17.12.2019 Ajoneuvot Vielä kerran korkeammalle: McLaren F1:n suunnittelijalegenda paljasti seuraavan autonsa – 12 100 rpm! Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Gordon Murrayn T.50 saattaa jäädä yhdeksi viimeisistä analogisista superautoista. Gordon Murray on nimi, jota ei autopiireissä tarvitse esitellä. Eteläafrikkalainen suunnittelija toimi vuodet 1973–1986 Brabhamin F1-tallissa suunnittelijana, kunnes vuorossa oli pesti McLarenilla. Lopputuloksena oli vuonna 1992 esitelty McLaren F1 -katuauto, kenties 1990-luvun superautojen kovin nimi. 1138 kilon paino ja BMW Motorsportin 627-hevosvoimaisen V12-moottorin yhteistyö ylsivät lopulta vuonna 1998 Volkswagenin Ehra-Lessien testiradalla 386,4 kilometriin tunnissa. Ja ehtipä McLaren F1 GTR voittaa viimeisenä katuautopohjaisena kilpurina Le Mansin 24 tunnin ajotkin vuonna 1995, josta osakiitos kuuluu muuna JJ Lehdon ahkeroinnille ohjauspyörän takana. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 12 100 rpm! Se historiasta. Gordon Murray Automotive on suunnittelijan nykyfirma, ja sen on jo jonkin aikaa tiedetty kehittävän uutta superautoa. Nyt uutudesta on saatu ensimmäisten tietojen lisäksi kuva. Gordon Murray Automotive T.50 on perinteinen superauto: ahtamaton Cosworthin V12 kehittää 650 hevosvoimaa ja kiertää stratosfääriset 12 100 kierrosta minuutissa. Hiilikuitumonokokkisen auton painoksi kerrotaan 980 kiloa. Istuinjärjestely on tietysti kolme rinnakkain – kuljettaja keskellä. Ja ajokokemuksen maksimoimiseksi voimalinjaa komennetaan tietysti kuusivaihteisen manuaalivaihteiston kautta. Aktiivista aerodynamiikkaa Lehdistötiedote korostaa erityisesti T.50:n aerodynamiikkaa. Kehitysapua Murray on saanut Racing Point Formula One -tiimiltä, omistaja Lawrence Strollin mukaan lähinnä hänen Murrayta kohtaan osoittamansa ihailun takia. Liikkuvien ilmanohjainten lisäksi kohokohtana on auton perässä näkyvä 400 millimetrin puhallin – viittaus Murrayn Brabham BT46B -kilpuriin. Puhallinta käytetään luomaan auton alle normaalia voimakkaampi maaefekti, ja vastaavasti jättövirtaukset tukevat ilmavirtauksia auton pinnassa. Lisähyötyä saadaan tehokkaammasta voimalinjan jäähdytyksestä. T.50 tarjoaa kuusi eri aerodynaamista tilaa. Automaattiasento muokkaa siiveikkeitä ja puhallinta tarpeen mukaan, jarrutusasento taas tehostaa hidastumista. Lisäksi tarjolla on suuren downforcen tila, joka kasvattaa maaefektiä 30 prosenttia. Gordon Murray Automotive on julkaissut havainnekuvan T.50:n aerodynamiikasta. Neljäs asento keskittyy virtaviivaistamaan autoa 10 prosentilla, saavuttaakseen korkeamman suoranopeuden ja laskeakseen polttoaineenkulutusta. Seuraava pykälä kerännee kuitenkin otsikot: VMax Mode tähtää vain korkeimpaan mahdolliseen huippunopeuteen. Aerodynamiikka pidetään virtaviivaisessa tilassa, mutta lisätehoa saadaan 3 minuutiksi 30 hevosvoimaa kevythybridijärjestelmästä. Kuudes ajotila on show-asento, jossa auto esittelee aerodynaamisen järjestelmän kykyjä. Vain sadalle Gordon Murray Automotive kertoo aerodynaamisen testauksen siirtyvän tietokoneilla tehtävästä virtauslaskennasta Racing Pointin tuulitunneliin ensi vuoden alussa. Lopullinen tuotantoversio T.50:stä paljastetaan ensi vuoden toukokuussa, ja ensimmäiset asiakasautot on määrä luovuttaa 2022. Murray on kertonut auton hinnaksi yli 2 miljoonaa puntaa. Auton valmistusmäärä jää sataan kappaleeseen, ja valtaosa yksilöistä on jo löytänyt intohimoiset ostajat. Gordon Murray Automotive T.50 Pituus: 4 349 mm Leveys: 1850 mm Korkeus: 1 152 mm Akseliväli: 2 700 mm Paino: 980 kg Korirakenne: hiilikuitumonokokki Moottori: 3 994 cc Cosworth V12 Kuivasumppuvoitelu Huipputeho: 650 hv Huippuvääntö: 450 Nm Suurin pyörintänopeus: 12 100 1/min 48 voltin integroitu käynnistysmoottori–laturi Vaihteisto 6-vaihteinen manuaali Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Gordon Murray Automotive Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 12.11.2025 Autokauppa Haussa leijonan osa – Peugeotin sähkökatumaastureihin neliveto 10.11.2025 Ajoneuvot Tältä näyttää Toyotan Cyber Sumo – eli siis uusi Toyota Hilux, joka tulee ensi kertaa tarjolle myös täyssähköisenä 10.11.2025 Uutinen Renault raivaa tilaa museoon – harvinaisuudet huutokaupassa 10.11.2025 Uutinen Teekkarien Autokerho – 75 vuotta tekniikkaa, tarinoita ja tekemisen meininkiä 10.11.2025 Uutinen Suomessa kuolee vuosittain liki 200 ihmistä tieliikenteessä – Pohjoismaat yhä sitkeästi edellä turvallisuudessa 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 11.11.2025 Autoilu Yksityisen taukopaikan valtteina oma leipomo, laaja aukiolo ja sijainti 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 12.11.2025 Laivat Risteilylaivojen "trendsetter" AidaPrima vaihtoi Lähi-idän levottomuudet pohjoiseurooppalaiseen kaamokseen - neljä joulusesongin pistäytymistä Helsinkiin 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan