24.2.2023 Ajoneuvot Valmet Automotive aloitti akkujen tuotannon Saksassa – ”korkean arvoluokan urheiluautomallin” akkuja tulossa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Valmet Automotive on aloittanut sähköautojen akkujen tuotannon Saksassa. Avattu tuotantolaitos on Valmet Automotiven kolmas akkutehdas. Valmet Automotive on aloittanut akkujärjestelmien tuotannon uudella tehtaalla Saksassa. Yhtiö valmistaa Kirchardtissa sähköajoneuvojen korkeajänniteakkuja. Tehdas sijaitsee Kirchardtissa Baden-Württembergin osavaltiossa Etelä-Saksassa Stuttgartin pohjoispuolella. Tehdas on Valmet Automotiven kolmas suursarjatuotantoon yltävä akkutehdas, ja samalla ensimmäinen akkutehdas Suomen ulkopuolella.Valmet Automotivella on akkutehtaat myös Salossa ja Uudessakaupungissa.Valmet Automotive ei kerro, mihin autoihin Saksan Kirchardtin tehtaalla tällä hetkellä tehdään, mutta käynnistynyt tuotanto liittyy korkean arvoluokan urheiluautomallin ladattavan hybridin akkumoduuleihin, -paketteihin ja akkujen ohjausjärjestelmiin (BMS). Valmet Automotive kertoo, että tämän jälkeen seuraavana tuotanto-ohjelmassa on saksalaiselle automerkille suursarjatuotantona valmistettava akkujärjestelmä, auton esisarjan tuotanto aloitetaan tulevana kesänä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyReilun hehtaarin kokoinen tehdasKirchardtin tehtaan tuotantoalueen koko on noin reilu hehtaari eli 11 500 neliömetriä. Tällä hetkellä tehdas työllistää noin 60 työntekijää, mutta koko tehtaan henkilöstötarve on noin 150 henkilöä ja useimmat tehtävät avautuvat vuoden 2024 aikana, kun tehtaan tuotanto kasvaa.Valmet Automotiven kestävän kehityksen politiikan mukaisesti tuotanto on C0₂-neutraalia. Valmet Automotive on toimittanut akkutehtailtaan asiakkailleen jo yli miljoona sähköajoneuvojen akkujärjestelmää.– Kirchardtin tehdas Saksassa vahvistaa asemaamme yhtenä alan johtavista tuotekehittäjistä ja valmistajista, kertoo Jyrki Nurmi, Valmet Automotiven EVS-liiketoimintalinjan johtaja.Valmet Automotive on kasvattanut akkutuotantoaan voimakkaasti viime vuosien aikana. Salon akkutehtaan tuotanto käynnistyi marraskuussa 2019 ja Uudenkaupungin akkutehdas käynnistyi syyskuussa 2021, ja sijaitsee Valmet Automotiven autotehtaan yhteydessä. Yhtiön akkutehtaat muodostavat tiiviin verkoston, esimerkiksi Kirchardtin tuotannon akkumoduulit valmistetaan Uudessakaupungissa.Tehtaan oltava lähellä asiakastaValmet Automotive teki päätöksen akkutehtaan perustamisesta Saksaan, kun saksalainen autonvalmistaja valitsi yhtiön järjestelmätoimittajaksi akkujen tuotanto-ohjelmaan. Tällöin akkujen tuotanto on oltava myös logistiikka- ja resurssitehokkuuden vuoksi lähellä asiakasta.Merkittävä tekijä tehtaan sijoituksesta päätettäessä oli myös Valmet Automotiven muiden akkuliiketoiminnan toimipaikkojen läheisyys. Yhtiöllä on suunnittelutoimistot Münchenissä ja Bad Friedrichshallissa. Bad Friedrichshallissa on myös yhtiön suurin akkujen testauskeskus.Valmet Automotiven omistajia ovat Suomen valtion sijoitusyhtiö Tesi sekä Pontos Group. Molempien omistusosuus on 38,46 prosenttia. Kiinalainen Contemporary Amperex Technology Limited (CATL), maailman johtava sähköajoneuvojen kennovalmistaja omistaa yhtiöstä 23,08 prosenttia.Lähde Valmet Automotive Lue lisää Kaikki artikkelit 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 13.3.2025 Koeajo Koeajo: Tesla Model 3 RWD – selvästi aiempaa parempi, mutta jäätävä ajaa liukkaalla 13.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota bZ4X torppaa heikkouksiaan kasvojenkohotuksessa 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 12.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija