaliaikaista dataa suoraan Fintrafficin liikennekeskuksista.

Sijaintiin perustuvat push-ilmoitukset kertovat käyttäjälle välittömästi, kun lähialueen tieliikenteessä tai junaliikenteen suosikkireitillä sattuu jotain poikkeavaa.

Tieliikenteen häiriötiedotteiden ilmoitukset perustuvat paikannukseen, joten palvelu toimii myös tien päällä ollessa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kelikamerat näkyvät

Fintraffic Mobiilista löytyvät tienkäyttäjille esimerkiksi kaikki Suomen noin 800 kelikameraa, tietyöt, ruuhkapaikat, ajokeli- ja säätiedot ja tiesäävaroitukset.

Karttanäkymästä voi tarkastella sähköautojen latausasemien ja kaasuautojen tankkausasemien sijainnit.

Rautatieliikenteen puolella näet puolestaan kaikkien Suomen rautatieasemien reaaliaikaiset aikataulu- ja lähtölaituritiedot sekä häiriötiedotteet.

Parempaa luvassa

Sovellus ei vielä osaa kaikkea, mihin se on suunniteltu. Autoilijan saa jatkossa nykyistä enemmän apua ajoreitin suunnitteluun.

– Jatkossa kehitämme sovellusta entistä viestinnällisempään suuntaan. Esimerkiksi seuraavan aamun liukkaasta ajokelistä voitaisiin muistuttaa sovelluksen käyttäjää jo edellisenä iltana, jolloin käyttäjä tietää valita kulkuneuvonsa niin, ettei aamulla tule ylimääräisiä mutkia matkaan, Fintrafficin Head of Digital Antti Haarala kertoo.

Ongelmatietojen joukkoistamista

Sovellukseen on integroitu Liikenteen asiakaspalvelun Palauteväylä-palvelu, mikä mahdollistaa palautteen lähettämisen suoraan sovelluksen kautta. Käyttäjä voi seurata sovelluksessa kätevästi oman palautteensa etenemistä.

Yhtenä Fintraffic Mobiilin tavoitteena on aktivoida käyttäjiä jakamaan sovellukseen omia palautteitaan ja havaintojaan esimerkiksi liikenteen häiriöistä tai maanteiden huonosta kunnosta.

– Esimerkiksi huomiot kuopasta tiessä, vaurioituneesta liikennemerkistä tai asemalaiturin pimeästä näyttötaulusta voi jättää sovelluksen kautta. Liikenteen asiakaspalvelu käsittelee palautteet ja välittää tiedot muun muassa huoltotoimenpiteitä suorittaville urakoitsijoille. Koska turvallisuus on Fintrafficille ykkösasia, haluamme muistuttaa, että nämä havainnot tehdään ja sovellusta muutenkin käytetään auton ollessa pysähdyksissä, ei ajaessa, Haarala sanoo.

Fintraffic Mobiili on saatavana iPhone ja Android -puhelimille.

Fintraffic Mobiilin käyttöönoton myötä vanha Liikennetilanne-sovellus poistuu käytöstä. Liikennetilanteen verkkoversio jatkaa toimintaansa normaalisti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Entä jos tiessä on kuoppa, minne tulisi vaarasta kertoa?

Liikenteessä voi sattua monenlaista yllättävää ja autoilijalle voi tulla eteen monenlaisia vaaranpaikkoja, joista olisi hyvä kertoa eteenpäin, jotta ongelma saadaan hoidetuksi ja jotta kanssa-autoilijat voisivat välttää vaarat.

Kuoppa tiessä, murtunut tien reuna, asvaltin pintaan revennyt pitkittäisrailo, yllättävä painuma, eläimen raato tiellä, rikkoutunut liikennemerkki, vaarallisen liukas sillankansi, auraamatta jäänyt lumipeite…

Asiakaspalvelupäällikkö Suvi Aho ELY-keskuksesta kertoo, että oikea paikka yhteydenotoille on Liikenteen asiakaspalvelu. Se on Väyläviraston, ELY-keskusten ja Fintraffic Oy:n yhteinen maantie-, rata- ja vesiväyläasioiden neuvontapalvelu.

Valtakunnallinen asiakaspalvelu on oikea taho, jota kautta autoilija voi antaa palautetta havainnoistaan ja kokemuksistaan liikenneympäristössä. Kysymysten lisäksi toivottua ovat kehitysehdotukset.

Liikenteen asiakaspalvelun Palauteväylän kautta voi jättää kysymyksiä, palautetta ja ilmoituksia tien kunnosta ympäri vuorokauden. Viesteihin vastataan arkipäivisin kello 8–16.

Puhelinpalvelu palvelee kaikkina arkipäivinä kello 9–15 numerossa 0295 020 600. Chatin virtuaalineuvoja palvelee asiakkaita 24/7. Virtuaalineuvoja auttaa asioinnin alkuun yleisimmissä aiheissa ja ohjaa oikean tiedon äärelle. Keskustelu voidaan palveluaikana eli välillä kello 9–15 siirtää asiakasneuvojalle.

Chat-palvelu löytyy palautevayla.fi:n ”Palauteväylä” ja ”Kysy neuvoa” -osiosta sekä ELY-keskuksen liikenne-aiheisilta sivuilta.

Asiakaspalvelu käsittelee kirjallisia yhteydenottoja arkipäivisin kello 8–16 välisenä aikana. Jos kyse on välittömästi toimenpiteitä vaativasta, liikenteen turvallisuutta vaarantavasta teiden ongelmasta, on ympäri vuorokauden avoinna oleva Tienkäyttäjän linja (puhelinnumero 0200 2100) oikea paikka kertoa ongelmasta.

Teksti ja kuvituskuva: Marko Jokela Lähde: Fintraffic 

a:1:{i:0;s:6:"150697";}

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat