21.11.2018 Liikenne Väyläasetus voimaan tammikuussa – lausuntokierroksen anti poiki tukun muutoksia Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Liikenne- ja viestintäministeriö on tänään 21. marraskuuta 2018 antanut asetuksen pääväylistä ja niiden palvelutasoista. Pitkän rupeaman päätteeksi lopulliseen muotoonsa saatettu asetus tulee voimaan 1. tammikuuta 2019. Pääväyliksi valittiin maantiet ja rautatiet nykyisten ja ennustettujen liikennemäärien perusteella. Liikennemäärien kehittymistä seurataan ja asetusta päivitetään tarpeen mukaan, ministeriöstä kerrotaan. Liikennemäärien lisäksi on huomioitu alueellinen saavutettavuus ja kansainväliset yhteydet. – Pitkä työ on nyt saatu päätökseen. Saimme valmistelun aikana paljon arvokkaita kommentteja, ja ne otimme valmistelussa myös huomioon. Useita väyliä lisättiin asetukseen kuulemisten jälkeen, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner sanoo. – Pääväylät palvelevat erityisesti pitkien etäisyyksien työmatkaliikennettä ja elinkeinoelämän tavarakuljetuksia. Pitkien matkojen Suomessa näistä väylistä huolehtiminen on erityisen tärkeää niin henkilöliikenteen kuin tavaraliikenteen sujuvuuden vuoksi, Berner jatkaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Viisi faktaa asetuksesta: 1. Pääväylät yhdistävät valtakunnallisesti ja kansainvälisesti suurimmat keskukset ja solmukohdat. Kaikki maakuntakeskukset ovat näiden valtion maanteiden ja rautateiden pääväylien varrella. Väylät ilmenevät tämän tiedotteen kartasta. 2. Maanteistä pääväyliksi määriteltiin tiet, joilla kulki henkilöautoja yli 6 000 vuorokaudessa ja raskaan liikenteen autoja yli 600 vuorokaudessa. 3. Rautateiden pääväylillä matkustaa yli 1,5 miljoonaa henkilöä vuodessa tai ennusteissa vähintään miljoona matkaa vuodessa. Tavaraliikenteen pääväylillä kuljetuksia on vähintään kaksi miljoonaa tonnia vuodessa. 4. Pääväylät ovat nopeimpia. Maanteillä nopeusrajoitus pääosin vähintään 80 km/h ja moottoriteillä pääosin 120 km/h. Henkilöliikenteen rautateillä nopeus pääsääntöisesti 120 km/h ja tavaraliikenteessä 80 km/h. 5. Pääväylien ympärivuotinen korkeatasoinen kunnossapito asetetaan etusijalle. Miten lausunnot huomioitiin? Asetus on pitkän rupeaman tulos. Runkoverkosta oli ensimmäisiä esityksiä jo vuonna 2004. Liikenne- ja viestintäministeriö aloitti viimeisimmän valmistelun joulukuussa 2017. Se linkittyi maantielain ja ratalain uudistuksiin. Uutena asiana mukaan valmisteluun tuli se, että asetuksella määritellään myös väylien matkojen ja kuljetusten palvelutasosta. Asetusluonnos oli lausuntokierroksella elo-syyskuussa 2018 ja kuten arvata saattaa, lausuntoja tuli runsaasti. Ministeriön mukaan ne on myös huomioitu jatkovalmistelussa. Lausuntokierroksen jälkeen järjestettiin vielä avoin kuulemistilaisuus, jossa oli mahdollisuus suullisesti tuoda esiin näkemyksiä ehdotuksesta. Myös nämä kuulemistilaisuudessa esitetyt näkökulmat on huomioitu valmistelussa, ministeriö vakuuttaa. Lopullisessa asetuksessa huomioidut pääväylät Rautateillä pääväyliksi luetaan seuraavat: 1. Helsinki asema – Turku satama 2. Turku asema – Toijala 3. Kerava asema – Vuosaari 4. Huopalahti – Havukoski 5. Helsinki asema – Riihimäki asema 6. Riihimäki asema – Tampere asema 7. Tampere asema – Seinäjoki asema 8. Seinäjoki asema – Vaasa 9. Seinäjoki asema – Oulu asema 10. Oulu asema – Kemi 11. Kemi – Rovaniemi 12. Kemi – Tornio-raja 13. Oulu asema – Vartius-raja 14. Tuomioja – Rautaruukki 15. Kokkola – Ykspihlaja 16. Helsinki asema – Lahti 17. Riihimäki asema – Lahti 18. Lahti – Kouvola asema 19. Kouvola asema – Kotka satama ja Kotka Mussalo 20. Juurikorpi – Hamina 21. Kouvola asema – Lappeenranta 22. Luumäki – Vainikkala asema 23. Lappeenranta – Joensuu asema 24. Imatra tavara – Imatrankoski-raja 25. Iisalmi – Ylivieska 26. Kouvola asema – Kuopio 27. Kuopio – Kontiomäki 28. Jyväskylä – Pieksämäki asema 29. Jyväskylä – Äänekoski 30. Tampere asema – Jyväskylä 31. Tampere asema – Rauma 32. Kokemäki – Tahkoluoto Ja maanteistä nämä osuudet: 1. Valtatie 1 Helsinki – Turku 2. Valtatie 2 Helsinki – Pori 3. Valtatie 3 Helsinki – Tampere – Jalasjärvi 4. Valtatie 3 Laihia – Vaasa 5. Valtatie 4 Helsinki – Lahti – Jyväskylä – Oulu – Keminmaa – Rovaniemi – Inari 6. Valtatie 5 Lusi – Mikkeli – Kuopio – Iisalmi – Kajaani 7. Valtatie 6 Koskenkylä – Kouvola – Imatra – Joensuu – Kajaani 8. Valtatie 7 Helsinki – Vaalimaa 9. Valtatie 8 Turku – Pori – Vaasa – Ytterjeppo – Kokkola – Oulu 10. Valtatie 9 Turku – Tampere – Jyväskylä – Kuopio – Joensuu – Niirala 11. Valtatie 12 Rauma – Tampere – Pälkäne – Tuulos – Lahti – Kouvola 12. Valtatie 15 Kotka – Kouvola 13. Valtatie 18 Seinäjoki – Laihia 14. Valtatie 19 Jalasjärvi – Seinäjoki – Ytterjeppo 15. Valtatie 21 Tornio – Kilpisjärvi 16. Valtatie 25 Hanko – Mäntsälä 17. Valtatie 29 Keminmaa – Tornio 18. Kantatie 40 Turun kehätie 19. Kantatie 50 Kehä III 20. Seututie 103 Vuosaaren satamatie 21. Seututie 355 Merituulentie 22. Yhdystie 1851 Suikkilantie Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mikä muuttui alkuperäisestä? Lausuntokierroksen ja kuulemisien jälkeen pääväyliin tehtiin seuraavat lisäykset: Maantiet: maantieyhteydet Vuosaaren, HaminaKotkan ja Turun satamiin, VT 21, VT 9 Niiralan raja-asemalle asti, VT 8 puuttuvat osat ja VT 6 välillä Joensuu–Kajaani. Rautatiet: ratayhteys Kokkolan satamaan, ratayhteys Vuosaaren satamaan, rautatie Helsinki–Vantaan lentoasemalle (Kehärata), rautatie Turun satama–Toijala (tavaraliikenteen profiili), rataosuus Helsinki–Turku liikenneprofiililtaan henkilöliikenteen radaksi, rautatie Kemistä Tornio-rajalle, rautatieyhteys Porin Tahkoluotoon, rautatieyhteys Raahessa Rautaruukille ja rataosuudet Kouvola-Kuopio ja Lappeenranta-Joensuu liikenneprofiililtaan tavara- sekä henkilöliikenteen radaksi. Vielä lausuntokierroksella esitys oli nimellä runkoverkkoasetus. Palautteen perusteella nimi aiheutti runsaasti väärinymmärryksiä ja siksi asetuksen nimeä on muutettu sen tavoitteita paremmin kuvaavaksi: asetus pääväylistä ja niiden palvelutasoista. Monilla maakunnilla on ollut huoli siitä, että oman seudun väyliä jää asetuksen ulkopuolelle ja siksi vaille investointeja.vMinisteriön mukaan huoli on aiheeton, sillä asetuksella ei päätetä investoinneista. Väyläverkoston investoinneista ja kehittämisestä päätetään tulevalla hallituskaudella valmistuvassa 12-vuotisessa valtakunnallisessa liikennejärjestelmäsuunnitelmassa, ei nyt annettavassa asetuksessa. Kunnossapidon tasosta maantieverkolla säädetään myös uudistetussa maantielaissa Lähde ja grafiikka: Liikenne- ja viestintäministeriö Kuvitus: Moottorin arkisto/Lauri Ahtiainen ja Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 9.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tällaisia sähköauton latausasemia on Suomessa yhä liian vähän 29.10.2025 Autoilu Autoilija: luovutaan talvinopeusrajoituksista! 15.10.2025 Autoilu Päästöt vähentyneet merkittävästi – sähköautot kustannustehokas tapa jatkaa, linjaa selvitys 14.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: helpommin tulkittavia merkkiyhdistelmiä – kiitos! 10.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: päällystevauriot ovat ympärivuotinen riesa 9.10.2025 Uutinen Huolettaako, kun jakelurobotit ja itseohjautuvat ajoneuvot yleistyvät? 30.9.2025 Päivän kuva Päivän kuva: varo mustaa jäätä – ota ulkolämpömittari seurantaan 26.9.2025 Liikenne Saataisiinko tällä pienellä ja yksinkertaisella toimella helpotettua huolellista pysäköintiä? 25.9.2025 Liikenne Autoliitto ottaa kantaa opetuslupaopetuksen laatukeskusteluun – ”se on hyvin erikoista” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 9.11.2025 Ajatuksia autoista Näin Bugatti Veyronin, joka auttoi ymmärtämään miksi superautoja kannattaa valmistaa vaikka tappiollisesti – Ajatuksia autoista 9.11.2025 Matkailu 11.11. 1918 aseet hiljenivät jättäen jälkeensä yli miljoona tuntemattoman sotilaan leposijaa 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista