9.6.2019 Ajoneuvot Vanhaakin on varaa kehittää, Mercedes näyttää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tulevissa Mersu-malleissa saatetaan nähdä istuinkohtaiset sivuturvatyynyt, joiden suojavaikutus on nykyisiä parempi Miten suojautua autonomisessa ajoneuvossa, jossa istuimien ja istujien asento vaihtelevat ja penkit voidaan tietyissä tilanteissa jopa kääntää selkä menosuuntaan?Yhden vastauksen tarjoaa Mercedes-Benzin tuore ajoneuvoturvallisuuden konseptimalli ESF 2019. Auton turvatyynyjärjestelmä on muokattu uusiksi niin, että airbagit suojaavat silloinkin kun istuja ei ole niihin nähden parhaassa mahdollisessa paikassa tai asennossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuojaavat siivetEniten ovat muuttuneet sivuturvatyynyt. Ne on sijoitettu etuistuinten runkoon eikä B-pilariin tai sen runkoon kuten nykyisin. Noin 40 litran tyynyt ovat näin aina matkustajan kannalta oikeassa kohdassa, jos törmäys tapahtuu.Sivuturvatyynyt konseptiautossa on sijoitettu istuinten runkoon. Kun noin 40 litran tyynyt laukaeavat, ne ympäröivät matkustajan istuimen molemmin puolin siipien tapaan. Suoja-alue ulottuu käsivarsista hartoiden kautta pään alueelle asti. Kaksipuoliset tyynyt vaimentavat liikevoimia myös törmäyssuunnan vastakkaisella puolella ja voivat esimerkiksi estää etumatkustajien iskeytymisen toisiinsa.Muutokset ulottuvat myös kuljettajan etuturvatyynyyn. ESF-auton madalletun ohjauspyörän keskelle ei iso airbag enää mahtuisikaan, joten tyyny on siirretty kojelaudan yläosaan.– Etuturvatyyny ei enää käänny ohjauspyörän mukana, joten sen suojavaikutus ei riipu ratin asennosta. Tyyny on pystymallisempi ja suurempikin kuin tähän mennessä, turvallisuusinsinööri Claus Geisler näytti ESF-auton esittelytilaisuudessa Stuttgartissa.Etuturvatyynyn koko on nyt peräti 120 litraa. Auetessaan se levittäytyy kuljettajan eteen ohjauspyörän yli.Lämpökamera näyttää, kuinka takaturvavyön lämmitys toimii. Kokeiltaessa vyöt tuntuvat liiankin kuumilta.Turvavöissä lämmitysRobottiauton ohjaamon turvallisuuskonseptiin kuuluu muitakin innovaatioita, jotka toimivat yhteistyössä uusien turvatyynyjen kanssa.Esimerkiksi ohjauspyörä on vedetty kiinni kojelautaan ja polkimet sisälle lattiaan, kun autolla ajetaan autonomisesti.Myös etuturvavyöt on integroitu istuimiin niin, että vyö kulkee entistä tiiviimmin kiinni vartalossa. Turvavöissä on tehokiristimet, jotka toimivat sähkömoottoreilla. Vyöt ovat niin tehokkaat, että ne vetävät vaikkapa eteenpäin kumartuneen istujan takaisin pystyasentoon, jos auton Pre-Safe -järjestelmä havaitsee törmäysvaaran.Takaturvavöiden käytön houkuttavuutta ja helppoutta on parannettu muun muassa valaistuilla ja kohoavilla turvavyölukoilla ja lämmitettävillä vöiden hihnoilla.Lämmitys on kaiken lisäksi hyvin tehokas, mikä voi olla valtti pohjoisen olosuhteissa. Päälle puettaessa vyö kuumentaa ihoa melkein liikaakin ohuen kesäpaidan läpi.Teksti: Kari Pitkänen Kuvat: Kari Pitkänen, valmistaja Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla