27.3.2019 Liikenne Vaalikysely 2019: Vanhojen autojen romutuskampanja saa tuen kaikilta puolueilta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin vaalikysely paljastaa, mitä mieltä kevään eduskuntavaaleihin valmistautuvat puolueet ovat liikkumisen edellytyksistä kuten liikenteen päästöjen vähentämistoimista. Liikenteen haitalliset päästöt ja niiden vähentämistoimet jakavat kantoja poliittisella kentällä, mutta yksituumaisuuttakin löytyy.Kysymykset esitettiin kaikille eduskunnassa edustettuna oleville puolueille. Liike Nyt -eduskuntaryhmä ei vastannut kyselyyn.Tutustu vastauksiin – ja muista äänestää! Ennakkoäänestys alkaa 3.4., vaalipäivä on 14.4.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suomen tavoitteena on päästötön liikenne vuoteen 2045 mennessä. Onko tavoite realistinen? KYLLÄ / EI KeskustaKyllä. Ainakin lähelle tuota tavoitetta on mahdollista päästä.KokoomusKyllä.SDPKyllä. Tavoite on vastuullinen ja sikäli ainoa mahdollinen. 25 vuoden kehitystä on vaikea etukäteen ennustaa, mutta sitä kohti tulee pyrkiä.SinisetEi. On realistista todeta, ettei koko autokanta Suomessa ehdi uusiutumaan tuona aikana. Esimerkiksi raskaan liikenteen kaluston uudistumisvauhti on sitäkin hitaampaa. Suomen kilpailukyky, vientiteollisuus ja kotitalouksien ostovoima hyötyvät mahdollisimman edullisista kuljetusväylistä. Tämän mahdollistaminen saman aikaisesti vaikeuttaa päästöttömyystavoitteen saavuttamista. Ilmastomuutosta vastaan on taisteltava tarmokkaasti, mutta realistisesti.PerussuomalaisetEi. Pariisin päästötavoitteiden toteutuminen voidaan varmistaa ainoastaan muuttamalla EU:n sisäinen taakanjako oikeudenmukaiseksi. Puolan ja muiden eniten saastuttavien maiden on kannettava vastuunsa. Taakan uusjaolla Suomen päästötavoitteet voidaan ainakin puolittaa ja säilyttää teollisuustyöpaikat Suomessa. Nykyisellä päästöjen taakanjaolla EU:n päästöt vain lisääntyvät, vaikka Suomessa sammutettaisiin kaikki valot ja ajettaisiin energia- ja teollisuustuotanto alas. On aika tunnustaa tosiasiat ja lopettaa itsensä pettäminen.VihreätKyllä.VasemmistoliittoKyllä.RKPKyllä.KristillisdemokraatitKyllä. Tähän tavoitteeseen pitää pyrkiä mutta se tulee vaatimaan merkittävästi panostuksia ja teknologista kehitystä varsinkin sähköautojen osalta.TähtiliikeEi. Mitkä ovat keskeisimmät keinot vähentää tieliikenteen aiheuttamia haitallisia kasvihuonepäästöjä? KeskustaLiikenteen päästöjen vähentämisessä on edettävä suunnitelmallisesti, määrätietoisesti, vaiheittain ja myös maltilla. Ilmasto ei pelastu vain sillä, että autoilusta tehtäisiin kalliimpaa. Päätösten on perustuttava tutkittuun tietoon, huomioiden erilaisten ratkaisumallien vaikutusarvioinnit sekä teknologia ja sen kehittymisnäkymät.Mikään yksittäinen keino ei riitä, vaan tarvitaan useita ratkaisuja. Yksi vaalikausi ei riitä ratkaisemaan maailmanlaajuista ilmastohaastetta. Siksi Suomeen tarvitaan yli vaalikausien ulottuva parlamentaarisesti sovittu ohjelma. Fossiilisista polttoaineista on siirryttävä uusiutuvaan energiaan. Se on mahdollista polttoaineiden jakeluvelvoitteiden, liikenteen sähköistymisen ja palvelullistamisen sekä tehokkaamman julkisen liikenteen avulla. Päästöjen kokonaismäärää arvioitaessa on otettava huomioon polttoaineen tuotantotavat. Myös kävelyn ja pyöräilyn edistämisellä voidaan saavuttaa liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähenemistä.Tarvitaan pitkäjänteistä ja kestävää elinkeinopolitiikkaa, joka edesauttaa ilmastoystävällisen liikenteen ratkaisuja. Esimerkiksi biokaasuautojen tankkausasemille ja sähköautojen latausasemille voitaisiin myöntää investointitukea.Liikenteen täyssähköistymisessä haasteena on nykyisen teknologian mukaisten akkujen lyhyt käyttöikä, mineraalien saatavuus, latauspisteiden pieni määrä ja talvesta johtuvat haasteet. Sähköautojen tällä hetkellä korkea hinta on yksi keskeinen hankintaa hidastava tekijä.KokoomusUusien autojen verotus on siirrettävä kokonaan auton hankinnan verotuksesta autoilun päästöjen verotukseen. Tavoitteena on, että sähköä tai biokaasua käyttävä ajoneuvo on suomalaiselle aina fossiilista polttoainetta käyttävää autoa kilpailukykyisempi vaihtoehto viimeistään 2030-luvulla. Ohjauskeinojen valinnassa tunnistetaan alueelliset erityispiirteet.Käyttövoimavero on poistettava kaasu- ja sähköautoilta. Haluamme tukea auton muuntamista kaasuautoksi määräaikaisesti konversiotuella. Työsuhdeautoihin vaikuttamalla voidaan muuttaa merkittävästi Suomeen uusina rekisteröitävien autojen ominaisuuksia ja saada uuden tekniikan autoja muutamassa vuodessa käytettyjen autojen markkinoille. Tämän vuoksi työsuhdeautojen verotusarvo tulisi porrastaa jyrkästi päästöjen mukaan.SDPAutokannan uusiutuminen tekniikan kehittyessä, tämän tukeminen maltillisin verotusmuutoksin, joukkoliikenteen ja kevyen liikenteen kehittäminen, kaupunki- ja palvelurakenteen kehittäminen, rautatieliikenteen lisääminen yhteyksiä nopeuttamalla.SinisetLiikenteen päästöjä vähennetään ensisijaisesti autoveron poistolla ja pysyvällä romutuspalkkiolla.PerussuomalaisetSuomen nettopäästöt ovat vähentyneet yli 50 % vuodesta 1990, kun EU:n keskiarvo oli vain 26 %. Ilmastopolitiikan vaatimus enemmän ja nopeammin maksaa suomalaisille poskettomasti. Ensimmäisenä maksumiehiksi laitetaan jälleen autoilijat. Enemmän ja nopeammin tarkoittaa jatkuvia korotuksia bensiinin ja dieselin pumppuhintoihin. Hallitus on jo esittänyt, muiden puolueiden paitsi perussuomalaisten tukemana, että Suomi irrottautuu EU:n yhteisrintamasta enemmän kuin tuplaamalla biopolttoaineen osuuden polttoaineessa suhteessa EU-tavoitteeseen. Suomeen säädettävä pakkolaki tarkoittaa 30 % sekoitevelvoitetta vuonna 2030, kun se EU:ssa on 14 %. Pakkolaki nostaa Suomessa tankattavan dieselin hintaa kesäkaudella 30 senttiä/l ja talvilaadulla jopa 50 senttiä/l. Tässä ei ole mitään järkeä eikä ilmastopoliittista tarvetta.Liikenteen osuudeksi ei-päästökauppasektorissa on laskettu 40 % eli 11 miljoonaa tonnia. Liikenteessä on päästöt vähentyneet autokannan uusiutumisen kautta jo paljon. Esim. vuosina 2013–2014 yli miljoona tonnia. Perussuomalaisten ajamalla autoveron alennuksella on tulevina vuosina merkitystä myös ilmastopoliittisesti.VihreätFossiilisista polttoaineista irtautumiseen tarvitaan sekä liikennejärjestelmän kehittämistä että teknisiä ratkaisuja. Henkilöautoliikenne on pyrittävä sähköistämään mahdollisimman nopeasti. Tulevaisuus on pääsääntöisesti sähköauton. Tämän muutoksen nopeuttamiseksi tarvitaan veroetuja ja hankintatukia sekä satsauksia latausverkkoon. Sähköautot tulisi vapauttaa auto- ja ajoneuvoverosta määräajaksi. Erityisesti raskaassa liikenteessä tarvitaan kuitenkin kestävästi tuotettuja biopolttoaineita. Biokaasun käyttöä voitaisiin tukea Ruotsin tapaan, sillä nesteytetty biokaasu on käyttökelpoinen ratkaisu jo nyt. Kaupunkiseutujen joukkoliikenne on sähköistettävä ripeästi. Ylipäätään tarvitaan panostuksia joukkoliikenteeseen sekä teillä että raiteilla ja pyöräilyn sekä kävelyn olosuhteiden parantamiseen.VasemmistoliittoKoko liikennejärjestelmän tulee muuttua vähäpäästöiseksi. Ensiksi tulee toteuttaa nopeimmin vaikuttavat keinot, eli saada kaupungeissa ihmiset liikkumaan jalkaisin, julkisilla, pyörällä, yhteiskäyttöautoilla ja sähköautoilla. Tähän päästään, kun tehdään muutoksia koko järjestelmään: parannetaan julkista liikennettä, tehdään liikenteen veroihin ja maksuihin päästöihin perustuva uudistus, otetaan käyttöön ruuhkamaksut suurilla kaupunkiseuduilla.RKPYksi keskeinen toimi vähentää liikenteen päästöjä on autokannan uusiutuminen vähäpäästöisillä vaihtoehdoilla. Suomen tavoitteena on, että meillä olisi vuonna 2030 vähintään 250 000 sähkökäyttöistä autoa (täyssähköautot, vetyautot ja ladattavat hybridit) ja vähintään 50 000 kaasukäyttöistä autoa. Ehdotammekin täyssähkö-, vety- ja kaasuautoille hankintatukea, joka kohdistuisi niin yksityishenkilöille kuin yrityksillekin.KristillisdemokraatitAutokannan uudistaminen lisäämällä kannustimia vähäpäästöisten autojen hankintaan. Joukkoliikenteen, liikennejärjestelmien ja liikenteen palveluiden kehittäminen on samoin keskeistä.TähtiliikeBiopolttoaineet, vety. Kannatatteko seuraavien keinojen käyttöä tulevalla hallituskaudella? A) Vanhojen autojen romutuskampanja valtion tuella KYLLÄ / EI B) Valtion tuki täyssähköautojen hankintaan KYLLÄ / EI C) Valtion tuki kaasuautojen hankintaan KYLLÄ / EI D) Valtion tuki ladattavien hybridiautojen hankintaan KYLLÄ / EI E) Käytettyjen autojen tuonnin rajoittaminen KYLLÄ / EI KeskustaA, KylläB, EiC, EiD, EiE, EiKokoomusA, KylläB, KylläC, KylläD, KylläE, EiSDPA, Kyllä, konseptia uudistettava.B, Kyllä, rajallisesti.C, Ei, jakeluverkko suurempi haaste, konversioiden tukeminen järkevää.D, Kyllä, rajallisestiE, Ei, EU:n sisämarkkinoilla tuontia on vaikea rajoittaa.SinisetA, KylläB, KylläC, KylläD, KylläE, KylläPerussuomalaisetA, KylläB, EiC, EiD, EiE, EiVihreätA, KylläB, KylläC, KylläD, EiE, Ei. Käytettyjen autojen tuontia ei voi suoraan ryhtyä rajoittamaan EU-sääntelyn vuoksi, mutta veroratkaisuilla voidaan vaikuttaa tuonnin houkuttelevuuteen.VasemmistoliittoA, KylläB, Ei, mikäli sähköautojen määrä ei lähde nousuun odotetulla tavalla, täytyy myös hankintatukea harkita uudelleen.C, EiD, EiE, Ei. Autokanta täytyy saada uudistumaan huomattavasti nykyistä nopeammin. Haluamme panostaa sähkö- ja kaasuautojen latausinfrastruktuurin rakentamiseen, tukea kaasu- ja etanoli-konvertioita sekä muuttaa työsuhdeautot sähköautoiksi, koska se mahdollistaa käytettyjen sähköautojen markkinan synnyn.RKPA, KylläB, KylläC, KylläD, KylläE, EiKristillisdemokraatitA, KylläB, KylläC, KylläD, KylläE, EiTähtiliikeA, KylläB, -C, -D, -E, -Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan - Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja