10.8.2023 Matkailu Viking Linen ja Gotlandsbolagetin uusi yhteisyritys mahdollistaa: Viking Cinderella tulee tekemään pysyvän paluun Helsinki – Tukholma -reitille! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ensi keväästä alkaen tämän kesän vieraileva tähti siirtyy pysyvästi alkuperäiselle reitilleen, jota se ajoi viimeksi säännöllisesti 1990-luvulla. Vastaavasti pidempään ostajaa etsinyt M/S Birka Stockholm alkaa Viking Linen ja Gotlandsbolagetin uuden yhteisyrityksen kautta ajaa Viking Cinderellan paikalla Tukholman ja Maarianhaminan väliä. M/S Viking Cinderella ajoi kuluvana kesänä viiden viikon ajan neliöreittiä, jossa Helsinki - Maarianhamina - Tukholma -vuorojen välissä pistäydyttiin Helsingistä käsin myös Tallinnassa. Moottori kävi myös tuolloin tutustumassa tähän alukseen, joka osaa erottua Viking Linen laivastossa muita vahvemmin omaksi "persoonakseen".Tutustumisristeilyn kokemukset nousevat nyt arvoon arvaamattomaan, sillä vielä sunnuntaina 6. elokuuta kun laiva lähti viimeisen kerran Helsingistä, emme tienneet, että laiva palaisi kuukausissa mitattavan ajan päästä takaisin, tällä kertaa pysyvästi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTaustalla laivaston supistuminenKuten jo monta kertaa aiemminkin Moottorin laiva-artikkeleissa on noussut esiin, Viking Line on lyhyessä ajassa nuorentanut laivastoaan noin kymmenellä vuodella, ja samalla kun repertuaariin on tullut yksi uusi laiva, Viking Glory, kaikkiaan kolme 80-luvun laivaa on sieltä lähtenyt. Tämän vuoksi yksi reitti, Maarianhamina - Kapellskär, on lakkautettu kokonaan, ja vastaavasti Helsinki - Maarianhamina - Tukholma on ollut puolikapasiteetilla, pelkästään M/S Gabriellan varassa.Viking Gabriella on tällä hetkellä ainoa Viking Linen alus Helsingin ja Tukholman välillä.Kahden laivan vajaus on tietysti herättänyt kysymyksiä siitä, aikooko Viking Line jollain aikavälillä korvata ne, ja millä tavalla. Nyt kysymyksistä vähintään puoleen saatiin vastaus.M/S Birka Stockholm Viking Linen reitilleAhvenanmaalainen Birka Cruises AB lopetti kaiken liikenteensä covid-pandemian myötä vuonna 2020. Se oli vuodesta 2004 alkaen operoinut Tukholman ja Maarianhaminan välillä pelkkää huviristeilyliikennettä aluksella, joka tunnettiin viimeiset vuodet nimellä M/S Birka Stockholm.Pidemmäksi venähtäneen Maarianhaminan satamassa seisomisen jälkeen ruotsalainen Rederi AB Gotland eli Gotlandsbolaget päätti keväällä 2023 ostaa aluksen, joka oli muuten mukana Moottorin noin kolmen vuoden takaisessa listauksessa, jossa käytiin läpi myynnissä olevia suomalaisille tuttuja vanhoja laivoja. Vuonna 2004 valmistuneen ja bruttovetoisuudeltaan noin 35 000 tonnin aluksen kauppahinta oli 38 miljoonaa euroa.Viking Linen uusi aarre löytyi sateenkaaren päästä, kun se osti 19 miljoonalla eurolla Gotlandsbolagetilta 50 prosentin osuuden kuvan M/S Birka Stockholmista.Gotlandsbolaget harjoittaa tytäryhtiönsä Destination Gotlandin kautta pikalaivaliikennettä manner-Ruotsista Gotlannin Visby'hyn. Myös Viking Line on yhteistyössä Destination Gotlandin kanssa tarjonnut risteilymatkoja Gotlantiin, joten laivayhtiöille oli varmasti luontevaa perustaa 50/50 -yhteisyritys (englanniksi Joint Venture), joka alkaa harjoittaa risteilyliikennettä Viking Cinderellan paikalla Tukholma - Maarianhamina -reitillä sekä liikennettä Gotlantiin.Viking Cinderellan ympyrä sulkeutuuViking Linen vanhimmaksi laivaksi yhtäkkiä noussut Viking Cinderella valmistui Turun telakalta vuonna 1989, ja sen ensimmäinen vakioreitti oli nimenomaan Helsinki - Tukholma. Tätä reittiä silloinen M/S Cinderella ajoi myös reitin legendaarisimman aluksen, nyt jo Italiaan myydyn M/S Mariellan, parina.Kun Viking Cinderella siis keväällä 2024 aloittaa säännöllisen liikenteen M/S Gabriellan parina Helsinki - Maarianhamina - Tukholma -reitillä, sulkee se tämän pitkän ympyrän, päättäen samalla yli 20-vuotisen taipaleensa Ruotsissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEntä sitten brändäys?Kuten tiedämme, Viking Cinderella on ollut koko Ruotsin-komennuksensa ajan brändättynä muista Viking Linen aluksista poikkeavalla tavalla, vaikka se on ollutkin kokonaan Viking Linen omistama ja operoima alus.Kun nyt Viking Line ja Gotlandsbolaget lähtevät kehittämään yhteistä, Tukholmaan rekisteröitävää laivayhtiötään 50/50 -pohjalta, saamme mielenkiinnolla odottaa, miten M/S Birka Stockholm uuteen tehtäväänsä brändätään. Tuleeko esimerkiksi laivan kylkiin jonkinlainen hybridiväritys vai kokonaan uudenlainen kuosi, ja aletaanko reittiä kenties markkinoimaan Viking Linen puolelta jotenkin eri tavalla?Toinen mietinnän kohde liittyykin sitten Viking Cinderellaan. Kun alus siirretään perinteiselle paikalleen, saako se puolestaan punaiset kylkensä takaisin, niin kuin sillä oli ennen vuotta 2003 Helsinki - Tukholma ja Helsinki - Tallinna -vuosinaan. Telakointi joka tapauksessa lienee tarpeen ennen kuin 35 vuotta vanha alus on täydessä terässä aiempaa suurempaa kapasiteettia ja suorituskykyä vaativalla reitillä. Edessä ovat myös suomennostalkoot, sillä laivan kaikkien kylttien, infotaulujen ja muidenkin tekstien pitää jatkossa puhua suomea, ja näinhän ei nykytilanteessa ole.Ruotsin lipun alla nyt ja todennäköisesti jatkossakin purjehtivan Viking Cinderellan myötä Helsingin ja Tukholman välillä seilaa jatkossa kaksi Ruotsiin- ja kaksi Suomeen rekisteröityä alusta. Silja Serenade ja Gabriella ajavat parina sinivalkoisissa, ja vastakkaiseen suuntaan risteilevät puolestaan Silja Symphony sekä Viking Cinderella sinikeltaisissa.Teksti: Benjamin Helander Lähde: Viking Line Kuvat: Moottorin arkisto, Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2025 Matkailu Freud-museo Wienissä: itseanalyysin paikka psykoterapian syntykodissa 14.4.2025 Matkailu Havaiji – ainutlaatuinen, myyttinen matkakohde toisella puolella maapalloa 13.4.2025 Matkailu In Flanders Fields: seisahduttava 1. maailmansodan museo Belgiassa 6.4.2025 Matkailu Hyvä syy käydä luostarissa: munkit tykkäsivät panna ja polttaa 3.4.2025 Matkailu Sardiineja, sardiineja, sardiineja ja vielä lisää sardiineja! 1.4.2025 Matkailu Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 30.3.2025 Matkailu Erilainen museo Saksassa: keskiössä kuolema ja hautaaminen 28.3.2025 Matkailu Göta Kanalia Tukholmasta Göteborgiin: aikamatka halki Ruotsin 27.3.2025 Automatkailu Autoreissu Euroopassa – nyt helpottaa: Vihreän kortin voi esittää kännykältä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 20.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: Ford F-550 Super Dutyn verran Martin itseluottamusta 19.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pahvilaatikosta baanalle – CFMOTO 800 MT-X saatettiin ajokuntoon? 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous