27.2.2019 Liikenne Vaalikysely 2019: Tiestön rapautuminen huolettaa kaikkia puolueita Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin vaalikyselyn perusteella moni puolue pitää vuosittaista 300 miljoonan euron tasokorotusta kunnostusrahoihin riittävänä. Moottorin vaalikysely paljastaa, mitä mieltä kevään eduskuntavaaleihin valmistautuvat puolueet ovat liikkumisen edellytyksistä kuten Suomen tiestön yhä kehnontuvasta kunnosta ja riittämättömistä kunnostusrahoista. Moni puolue pitää vuosittaista 300 miljoonan euron tasokorotusta kunnostusrahoihin riittävänä panostuksena.Kysymykset esitettiin kaikille eduskunnassa edustettuna oleville puolueille. Liike Nyt -eduskuntaryhmä ei vastannut kyselyyn.Tutustu vastauksiin – ja muista äänestää! Ennakkoäänestys alkaa 3.4., vaalipäivä on 14.4.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Onko maan tienpidon määrärahat riittävällä tasolla? KYLLÄ / EI Paljonko vuotuisia kunnostus- ja päällystysrahoja tulisi lisätä nykyisestä? KeskustaEi. Kunnostus- ja päällystysrahoja on lisättävä tekemällä perusväylänpitoon vuosittainen vähintään 300 miljoonan euron tasokorotus.KokoomusEi. Tärkeintä on löytää valtion budjettirahoituksen rinnalle vaihtoehtoisia rahoitusmalleja. Vaihtoehtoisia tapoja rahoittaa voisivat olla esim. EU-tuki, kiinteistökehittämisellä saatava arvonnousu, käyttäjämaksu tai yksityisen hyötyjän tai omaa pääomaa yhtiöön sijoittavan kolmannen tahon osuus. Viime kädessä rahoitus on kuntien ja valtion vastuulla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySDPEi. SDP on sitoutunut parlamentaariseen korjausvelan tavoitteeseen, 300 miljoonaa euroa/vuosi lisää perusväylänpidon vajaan miljardin tasoon nähden.SinisetEi. Vähintään parlamentaarisen työryhmän esittämä 300 miljoonaa euroa.PerussuomalaisetEi. Parlamentaarisen työryhmän mukaan riittävä perusväylänpidon taso on minimissään 1,3 miljardia euroa vuodessa. Korjausvelkaohjelmalla ja aiemmalla lisärahoituksella on velan kasvu saatu pysähtymään. Tiestön saaminen pysyvästi parempaan kuntoon vaatii pitkäaikaista rahoitustason nostoa ainakin 300 miljoonalla vuosittain.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVihreätEi. Parlamentaarinen ryhmä esitti 300 miljoonaa euroa, ja vihreät ovat valmiita keskustelemaan tämän suuruusluokan panoksesta.VasemmistoliittoEi. Vasemmistoliitto kannattaa parlamentaarisessa ryhmässä sovittua 300 miljoonan euron lisäystä perusväylänpidon rahoitukseen.RKPEi. Meidän pitäisi keskittyä jo olemassa olevien perusväylien ylläpitoon, sen sijaan että rakennetaan kilpailevia yhteyksiä, jonka myötä resurssit jakautuvat monelle väylälle, jotka kuitenkin yhdistävät samat lähtö- ja määränpäät.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKristillisdemokraatitEi. Perusväylänpitoon tarvitaan n. 300 miljoonan euron lisäpanostus vuositasolla, kuten parlamentaarinen työryhmä asiasta linjasi. Tällä panostuksella tiestön korjausvelkaa saataisiin vähennettyä ja poistettua pitkällä aikavälillä.TähtiliikeEi, lisättävä pitkällä aikavälillä. Vuosien 2016–2018 ajaksi sovittu 600 miljoonan euron lisärahoitus liikenneväylien kunnostamiseen on käytetty. Mitkä ovat keskeiset keinot 2,5 miljardin euron korjausvelan lyhentämiseksi? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKeskustaTarvitaan väylärahoituksen uudistus ja perusväylänpidon määrärahatason korotus. Suurissa investointihankkeissa on rahoituksen keräämiseksi perustettava valtioenemmistöinen hankeyhtiö tai hankekohtaiset hankeyhtiöt. Tämä antaa mahdollisuuden kohdentaa valtion budjettirahoitusta aiempaa enemmän alemman asteiselle tiestölle, jonne markkinaehtoista rahoitusta ei saada. Korjausvelkaohjelmaa on jatkettava tekemällä perusväylänpidon rahoitukseen vuosittainen vähintään 300 miljoonan euron lisäys.KokoomusTeiden kunnossapito on kilpailukyvyn, alueiden elinvoiman ja liikenneinfran ympäristön ja ilmaston kestävyyden kannalta oleellinen asia. Haluamme yhdistää rahoituksen liikenteen 12-vuotiseen liikenteen kehittämissuunnitelmaan, joka päästään ensi hallituskaudella aloittamaan. Budjettirahoituksen avuksi haluamme tuoda vaihtoehtoisia malleja liikennejärjestelmän kehittämiseksi. Yksi mahdollisista tavoista toteuttaa vaihtoehtoiset rahoitusmallit olisivat hankeyhtiöt.SDPKorjausvelkarahoituksen pitkäkestoisuus, tällä vaalikaudella korjausvelkaa rahoitettiin osin uusista hankkeista. Lisäksi rahoitus jakautui epätasaisesti sekä nyt viimeisenä vuonna jäätiin ilman rahoitusta. Kyllä tienpidon rahoitus pitää pystyä ratkaisemaan pitkäjänteisemmin, 12-vuotinen suunnitelma toivottavasti auttaa tässä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySinisetKorjausvelan lyhentämiseksi rahoitusta täytyy nostaa seuraavalla hallituskaudella pysyvästi vähintään 300 miljoonalla. Liikenteen verotusjärjestelmä tulee uudistaa kokonaisvaltaisesti ja entistä suurempi osuus autoilijoilta kerättävistä veroista kohdentaa tiestön ylläpitoon.PerussuomalaisetValtion ja kuntien väylähankkeita voisi olla mahdollista rahoittaa tierahastolla. Rahaston avulla voitaisiin toteuttaa sekä kasvua edistäviä liikennehankkeita että vähentää julkisen tiestön korjausvelkaa. Väylähankkeet ovat miljardien investointeja ja niiden hoitaminen normibudjetoinnilla on tästä syystä haastavaa. Tierahastossa voisi yhdistyä julkinen ja yksityinen raha. Muun muassa eläkeyhtiöt ovat ilmaisseet mahdollisen valmiutensa sijoittamaan infraan.VihreätPerusväylänpidon rahoitusta tulisi korjausvelan vähentämiseksi nostaa. Tämä koskee yhtä lailla raideliikennettä kuin tieverkostostoa. Tieverkoston osalta prioriteettilistan kärjessä ovat yhtäältä liikenneturvallisuuden kannalta tärkeimmät vaaran paikat, toisaalta teollisuuden, kaupan ja energiainfran kuljetusten pullonkaulana olevat väylät ja kolmanneksi ne alueet, joilla raideliikenteestä ei ole tehtävissä realistista vaihtoehtoa, vaan ihmisten liikkuminen paikasta toiseen nojaa vastedeskin autoon. Siellä missä raideliikenne on ratkaisu, on perusteltua antaa sille etusija.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVasemmistoliittoRahoitustason selkeä nosto ja investointien suunnitteleminen yli vaalikausien. Valmisteilla oleva 12-vuotinen liikennejärjestelmäsuunnitelma on hyvä työkalu rahoituksen suunnittelemiseen.RKPMeille on keskeistä, että Suomessa on toimiva liikenneinfra, joka kattaa koko maan. Kuten valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelmassa todetaan, toimivat matkaketjut edellyttävät pääteiden lisäksi alemman asteisen tieverkon kunnossapitoa nykyistä kattavammin ja suunnitelmallisemmin.KristillisdemokraatitTarvitaan ennen kaikkea pitkäjänteisyyttä, eli parlamentaarisesti sovittu lisärahoitus pitää saada pysyväksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTähtiliikeKeskeiset keinot korjausvelan lyhentäminen valtion budjettiin. Korjausvelka kurottava umpeen. Voidaanko osa nykyisistä verotuloista korvamerkitä tierahastoon? KYLLÄ / EI KeskustaTällä hetkellä tiestön ja muiden väylien tarpeet hoidetaan valtion budjetin määrärahamomenteilta. Suomessa ei ole tierahastoa, vaan sellainen pitäisi ensin perustaa. Vaikka liikenteeltä kerätään erilaisina veroina ja maksuina yhä enemmän, niin väylien kehittämiseen ja kunnossapitoon palautuu vain murto-osa. Siksi Keskusta on valmis harkitsemaan tietyn summan korvamerkitsemistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKokoomusEi. Lähtökohtaisesti hyvä tapa budjettirahoituksessa ei ole korvamerkitä verotuloja erikseen. Verotuloja tulisi käsitellä valtion taloudessa kokonaisuutena. Kokoomukselle tärkeintä on sitoa budjettirahoitus liikenteen 12-vuotiseen liikenteen kehittämissuunnitelmaan, joka päästään ensi hallituskaudella aloittamaan.SDPEi. Liikenteen verotulot ovat yleiskatteellisia eikä näin korvamerkittävissä. Korjausvelan ja hankkeiden määrän huomioiden olisi kuitenkin outoa, mikäli liikenteen osuus verotuloista pienenisi.SinisetKyllä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPerussuomalaisetKyllä. Mikäli väylähankkeiden ja korjausvelan kuriin saamiseksi päädyttäisiin niiden rahoittamiseksi tierahastolla.VihreätEi. Juridisesti verotuloja ei varsinaisesti voi korvamerkitä johonkin tiettyyn kohteeseen. Ajatus korvamerkinnästä olisi lähinnä poliittinen julistus. Olennaista on kuitenkin taata riittävät resurssit perusväylänpitoon, rahoituslähteestä riippumatta.VasemmistoliittoEi. Suomessa ei korvamerkitä verotuloja. Tienpidon rahoitus pitää hoitaa kuntoon muulla tavoin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRKPEi.KristillisdemokraatitKyllä.TähtiliikeEi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mitkä ovat tärkeimmät uudet tiehankkeet, joita aiotte puolueena edistää? KeskustaKeskusta ei ole asettanut tulevia väylähankkeitta paremmuusjärjestykseen. Haluamme pitkäjänteistä ja ennustettavaa väyläpolitiikkaa ja sen resursointia. Näin voidaan huolehtia mahdollisimman monen väylän kehittämisestä, kunnostamisesta, ylläpidosta ja turvallisuudesta tulevina vuosina. Tarvitaan väylärahoituksen uudistus. Valtion väyläpolitiikan on palveltava tasapuolisesti kaupunkiseutujen, työssäkäyntialueiden, pitkämatkaisen liikenteen ja haja-asutusalueiden erilaisia tarpeita. Toimivat liikenneyhteydet mahdollistavat teollisuuden, kaupan, tavaroiden ja ihmisten sujuvan liikkumisen koko maassa.KokoomusNäemme, että yksittäisten tiepätkien sijaan on tärkeää katsoa peruskorjaustarvetta pitkäjänteisesti. 12-vuotinen suunnitelma koko maan liikennejärjestelmän parantamiseksi on kokoomukselle olennaisin tavoite. Näin voimme kehittää koko suomalaista liikenneverkkoa kokonaisvaltaisesti. Ratahankkeissa kokoomukselle on tärkeintä mahdollistaa rahoitus pääradan, Tunnin junan Turkuun ja Idän radan kehittämiseksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySDPSDP ei ole julkistanut mitään hankelistoja. Lähdemme siitä, että liikenneverkkoa on kehitettävä työllisyyden, asumisen ja elinkeinoelämän hyötyjä painottaen.SinisetSiniset pitävät tärkeänä, että tieverkko on kunnossa metsätieltä valtaväylille. Investoinnit liikenneinfraan tulee nähdä sijoituksena tulevaan. Tulemme edistämään tiehankkeita, jotka helpottavat tavaroiden ja ihmisten siirtymistä. Katsomme liikennejärjestelmää kokonaisuutena ja teemme tiehankkeiden priorisoinnit vaikutusarvioiden pohjalta.PerussuomalaisetSuomessa sallitaan Euroopan painavimmat rekat. Suomen tieverkko on kovilla, mutta ennen kaikkea sillat. Siltojen kunnostukseen on panostettava ja hyvinvointimme rahoittavan vientiteollisuuden tarpeita palvelevat tiet on syytä laittaa ykköstilalle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVihreätEmme ole puolueena priorisoineet valtakunnan tiehankkeita. Olemme sen sijaan esittäneet kunnianhimoisen raidepaketin, joka merkittävästi lyhentäisi keskeisten kaupunkien välisiä matka-aikoja.VasemmistoliittoHankkeista ei pidä käydä siltarumpuhuutokauppaa, vaan väyläverkostoa tulee kehittää suunnitelmallisesti. Liikenne- ja viestintäministeriössä ja Väylävirastossa tehdään jatkuvasti tarpeellisten hankkeiden priorisointia, ja tätä työtä tulee hyödyntää kehittämishankkeiden toteutuksessa.RKPPaikallisesti löytyy monia tärkeitä projekteja, mutta meidän on keskityttävä jo olemassa olevien perusväylien ylläpitoon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKristillisdemokraatitTärkeitä tiehankkeita on useita. Oleellista on asettaa tiehankkeet tärkeysjärjestykseen niin, että siinä huomioidaan alueelliset ja valtakunnalliset vaikutukset ihmisten liikkumiseen ja elinkeinoelämän tarpeisiin. Uusiin tiehankkeisiin on varattava riittävä rahoitus ja myös tutkittava ennakkoluulottomasti uusia rahoitusmalleja.TähtiliikeTärkeitä tiehankkeita kehitettävä tasapuolisesti koko maassa. Onko Tallinnan tunnelihanke realistinen? Miksi se pitäisi toteuttaa tai jättää toteuttamatta? KYLLÄ / EI Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKeskustaTallinnan tunnelihanke on luonteeltaan poikkeuksellisen suuri ja kansainvälinen hanke, jonka toteuttamiseksi tarvitaan ensisijaisesti sijoittajien ja EU:n rahoitusta. Keskusta suhtautuu siihen ennakkoluulottomasti. Ensin tarvitaan huolellinen selvitys, jossa punnitaan rakentamiskustannuksia, kannattavuutta sekä riittävää rahoitusta ja sen pitävyyttä. Vasta sen jälkeen voidaan pohtia, onko tunnelihanke toteuttamiskelpoinen.KokoomusKyllä. Pelkästään julkisista varoista rahoitettuna Tallinnan tunnelihanke on investointina suhteessa suuri, eikä siihen ole tällä hetkellä edellytyksiä. Ottamalla muita rahoittajia mukaan hankeyhtiöihin, Tallinnan tunnelikin voi olla mahdollista toteuttaa. Tallinnan ja Suomen välisten liikenneyhteyksien monipuolistaminen ja kehittäminen on itsessään esimerkiksi matkailua ja elinkeinoa edistävä hanke. Tunnelihanketta on vielä arvioitava huolellisesti hyötyineen ja haittoineen.SDPEi. Tallinnan tunneli ei näytä vielä kannattavalta. Rail Baltican rakentaminen on vielä kesken, eikä uuden radan läpäisynopeudesta ole vielä kokemusta. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö kehitystä kannattaisi seurata ja selvittää tunnelin mahdollisuuksia tulevaisuudessaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySinisetKyllä. Hanke on niin kallis, ettei sitä tule rakentaa budjettivaroin. Siitä huolimatta näemme, että tunnelin rakentaminen Tallinnaan helpottaisi tavaroiden, palveluiden ja ihmisten liikkumista. EU:n ulkorajalla sijaitseva Suomi tarvitsee hyvät yhteydet muualle Eurooppaan, jonne merkittävä osa viennistämme suuntautuu. Tunneli hyödyttäisi niin vientivaltaista teollisuuttamme kuin kansalaisiamme.PerussuomalaisetEi. Valtionbudjetista ei ole valitettavasti varaa rahoittaa tällaisia hankkeita seuraavaan 20 vuoteen. Tunnelin hinta-arvio vaihtelee 13–15 miljardin euron välillä. Tunnelihanke on realistinen ainoastaan, jos löytyy yksityisrahoitus koko hankkeelle.VihreätKyllä. Näyttää siltä, että ainakin tekniseltä kannalta tunneli on mahdollista toteuttaa. Keskeisin avoin kysymys on hankkeen rahoitus, sillä on selvää, että normaalien valtion budjettikehysten puitteissa sitä ei ainakaan voine toteuttaa. Raideyhteys Suomesta Euroopan metropoleihin on kuitenkin houkutteleva ajatus, jonka merkitys vain kasvaa ilmastonmuutoksen pakottaessa hillitsemään lentoliikennettä. Samoin kaksoiskaupunki Helsinki–Tallinna voisi olla huomattava menestyksen ja taloudellisen elinvoiman dynamo Itämeren ympäristössä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVasemmistoliittoEi, ainakaan lyhyellä aikavälillä. Tunneli voisi yhdistää Suomen manner-Eurooppaan, mikäli myös Rail Baltica Tallinnasta Varsovaan saadaan kuntoon. Mutta toisaalta hankkeen korkea hinta heikentää tunnelin kannattavuutta.RKPEi. Emme kannata julkisin varoin rakennettua tunnelia.KristillisdemokraatitEi. Tallinnan tunnelihanke ei ole tällä hetkellä realistinen mutta mahdollisesti tulevaisuudessa. Hankkeen hyötysuhde kustannuksiin nähden ei ole tällä hetkellä riittävän suuri.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTähtiliike-Teksti: Moottori Kuva: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 30.1.2025 Sähköautot Älylataus voi tuoda säästöjä sähköautoilijalle – mutta kuinka paljon? 29.1.2025 Uutinen Volkswagen peruu ID.7:n Pohjois-Amerikasta – sähköautot eivät myy USA:ssa 29.1.2025 Uutinen Kovaa hintakilpailua: ”ajamaton” MG 4 alkaen 22 900 ja uusi 24 500 euroa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla