8.5.2020 Ajoneuvot Korealaisluksusta amerikkalaiseen aikaan – 2021 Genesis G80 & GV80 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai-konsernin luksusbrändin myynti on lähtenyt sen päämarkkina-alueella Yhdysvalloissa nihkeästi käyntiin. Myyntikäyrät aiotaan nyt saada nousuun uuden mallistosukupolven avulla. Genesis Motors erotettiin virallisesti omaksi merkikseen viitisen vuotta sitten. Tuolloin malliston muotokieli noudatteli pitkälti emomerkki Hyundain maltillista linjaa. Samalla merkki halusi hyödyntää Yhdysvalloissa menestyneen Genesis Coupén mainetta. Genesiksen kaltaisten premium-merkkien ostajakunta kuitenkin vaatii myös auton ulkonäöltä jotain spesiaalimpaa. Tähän tarpeeseen vastattiin jo taannoin lippulaivamalli G90:n kokonaisvaltaisen uudistuksen myötä.Nyt repertuaariin on lisätty kaksi uutta mallia, jotka jakavat suurimmilta osin muotokielensä lippulaivan kanssa. Ne ovat E-segmenttiin kuuluvan G80-sedanin toinen sukupolvi sekä merkin kokonaan uusi aluevaltaus, katumaasturi GV80. Mallit jakavat perusrakenteensa, kuten jo mallinimistäkin voi päätellä.Merkin yhtenäisessä ”Athletic elegance” -muotokielessä on siis kerralla pompattu ”turvallisesta”, perusvarmasta, suorastaan rohkeaan. Keulaa hallitsee suurikokoinen, alaosastaan V-muotoinen, maski, joka valmistajan mukaan ilmentää autojen luonnetta. Ajovalot ovat viirut ja tämä teema toistuu myös etusiiven ilmanohjaimissa sekä takavaloissa, jotka itse asiassa muistuttavat melko paljon monien Aston Martin -mallien takavaloja. Korilinjat ovat pyöreät eli hyvin erilaiset kuin esimerkiksi pääkilpailijalla Lexuksella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyG80Toisen polven G80:lle kävi juuri niin kuin kaikille muillekin näinä aikoina esiteltäville automalleille – se ei päässyt parrasvaloihin, vaan lanseeraus tapahtui netin välityksellä Etelä-Koreassa maaliskuun lopussa. Valmistaja mainostaa uutuutta sanoilla ”dramatically different”, mikä kyllä siis pitää täysin paikkansa.Vuoden 2021 malli on edeltäjäänsä(kin) coupémaisempi ja jollakin tavalla sirompi. Kattolinja lähtee voimakkaasti laskemaan perän ilmanohjainta kohti. Design-yksityiskohtia riittää. Pakko sanoa, että jos tästä ulkonäöstä ei sytytä, niin mistä sitten?Ylellinen, mutta harkittu, tyyli jatkuu sisätiloissa. Genesis haluaa jatkaa konservatiivista linjaansa ja on jättänyt monet viimeisimmät muotivillitykset ohjaamosta pois, kuitenkin tehden selvän pesäeron väistyvään malliin. Esimerkiksi mittarit ovat ihan perinteistä viisarimallia. Kuitenkin lähes kaikkia toimintoja hallitaan nykyaikaisesti monitoiminäytön kautta. Kierroslukumittari liikkuu vastapäivään, jolloin nopeuden kasvaessa mittarit ikään kuin piirtävät sydänkuvion kojetauluun. Tällaisiin yksityiskohtiin kannattaa panostaa, autovalinta kun on niin usein tunneperusteinen.Teknologiassa tarjolla on kaikkien standardien mukaiset järjestelmät koneoppivasta vakionopeudensäätimestä lähtien. Remote Smart Parking Assist peruuttaa auton ruutuun ja taskuun niinkin, että kuljettaja seisoo auton ulkopuolella avaimen nappia painaen.Moottoripuolella joudutaan sanomaan 5-litraiselle V8:lle hyvästit. Lohdutusta antaa kuitenkin kaksoisahdettu 3,5-litrainen V6, joka vapauttaa 375 hevosvoimaa ja 530 newtonmetriä jo 1 300 minuuttikierroksen kohdalta. ”Perusmoottori” on 2,5-litrainen nelisylinterinen bensiini á 300 hevosvoimaa. Joillakin markkinoilla kuullaan myös 207-heppaisen 2,2-litraisen dieselin raksutusta. Vaihteistona on aina 8-vaihteinen automaatti ja valittavissa on joko taka- tai neliveto.GV80Genesis-brändin ensimmäinen katumaasturi esiteltiin alkujaan konseptiautona. Nämä katumaasturithan myyvät tätä nykyä kuin kuumille kiville, joten konseptista kannatti ehdottomasti tehdä mahdollisimman pian totta. GV80:n lähimmiksi kilpailijoiksi voisi nimetä esimerkiksi meillä tuntemattomamman Infiniti QX60:n sekä toisaalta Mercedes GLE:n tai Volvo XC90:n.Genesis GV80 on iso auto eikä yhtään yritä peitellä sitä, niin kuin eivät yleensä muutkaan tämän autoluokan edustajat. Erityisesti perä isoine takaylityksineen näyttää massiiviselta. Vannekokoja on tarjolla 19:stä aina 22 tuumaan saakka. Muutoin muotokieli on yhteneväistä neliovisen sisaren kanssa, niin myös sisätiloissa. Sisustasta ei siis ole löydettävissä moniakaan ulkonäöllisiä eroja, tilaa vain on enemmän. Auto on tilattavissa viisi- tai seitsenpaikkaisena. Tunnelma on ylellinen.Jo vakiovarustelista on kattava, kuten tällaiselta autolta odottaa sopii. Maasturit tiedetään hiljaisiksi erityisesti hyvän vesieristyksensä ansiosta, mutta GV80:ssa sisämeluun puututaan valmistajan mukaan ensimmäisenä maailmassa teknologian keinoin. Matkustamoon kantautuvia ääniaaltoja havainnoidaan erilaisilla sensoreilla ja niitä torjutaan kaiuttimista vastaan lähetettävillä aalloilla. Mukavuusvarusteiden lisäksi pakettiin kuuluu luonnollisesti monenmoisia turvavarusteita. Erityisesti parkkipaikan vaarojen havaitsemiseen isosta autosta tarjotaan avustusta.Voimalinjavalikoima on pitkälti sama kuin G80:ssa, bensiinivaihtoehdot vain ovat muutaman yksikön verran korkeammalle viritettyjä. Dieselvaihtoehto – joka jotenkin tuntuisi edelleen palvelevan tätä autoluokkaa parhaiten – on tässä maasturiversiossa 3-litrainen rivikuutonen, joka antaa 278 hevosvoimaa ja 590 newtonmetriä. Perusversiot ovat takavetoisia. Vaikkei tässä tapauksessa voida mistään varsinaisesta maastoautosta puhua, onnistuu kulku pääväylien ulkopuolellakin valinnaisen nelivedon voimin.Konsepteista todellisuuteenGenesiksen kilpailijamerkeillä on edustajia monissa eri luokissa. Genesiksellä on tällä hetkellä valloitettuna E-segmentin lisäksi edustusautoluokka, D-segmentti sekä GV80:n edustama isompi maasturiluokka. Laajentumismahdollisuuksia on siis vielä monia. Katumaasturiluokkia löytyy vielä yksi ylös- ja ainakin kaksi alaspäin.Vision G -konsepti näyttää varsin valmiilta ja se enteilee kaksiovisen coupén esiinmarssia. Myös neliovinen coupé, kaupunkisähköauto sekä aivan pesunkestävä urheiluauto nähtäneen konseptien perusteella jossain vaiheessa.Vision G -konsepti sopii hyvin Genesiksen nykylinjaan.Myöskään Genesiksen rantautuminen Eurooppaan ja ihan Suomeen asti eivät ole täysin poissuljettuja mahdollisuuksia. Siis lähivuosina, kunhan asiat tasoittuvat taloudessa ja terveydessä.Lähteet: Genesis, Motor1, Car and Driver Teksti: Benjamin Helander Kuvat: GenesisMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Uutinen Onko puhelintehdas Nissanin uusi kaveri – ja voiko sähköautoja valmistaa kuka vain? 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous