10.8.2023 Matkailu Viking Linen ja Gotlandsbolagetin uusi yhteisyritys mahdollistaa: Viking Cinderella tulee tekemään pysyvän paluun Helsinki – Tukholma -reitille! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ensi keväästä alkaen tämän kesän vieraileva tähti siirtyy pysyvästi alkuperäiselle reitilleen, jota se ajoi viimeksi säännöllisesti 1990-luvulla. Vastaavasti pidempään ostajaa etsinyt M/S Birka Stockholm alkaa Viking Linen ja Gotlandsbolagetin uuden yhteisyrityksen kautta ajaa Viking Cinderellan paikalla Tukholman ja Maarianhaminan väliä. M/S Viking Cinderella ajoi kuluvana kesänä viiden viikon ajan neliöreittiä, jossa Helsinki - Maarianhamina - Tukholma -vuorojen välissä pistäydyttiin Helsingistä käsin myös Tallinnassa. Moottori kävi myös tuolloin tutustumassa tähän alukseen, joka osaa erottua Viking Linen laivastossa muita vahvemmin omaksi "persoonakseen".Tutustumisristeilyn kokemukset nousevat nyt arvoon arvaamattomaan, sillä vielä sunnuntaina 6. elokuuta kun laiva lähti viimeisen kerran Helsingistä, emme tienneet, että laiva palaisi kuukausissa mitattavan ajan päästä takaisin, tällä kertaa pysyvästi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTaustalla laivaston supistuminenKuten jo monta kertaa aiemminkin Moottorin laiva-artikkeleissa on noussut esiin, Viking Line on lyhyessä ajassa nuorentanut laivastoaan noin kymmenellä vuodella, ja samalla kun repertuaariin on tullut yksi uusi laiva, Viking Glory, kaikkiaan kolme 80-luvun laivaa on sieltä lähtenyt. Tämän vuoksi yksi reitti, Maarianhamina - Kapellskär, on lakkautettu kokonaan, ja vastaavasti Helsinki - Maarianhamina - Tukholma on ollut puolikapasiteetilla, pelkästään M/S Gabriellan varassa.Viking Gabriella on tällä hetkellä ainoa Viking Linen alus Helsingin ja Tukholman välillä.Kahden laivan vajaus on tietysti herättänyt kysymyksiä siitä, aikooko Viking Line jollain aikavälillä korvata ne, ja millä tavalla. Nyt kysymyksistä vähintään puoleen saatiin vastaus.M/S Birka Stockholm Viking Linen reitilleAhvenanmaalainen Birka Cruises AB lopetti kaiken liikenteensä covid-pandemian myötä vuonna 2020. Se oli vuodesta 2004 alkaen operoinut Tukholman ja Maarianhaminan välillä pelkkää huviristeilyliikennettä aluksella, joka tunnettiin viimeiset vuodet nimellä M/S Birka Stockholm.Pidemmäksi venähtäneen Maarianhaminan satamassa seisomisen jälkeen ruotsalainen Rederi AB Gotland eli Gotlandsbolaget päätti keväällä 2023 ostaa aluksen, joka oli muuten mukana Moottorin noin kolmen vuoden takaisessa listauksessa, jossa käytiin läpi myynnissä olevia suomalaisille tuttuja vanhoja laivoja. Vuonna 2004 valmistuneen ja bruttovetoisuudeltaan noin 35 000 tonnin aluksen kauppahinta oli 38 miljoonaa euroa.Viking Linen uusi aarre löytyi sateenkaaren päästä, kun se osti 19 miljoonalla eurolla Gotlandsbolagetilta 50 prosentin osuuden kuvan M/S Birka Stockholmista.Gotlandsbolaget harjoittaa tytäryhtiönsä Destination Gotlandin kautta pikalaivaliikennettä manner-Ruotsista Gotlannin Visby'hyn. Myös Viking Line on yhteistyössä Destination Gotlandin kanssa tarjonnut risteilymatkoja Gotlantiin, joten laivayhtiöille oli varmasti luontevaa perustaa 50/50 -yhteisyritys (englanniksi Joint Venture), joka alkaa harjoittaa risteilyliikennettä Viking Cinderellan paikalla Tukholma - Maarianhamina -reitillä sekä liikennettä Gotlantiin.Viking Cinderellan ympyrä sulkeutuuViking Linen vanhimmaksi laivaksi yhtäkkiä noussut Viking Cinderella valmistui Turun telakalta vuonna 1989, ja sen ensimmäinen vakioreitti oli nimenomaan Helsinki - Tukholma. Tätä reittiä silloinen M/S Cinderella ajoi myös reitin legendaarisimman aluksen, nyt jo Italiaan myydyn M/S Mariellan, parina.Kun Viking Cinderella siis keväällä 2024 aloittaa säännöllisen liikenteen M/S Gabriellan parina Helsinki - Maarianhamina - Tukholma -reitillä, sulkee se tämän pitkän ympyrän, päättäen samalla yli 20-vuotisen taipaleensa Ruotsissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEntä sitten brändäys?Kuten tiedämme, Viking Cinderella on ollut koko Ruotsin-komennuksensa ajan brändättynä muista Viking Linen aluksista poikkeavalla tavalla, vaikka se on ollutkin kokonaan Viking Linen omistama ja operoima alus.Kun nyt Viking Line ja Gotlandsbolaget lähtevät kehittämään yhteistä, Tukholmaan rekisteröitävää laivayhtiötään 50/50 -pohjalta, saamme mielenkiinnolla odottaa, miten M/S Birka Stockholm uuteen tehtäväänsä brändätään. Tuleeko esimerkiksi laivan kylkiin jonkinlainen hybridiväritys vai kokonaan uudenlainen kuosi, ja aletaanko reittiä kenties markkinoimaan Viking Linen puolelta jotenkin eri tavalla?Toinen mietinnän kohde liittyykin sitten Viking Cinderellaan. Kun alus siirretään perinteiselle paikalleen, saako se puolestaan punaiset kylkensä takaisin, niin kuin sillä oli ennen vuotta 2003 Helsinki - Tukholma ja Helsinki - Tallinna -vuosinaan. Telakointi joka tapauksessa lienee tarpeen ennen kuin 35 vuotta vanha alus on täydessä terässä aiempaa suurempaa kapasiteettia ja suorituskykyä vaativalla reitillä. Edessä ovat myös suomennostalkoot, sillä laivan kaikkien kylttien, infotaulujen ja muidenkin tekstien pitää jatkossa puhua suomea, ja näinhän ei nykytilanteessa ole.Ruotsin lipun alla nyt ja todennäköisesti jatkossakin purjehtivan Viking Cinderellan myötä Helsingin ja Tukholman välillä seilaa jatkossa kaksi Ruotsiin- ja kaksi Suomeen rekisteröityä alusta. Silja Serenade ja Gabriella ajavat parina sinivalkoisissa, ja vastakkaiseen suuntaan risteilevät puolestaan Silja Symphony sekä Viking Cinderella sinikeltaisissa.Teksti: Benjamin Helander Lähde: Viking Line Kuvat: Moottorin arkisto, Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 5.6.2025 Matkailu Italian Rivieran helmet – Camogli ja Portofino 4.6.2025 Matkailu OnniBus tuo premium-bussit Suomen kaukoliikenteeseen yhteistyössä Lux Expressin kanssa 2.6.2025 Matkailu Elämyksiä Saimaalta: Savonlinna hurmaa linnoillaan, laivoillaan ja lohikeitoillaan 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 1.6.2025 Matkailu Hollantilainen pyöräilykulttuuri yllätti ensikertalaisen – näin toimii sujuva yhteispeli liikenteessä 26.5.2025 Matkailu High Chaparral – tämän lähemmäs seikkailua villissä lännessä et enää pääse 25.5.2025 Matkailu Kauheata – ja ihanaa: tässäkö on Euroopan tulevaisuus? 21.5.2025 Laivat Yltäkylläinen risteily Välimerellä – Espanja, Ranska, Italia ja Malta yhdellä reitillä 19.5.2025 Matkailu Dacia Duster -kierros Itä-Euroopassa: osa 3 – EU:n ulkopuolelle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”