4.2.2019 Ajoneuvot Venttiilit vapauteen: Koenigsegg aikoo mullistaa polttomoottorin Koenigsegg Regera Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Freevalve-tytäryhtiö on kehittänyt nokka-akselitonta venttiiliohjausta vuosia. Nyt järjestelmä aiotaan tuoda tuotantoon uudessa superautossa. Huippunopeista superautoista tuttu ruotsalainen Koenigsegg kertoo myyneensä 20 prosenttia osakkeistaan National Electric Vehicle Swedenille, NEVSille. Yhtiö tunnetaan parhaiten Saabin konkurssipesän haltijana, vaikka on NEVS yrittänyt sähköautojakin vuosituhannen vaihteen Saab-malleista kehittää.Tuotekehitykseen tarvittavien rahavarojen lisäksi osakemyynti mahdollistaa Koenigseggin tuotantovolyymin kasvun, ja arvatenkin NEVSin teknologia hyödyntää myös Koenigseggin hybridikehitystä.Christian von Koenigseggin luotsaama tehdas ei suinkaan aio esitellä kompaktia etuvetoista katumaasturia, vaan yhtiön päämies haaveilee vain noin miljoona euroa maksavan superauton kehittämisestä. Sen avulla yhtiö aikoo kasvattaa tuotantomääränsä kymmenistä muutamiin satoihin autoihin vuodessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyFreevalve tuotantoonRoad&Track-lehden saamien tietojen mukaan uusi "budjetti-Koenigsegg" aiotaan tuoda markkinoille nokka-akselittomalla polttomoottorilla. Koenigseggin tytäryhtiö Freevalve on kehittänyt vuosia venttiiliohjausta, jossa perinteisen nokka-akselin sijaan imu- ja pakoventtiilit avautuvat pneumaattisesti. Järjestelmän edut ovat valtavat: venttiiliohjaus vapautetaan perinteisen mekaniikan rajoitteista, ja moottorin kaasuvirtaus siirtyy täysin elektroniikan ohjattavaksi.Koenigseggin mukaan Freevalve-teknologia mahdollistaa saman moottorin käytön esimerkiksi bensiinillä, dieselillä tai puhtaalla alkoholilla. Myös kaksi- ja nelitahtisuuden välillä voidaan siirtyä pelkän ohjelmiston avulla.Christian von Koenigsegg onkin kuvaillut Jalopnik-sivustolle Freevalvea "venttiiliohjaus nokka-akselilla on kuin pianon soittoa harjalla, pneumaattinen ohjaus on kuin pianon soittoa sormin".Tavoitteena hiilineutraaliusKoenigseggin mukaan yksi Freevalven tavoitteista on tehdä polttomoottorista täysin hiilineutraali, ja energiatehokkuutta tehostetaan NEVSiltä saadulla hybriditeknologialla.Von Koenigseggin mukaan pneumaattinen venttiiliohjaus tuo huomattavia etuja esimerkiksi täysetanolimoottorin kylmäkäynnistykseen, mikä teoriassa mahdollistaisi etanolipolttoaineissa osin käytetyn bensiiniosuuden poistamista. Esimerkiksi E85-polttoaineessa etanolia on enintään 85 prosenttia ja bensiiniä on vähintään 15 prosenttia.Epäilemättä Koenigsegg aikoo varmasti käyttää Freevalve-teknologiaansa myös lisätehoon.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuva: Aake Kinnunen, lähde: Road&Track Lue lisää Kaikki artikkelit 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen 10.3.2025 Autoilu Uutta pintaa yli 3 000 tiekilometrille – tiestön nykykunnon ylläpito vaatisi enemmän Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija