5.2.2024

Uusi Volvo FH Aero – Polttoainetalous uudelle tasolle

Volvo lupaa uuden FH Aeron säästävän energiaa ja pidentävän toimintasädettä viemällä energiatehokkuuden uudelle tasolle. Tarjolla on sekä diesel-, kaasu- että sähkökäyttöiset mallit.

Aero-nimen mukaisesti Volvo on panostanut huomattavasti uuden mallin sulavalinjaisuuteen ja siten polttoainetalouteen. Lopputuloksena valmistaja lupaa jopa viisi prosenttia aiempaa alempaa polttoainetaloutta. Markkinoille tuodaan sekä diesel-, nesteytetty kaasu- että täyssähkökäyttöiset mallit, ja yhteensä neljä eri versiota: FH Aero, FH Aero Electric, kaasukäyttöinen FH Aero ja uudella 17,3-litraisella moottorilla varustettu FH16 Aero.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaikki lähtee keulan muotoilusta

Aero-nimelle katetta antaa täysin uusi, 240 millimetriä pidempi keularakenne kuin FH-perusohjaamossa. Parannetuilla kulmamuodoilla, säleikköjen ja paneelivälien tiivistysten parantamisella ajoviiman pyörteily on saatu selvästi aiempaa vähäisemmäksi, millä on polttoainetalouden lisäksi parantava vaikutus myös ajovakauteen tuulisissa olosuhteissa. Yläpaneelin samoin kuin helmojen muotoilua myös optimoitu. Parannetun aerodynamiikan ansiosta FH Aero Electric -malli pystyy myös entistä tehokkaammin hyödyntämään vapaalla rullaamista. Näin energiaa voidaan regeneroida enemmän ja syöttää takaisin akkuun jarrutettaessa tai ajettaessa alamäkeen. Varastoitu energia on valmiina käytettäväksi seuraavassa kiihdytyksessä tai ajettaessa ylämäkeen. Volvo ilmoittaa, että Aero-keularakenteen vaikutus polttoainetalouteen on 2,3 prosenttia, peilikamera vähentää kulutusta 1,2 prosenttia, yläosaan paneelien muotoilu 0,2 ja uudet helmat 0,5 prosenttia. Kokonaispolttoainesäästö tulee olemaan enemmän kuin näiden yhteenlaskettu vaikutus - jopa viisi prosenttia - kun huomioidaan todelliset ajo-olosuhteet sivutuulineen.

Innovatiivisia parannuksia

Aerodynamiikan lisäksi Volvo on kehittänyt FH Aeroa muilla innovatiivisilla ratkaisuilla. Perinteiset peilit korvaava CMS-kamerajärjestelmällä (Camera Monitor System) parantaa paitsi polttoainetaloutta, myös laajentaa kuljettajan näkökenttää. Volvon I-See -teknologia hyödyntää pilvipohjaista topografista karttaa optimoimalla ajotapaa ja mahdollistaen vakionopeussäätimen tehokkaan käytön. Volvo on myös patentoinut laahaamattomat levyjarrut energiankulutuksen minimoimiseksi. Muita uudistuksia ovat mm. päivitetty Infotainment-järjestelmä, uusittu äänentoistojärjestelmä, sisäänrakennettu navigointijärjestelmä

Uudessa FH-mallistossa LBG-voimalinja on valittavissa jopa 75 tonnin kuljetuksiin asti. Kansainväliseksi vuoden 2024 kuorma-autoksi valittu Volvo FH Electric on saatavilla myös uutena Aero-versiona. Lisäksi Volvo FH16:sta tulee täysin uuden väkivahvan 780 hevosvoiman moottorin ansiosta kuljetusalan tehokkain kuorma-automalli, joka soveltuu kaikkein haastavimpiin työtehtäviin.

Teksti: Janne Huhtala; Kuvat: Volvo

Kommentoi artikkelia