20.9.2021 Ajoneuvot Vanha mestari Michelin X-Ice North 4 vastaan uusi Nokian Hakkapeliitta 10 – Moottorin nastarengastesti 2021 Teksti Jussi Saarinen Kuva Ville-Veikko Heinonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin tuorein henkilöautojen nastarengastesti kertoo, miten viime vuosien huippurengas Michelin X-Ice North 4 puolustautuu uutta Nokian Hakkapeliitta 10:ä vastaan. Michelin X-Ice North 4 on ollut nastarengaskeskustelujen keskipisteenä siitä lähtien, kun rengas vuonna 2018 nousi 250 nastan määrällään kertaheitolla nastarenkaiden jääpidon ykköseksi.Testitulokset ovat olleet kaikkiaan vakuuttavia. X-Ice North 4 sijoittui aivan kärkeen niin viime vuonna tehdyssä 225/50 R17 -koon testissämme kuin edellisenä vuonna julkaistuissa 205/55 R16 -koon testissäkin.Kun tänä vuonna siirryimme taas tuohon kapeimpaan ja suosituimpaan 205/55 R16 -kokoon ja vastaan asettui suomalaisen rengasvalmistajan uusin ylpeys Nokian Hakkapeliitta 10, jääradoilla elettiin jännityksen hetkiä. Pystyisikö uusi nokialainen, joka korvasi pitkään markkinoilla olleen Hakkapeliitta 9:n, lopulta päihittämään ranskalaisvalmistajan kärkirenkaan?Kävi ilmi, että uusi Hakkapeliitta pystyi kuin pystyikin nostamaan jääpidon tason entistäkin korkeammalle ja syrjäyttämään Michelinin ykköspaikalta.Silti Michelinkin on edelleen jäällä erittäin suorituskykyinen ja ajokäytökseltään kiitettävän tasapainoinen. Renkaan hallittavuus on helppoa kaikissa olosuhteissa, ja sekä jää- että lumipito on erinomaista tasoa yhdistettynä loogiseen ajokäytökseen.Sen sijaan jos hakee optimaalista pitoa märälle asvaltille, Michelin ei ole paras mahdollinen valinta – näissä olosuhteissa Hakkapeliittakaan ei loista mutta on sentään ranskalaista oleellisesti parempi. Michelinin sivuttaispito on kilpailijoita heikompi, ja jarrutusmatkatkin venyvät pitkiksi. Suuntavakavuus suoralla tiellä kylläkin on koko joukon paras.Kärkikahinoita helpotti Michelinin kohdalla sekin, että viime vuosien mestari Continental Ice Contact 3 jäi jäällä aiemmista suorituksistaan, ja sijoittui loppuarvostelussa selvästi Hakkapeliitan ja Michelinin taakse.Henkilöautojen nastarengastesti on kokonaisuudessaan luettavissa Moottorin 11.8. ilmestyneessä numerossa 8/2021, joka löytyy sähköisesti myös Lehtiluukusta.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Ville-Veikko Heinonen Testin toteutus Test Finland Oy / Juuso Kallioinen ja Pasi PiironenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Testirenkaat, koko 205/55 R16 BF Goodrich G-Force Stud Continental Ice Contact 3 Gislaved Nord Frost 200 Goodyear Ultra Grip Arctic 2 Michelin X-Ice North 4 Nokian Hakkapeliitta 10 Nokian Nordman 8 Sava Eskimo Stud Lisää aiheestaHalpa kesärengas lisää kulutusta lähes litran sadalla! – Moottorin kesärengastesti 2021 Mitkä pakettiauton nastarenkaat pitävät liukkaalla ja mitkä sulalla kelillä? Moottorin nastarengastesti 2021 vastaa Nokian Nordman 8 edullisten nastarenkaiden ykkönen – Moottorin nastarengastesti 2021 Pakettiautojen nastarenkaat ensimmäisessä testissä – Moottorin nastarengastesti 2021 Rengastestin voittoon uusi Nokian Hakkapeliitta 10 – Moottorin nastarengastesti 2021 Yksi pakettiautorengas hylättiin rengastestistä – Moottorin nastarengastesti 2021 Lue lisää Kaikki artikkelit 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Testit Testi: Kuluneet vastaan uudet kesärenkaat – poistuuko pito? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle