17.12.2019

Vielä kerran korkeammalle: McLaren F1:n suunnittelijalegenda paljasti seuraavan autonsa – 12 100 rpm!

Gordon Murray Automotive T.50

Gordon Murrayn T.50 saattaa jäädä yhdeksi viimeisistä analogisista superautoista.

Gordon Murray on nimi, jota ei autopiireissä tarvitse esitellä. Eteläafrikkalainen suunnittelija toimi vuodet 1973–1986 Brabhamin F1-tallissa suunnittelijana, kunnes vuorossa oli pesti McLarenilla.

Lopputuloksena oli vuonna 1992 esitelty McLaren F1 -katuauto, kenties 1990-luvun superautojen kovin nimi. 1138 kilon paino ja BMW Motorsportin 627-hevosvoimaisen V12-moottorin yhteistyö ylsivät lopulta vuonna 1998 Volkswagenin Ehra-Lessien testiradalla 386,4 kilometriin tunnissa. Ja ehtipä McLaren F1 GTR voittaa viimeisenä katuautopohjaisena kilpurina Le Mansin 24 tunnin ajotkin vuonna 1995, josta osakiitos kuuluu muuna JJ Lehdon ahkeroinnille ohjauspyörän takana.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

12 100 rpm!

Se historiasta. Gordon Murray Automotive on suunnittelijan nykyfirma, ja sen on jo jonkin aikaa tiedetty kehittävän uutta superautoa. Nyt uutudesta on saatu ensimmäisten tietojen lisäksi kuva.

Gordon Murray Automotive T.50 on perinteinen superauto: ahtamaton Cosworthin V12 kehittää 650 hevosvoimaa ja kiertää stratosfääriset 12 100 kierrosta minuutissa. Hiilikuitumonokokkisen auton painoksi kerrotaan 980 kiloa. Istuinjärjestely on tietysti kolme rinnakkain – kuljettaja keskellä. Ja ajokokemuksen maksimoimiseksi voimalinjaa komennetaan tietysti kuusivaihteisen manuaalivaihteiston kautta.

Aktiivista aerodynamiikkaa

Lehdistötiedote korostaa erityisesti T.50:n aerodynamiikkaa. Kehitysapua Murray on saanut Racing Point Formula One -tiimiltä, omistaja Lawrence Strollin mukaan lähinnä hänen Murrayta kohtaan osoittamansa ihailun takia.

Liikkuvien ilmanohjainten lisäksi kohokohtana on auton perässä näkyvä 400 millimetrin puhallin – viittaus Murrayn Brabham BT46B -kilpuriin. Puhallinta käytetään luomaan auton alle normaalia voimakkaampi maaefekti, ja vastaavasti jättövirtaukset tukevat ilmavirtauksia auton pinnassa. Lisähyötyä saadaan tehokkaammasta voimalinjan jäähdytyksestä.

T.50 tarjoaa kuusi eri aerodynaamista tilaa. Automaattiasento muokkaa siiveikkeitä ja puhallinta tarpeen mukaan, jarrutusasento taas tehostaa hidastumista. Lisäksi tarjolla on suuren downforcen tila, joka kasvattaa maaefektiä 30 prosenttia.

Gordon Murray Design T.50
Gordon Murray Automotive on julkaissut havainnekuvan T.50:n aerodynamiikasta.

Neljäs asento keskittyy virtaviivaistamaan autoa 10 prosentilla, saavuttaakseen korkeamman suoranopeuden ja laskeakseen polttoaineenkulutusta. Seuraava pykälä kerännee kuitenkin otsikot: VMax Mode tähtää vain korkeimpaan mahdolliseen huippunopeuteen. Aerodynamiikka pidetään virtaviivaisessa tilassa, mutta lisätehoa saadaan 3 minuutiksi 30 hevosvoimaa kevythybridijärjestelmästä.

Kuudes ajotila on show-asento, jossa auto esittelee aerodynaamisen järjestelmän kykyjä.

Vain sadalle

Gordon Murray Automotive kertoo aerodynaamisen testauksen siirtyvän tietokoneilla tehtävästä virtauslaskennasta Racing Pointin tuulitunneliin ensi vuoden alussa. Lopullinen tuotantoversio T.50:stä paljastetaan ensi vuoden toukokuussa, ja ensimmäiset asiakasautot on määrä luovuttaa 2022. Murray on kertonut auton hinnaksi yli 2 miljoonaa puntaa. Auton valmistusmäärä jää sataan kappaleeseen, ja valtaosa yksilöistä on jo löytänyt intohimoiset ostajat.

Gordon Murray Automotive T.50

  • Pituus: 4 349 mm
  • Leveys: 1850 mm
  • Korkeus: 1 152 mm
  • Akseliväli: 2 700 mm
  • Paino: 980 kg
  • Korirakenne: hiilikuitumonokokki
  • Moottori:
    • 3 994 cc Cosworth V12
    • Kuivasumppuvoitelu
    • Huipputeho: 650 hv
    • Huippuvääntö: 450 Nm
    • Suurin pyörintänopeus: 12 100 1/min
    • 48 voltin integroitu käynnistysmoottori–laturi
  • Vaihteisto
    • 6-vaihteinen manuaali

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Gordon Murray Automotive

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat