20.9.2021 Ajoneuvot Vanha mestari Michelin X-Ice North 4 vastaan uusi Nokian Hakkapeliitta 10 – Moottorin nastarengastesti 2021 Teksti Jussi Saarinen Kuva Ville-Veikko Heinonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin tuorein henkilöautojen nastarengastesti kertoo, miten viime vuosien huippurengas Michelin X-Ice North 4 puolustautuu uutta Nokian Hakkapeliitta 10:ä vastaan. Michelin X-Ice North 4 on ollut nastarengaskeskustelujen keskipisteenä siitä lähtien, kun rengas vuonna 2018 nousi 250 nastan määrällään kertaheitolla nastarenkaiden jääpidon ykköseksi.Testitulokset ovat olleet kaikkiaan vakuuttavia. X-Ice North 4 sijoittui aivan kärkeen niin viime vuonna tehdyssä 225/50 R17 -koon testissämme kuin edellisenä vuonna julkaistuissa 205/55 R16 -koon testissäkin.Kun tänä vuonna siirryimme taas tuohon kapeimpaan ja suosituimpaan 205/55 R16 -kokoon ja vastaan asettui suomalaisen rengasvalmistajan uusin ylpeys Nokian Hakkapeliitta 10, jääradoilla elettiin jännityksen hetkiä. Pystyisikö uusi nokialainen, joka korvasi pitkään markkinoilla olleen Hakkapeliitta 9:n, lopulta päihittämään ranskalaisvalmistajan kärkirenkaan?Kävi ilmi, että uusi Hakkapeliitta pystyi kuin pystyikin nostamaan jääpidon tason entistäkin korkeammalle ja syrjäyttämään Michelinin ykköspaikalta.Silti Michelinkin on edelleen jäällä erittäin suorituskykyinen ja ajokäytökseltään kiitettävän tasapainoinen. Renkaan hallittavuus on helppoa kaikissa olosuhteissa, ja sekä jää- että lumipito on erinomaista tasoa yhdistettynä loogiseen ajokäytökseen.Sen sijaan jos hakee optimaalista pitoa märälle asvaltille, Michelin ei ole paras mahdollinen valinta – näissä olosuhteissa Hakkapeliittakaan ei loista mutta on sentään ranskalaista oleellisesti parempi. Michelinin sivuttaispito on kilpailijoita heikompi, ja jarrutusmatkatkin venyvät pitkiksi. Suuntavakavuus suoralla tiellä kylläkin on koko joukon paras.Kärkikahinoita helpotti Michelinin kohdalla sekin, että viime vuosien mestari Continental Ice Contact 3 jäi jäällä aiemmista suorituksistaan, ja sijoittui loppuarvostelussa selvästi Hakkapeliitan ja Michelinin taakse.Henkilöautojen nastarengastesti on kokonaisuudessaan luettavissa Moottorin 11.8. ilmestyneessä numerossa 8/2021, joka löytyy sähköisesti myös Lehtiluukusta.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Ville-Veikko Heinonen Testin toteutus Test Finland Oy / Juuso Kallioinen ja Pasi PiironenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Testirenkaat, koko 205/55 R16 BF Goodrich G-Force Stud Continental Ice Contact 3 Gislaved Nord Frost 200 Goodyear Ultra Grip Arctic 2 Michelin X-Ice North 4 Nokian Hakkapeliitta 10 Nokian Nordman 8 Sava Eskimo Stud Lisää aiheestaHalpa kesärengas lisää kulutusta lähes litran sadalla! – Moottorin kesärengastesti 2021 Mitkä pakettiauton nastarenkaat pitävät liukkaalla ja mitkä sulalla kelillä? Moottorin nastarengastesti 2021 vastaa Nokian Nordman 8 edullisten nastarenkaiden ykkönen – Moottorin nastarengastesti 2021 Pakettiautojen nastarenkaat ensimmäisessä testissä – Moottorin nastarengastesti 2021 Rengastestin voittoon uusi Nokian Hakkapeliitta 10 – Moottorin nastarengastesti 2021 Yksi pakettiautorengas hylättiin rengastestistä – Moottorin nastarengastesti 2021 Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?