21.11.2018 Liikenne Väyläasetus voimaan tammikuussa – lausuntokierroksen anti poiki tukun muutoksia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenne- ja viestintäministeriö on tänään 21. marraskuuta 2018 antanut asetuksen pääväylistä ja niiden palvelutasoista. Pitkän rupeaman päätteeksi lopulliseen muotoonsa saatettu asetus tulee voimaan 1. tammikuuta 2019. Pääväyliksi valittiin maantiet ja rautatiet nykyisten ja ennustettujen liikennemäärien perusteella.Liikennemäärien kehittymistä seurataan ja asetusta päivitetään tarpeen mukaan, ministeriöstä kerrotaan. Liikennemäärien lisäksi on huomioitu alueellinen saavutettavuus ja kansainväliset yhteydet.– Pitkä työ on nyt saatu päätökseen. Saimme valmistelun aikana paljon arvokkaita kommentteja, ja ne otimme valmistelussa myös huomioon. Useita väyliä lisättiin asetukseen kuulemisten jälkeen, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner sanoo.– Pääväylät palvelevat erityisesti pitkien etäisyyksien työmatkaliikennettä ja elinkeinoelämän tavarakuljetuksia. Pitkien matkojen Suomessa näistä väylistä huolehtiminen on erityisen tärkeää niin henkilöliikenteen kuin tavaraliikenteen sujuvuuden vuoksi, Berner jatkaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViisi faktaa asetuksesta:1. Pääväylät yhdistävät valtakunnallisesti ja kansainvälisesti suurimmat keskukset ja solmukohdat. Kaikki maakuntakeskukset ovat näiden valtion maanteiden ja rautateiden pääväylien varrella. Väylät ilmenevät tämän tiedotteen kartasta.2. Maanteistä pääväyliksi määriteltiin tiet, joilla kulki henkilöautoja yli 6 000 vuorokaudessa ja raskaan liikenteen autoja yli 600 vuorokaudessa.3. Rautateiden pääväylillä matkustaa yli 1,5 miljoonaa henkilöä vuodessa tai ennusteissa vähintään miljoona matkaa vuodessa. Tavaraliikenteen pääväylillä kuljetuksia on vähintään kaksi miljoonaa tonnia vuodessa.4. Pääväylät ovat nopeimpia. Maanteillä nopeusrajoitus pääosin vähintään 80 km/h ja moottoriteillä pääosin 120 km/h. Henkilöliikenteen rautateillä nopeus pääsääntöisesti 120 km/h ja tavaraliikenteessä 80 km/h.5. Pääväylien ympärivuotinen korkeatasoinen kunnossapito asetetaan etusijalle.Miten lausunnot huomioitiin?Asetus on pitkän rupeaman tulos. Runkoverkosta oli ensimmäisiä esityksiä jo vuonna 2004.Liikenne- ja viestintäministeriö aloitti viimeisimmän valmistelun joulukuussa 2017. Se linkittyi maantielain ja ratalain uudistuksiin. Uutena asiana mukaan valmisteluun tuli se, että asetuksella määritellään myös väylien matkojen ja kuljetusten palvelutasosta.Asetusluonnos oli lausuntokierroksella elo-syyskuussa 2018 ja kuten arvata saattaa, lausuntoja tuli runsaasti. Ministeriön mukaan ne on myös huomioitu jatkovalmistelussa. Lausuntokierroksen jälkeen järjestettiin vielä avoin kuulemistilaisuus, jossa oli mahdollisuus suullisesti tuoda esiin näkemyksiä ehdotuksesta. Myös nämä kuulemistilaisuudessa esitetyt näkökulmat on huomioitu valmistelussa, ministeriö vakuuttaa. Lopullisessa asetuksessa huomioidut pääväylät Rautateillä pääväyliksi luetaan seuraavat: 1. Helsinki asema – Turku satama 2. Turku asema – Toijala 3. Kerava asema – Vuosaari 4. Huopalahti – Havukoski 5. Helsinki asema – Riihimäki asema 6. Riihimäki asema – Tampere asema 7. Tampere asema – Seinäjoki asema 8. Seinäjoki asema – Vaasa 9. Seinäjoki asema – Oulu asema 10. Oulu asema – Kemi 11. Kemi – Rovaniemi 12. Kemi – Tornio-raja 13. Oulu asema – Vartius-raja 14. Tuomioja – Rautaruukki 15. Kokkola – Ykspihlaja 16. Helsinki asema – Lahti 17. Riihimäki asema – Lahti 18. Lahti – Kouvola asema 19. Kouvola asema – Kotka satama ja Kotka Mussalo 20. Juurikorpi – Hamina 21. Kouvola asema – Lappeenranta 22. Luumäki – Vainikkala asema 23. Lappeenranta – Joensuu asema 24. Imatra tavara – Imatrankoski-raja 25. Iisalmi – Ylivieska 26. Kouvola asema – Kuopio 27. Kuopio – Kontiomäki 28. Jyväskylä – Pieksämäki asema 29. Jyväskylä – Äänekoski 30. Tampere asema – Jyväskylä 31. Tampere asema – Rauma 32. Kokemäki – Tahkoluoto Ja maanteistä nämä osuudet: 1. Valtatie 1 Helsinki – Turku 2. Valtatie 2 Helsinki – Pori 3. Valtatie 3 Helsinki – Tampere – Jalasjärvi 4. Valtatie 3 Laihia – Vaasa 5. Valtatie 4 Helsinki – Lahti – Jyväskylä – Oulu – Keminmaa – Rovaniemi – Inari 6. Valtatie 5 Lusi – Mikkeli – Kuopio – Iisalmi – Kajaani 7. Valtatie 6 Koskenkylä – Kouvola – Imatra – Joensuu – Kajaani 8. Valtatie 7 Helsinki – Vaalimaa 9. Valtatie 8 Turku – Pori – Vaasa – Ytterjeppo – Kokkola – Oulu 10. Valtatie 9 Turku – Tampere – Jyväskylä – Kuopio – Joensuu – Niirala 11. Valtatie 12 Rauma – Tampere – Pälkäne – Tuulos – Lahti – Kouvola 12. Valtatie 15 Kotka – Kouvola 13. Valtatie 18 Seinäjoki – Laihia 14. Valtatie 19 Jalasjärvi – Seinäjoki – Ytterjeppo 15. Valtatie 21 Tornio – Kilpisjärvi 16. Valtatie 25 Hanko – Mäntsälä 17. Valtatie 29 Keminmaa – Tornio 18. Kantatie 40 Turun kehätie 19. Kantatie 50 Kehä III 20. Seututie 103 Vuosaaren satamatie 21. Seututie 355 Merituulentie 22. Yhdystie 1851 Suikkilantie Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMikä muuttui alkuperäisestä?Lausuntokierroksen ja kuulemisien jälkeen pääväyliin tehtiin seuraavat lisäykset:Maantiet: maantieyhteydet Vuosaaren, HaminaKotkan ja Turun satamiin, VT 21, VT 9 Niiralan raja-asemalle asti, VT 8 puuttuvat osat ja VT 6 välillä Joensuu–Kajaani.Rautatiet: ratayhteys Kokkolan satamaan, ratayhteys Vuosaaren satamaan, rautatie Helsinki–Vantaan lentoasemalle (Kehärata), rautatie Turun satama–Toijala (tavaraliikenteen profiili), rataosuus Helsinki–Turku liikenneprofiililtaan henkilöliikenteen radaksi, rautatie Kemistä Tornio-rajalle, rautatieyhteys Porin Tahkoluotoon, rautatieyhteys Raahessa Rautaruukille ja rataosuudet Kouvola-Kuopio ja Lappeenranta-Joensuu liikenneprofiililtaan tavara- sekä henkilöliikenteen radaksi.Vielä lausuntokierroksella esitys oli nimellä runkoverkkoasetus. Palautteen perusteella nimi aiheutti runsaasti väärinymmärryksiä ja siksi asetuksen nimeä on muutettu sen tavoitteita paremmin kuvaavaksi: asetus pääväylistä ja niiden palvelutasoista.Monilla maakunnilla on ollut huoli siitä, että oman seudun väyliä jää asetuksen ulkopuolelle ja siksi vaille investointeja.vMinisteriön mukaan huoli on aiheeton, sillä asetuksella ei päätetä investoinneista.Väyläverkoston investoinneista ja kehittämisestä päätetään tulevalla hallituskaudella valmistuvassa 12-vuotisessa valtakunnallisessa liikennejärjestelmäsuunnitelmassa, ei nyt annettavassa asetuksessa. Kunnossapidon tasosta maantieverkolla säädetään myös uudistetussa maantielaissaLähde ja grafiikka: Liikenne- ja viestintäministeriö Kuvitus: Moottorin arkisto/Lauri Ahtiainen ja Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Liikenne Rekisterikilpiin näkyviä muutoksia – Y-kirjain uusiksi, traktorimönkijöille uusi kilpityyppi 12.12.2024 Uutinen Siltarikko jätti saarelaiset pulaan – Autoliiton tiepalvelu auttaa sillan yli vuorokauden ympäri 10.12.2024 Liikenne Taas mennään! – Operaatio Lumihiutale auttaa joulunajan liikenteessä 6.12.2024 Uutinen Iäkkäiden henkilövahingot yleistyivät 4.12.2024 Liikenne Bussivuoro Paltamosta Kajaaniin kello 16.10 jatkuu ainakin kesään 2026 29.11.2024 Pyöräily Testi: Pyöräilijälle kaikki näkyvyyttä edistävät varusteet ovat tarpeen – jarruvalo ja vilkut kypärässä ovat yksi keino 29.11.2024 Liikenneturvallisuus Psyykkiset oireet liikenteessä – kolarit aiheuttavat myös henkistä pahoinvointia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti