10.8.2023

Viking Linen ja Gotlandsbolagetin uusi yhteisyritys mahdollistaa: Viking Cinderella tulee tekemään pysyvän paluun Helsinki – Tukholma -reitille!

Ensi keväästä alkaen tämän kesän vieraileva tähti siirtyy pysyvästi alkuperäiselle reitilleen, jota se ajoi viimeksi säännöllisesti 1990-luvulla. Vastaavasti pidempään ostajaa etsinyt M/S Birka Stockholm alkaa Viking Linen ja Gotlandsbolagetin uuden yhteisyrityksen kautta ajaa Viking Cinderellan paikalla Tukholman ja Maarianhaminan väliä.

M/S Viking Cinderella ajoi kuluvana kesänä viiden viikon ajan neliöreittiä, jossa Helsinki - Maarianhamina - Tukholma -vuorojen välissä pistäydyttiin Helsingistä käsin myös Tallinnassa. Moottori kävi myös tuolloin tutustumassa tähän alukseen, joka osaa erottua Viking Linen laivastossa muita vahvemmin omaksi "persoonakseen".

Tutustumisristeilyn kokemukset nousevat nyt arvoon arvaamattomaan, sillä vielä sunnuntaina 6. elokuuta kun laiva lähti viimeisen kerran Helsingistä, emme tienneet, että laiva palaisi kuukausissa mitattavan ajan päästä takaisin, tällä kertaa pysyvästi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Taustalla laivaston supistuminen

Kuten jo monta kertaa aiemminkin Moottorin laiva-artikkeleissa on noussut esiin, Viking Line on lyhyessä ajassa nuorentanut laivastoaan noin kymmenellä vuodella, ja samalla kun repertuaariin on tullut yksi uusi laiva, Viking Glory, kaikkiaan kolme 80-luvun laivaa on sieltä lähtenyt. Tämän vuoksi yksi reitti, Maarianhamina - Kapellskär, on lakkautettu kokonaan, ja vastaavasti Helsinki - Maarianhamina - Tukholma on ollut puolikapasiteetilla, pelkästään M/S Gabriellan varassa.

Viking Line Gabriella 2020 MJ
Viking Gabriella on tällä hetkellä ainoa Viking Linen alus Helsingin ja Tukholman välillä.

Kahden laivan vajaus on tietysti herättänyt kysymyksiä siitä, aikooko Viking Line jollain aikavälillä korvata ne, ja millä tavalla. Nyt kysymyksistä vähintään puoleen saatiin vastaus.

M/S Birka Stockholm Viking Linen reitille

Ahvenanmaalainen Birka Cruises AB lopetti kaiken liikenteensä covid-pandemian myötä vuonna 2020. Se oli vuodesta 2004 alkaen operoinut Tukholman ja Maarianhaminan välillä pelkkää huviristeilyliikennettä aluksella, joka tunnettiin viimeiset vuodet nimellä M/S Birka Stockholm.

Pidemmäksi venähtäneen Maarianhaminan satamassa seisomisen jälkeen ruotsalainen Rederi AB Gotland eli Gotlandsbolaget päätti keväällä 2023 ostaa aluksen, joka oli muuten mukana Moottorin noin kolmen vuoden takaisessa listauksessa, jossa käytiin läpi myynnissä olevia suomalaisille tuttuja vanhoja laivoja. Vuonna 2004 valmistuneen ja bruttovetoisuudeltaan noin 35 000 tonnin aluksen kauppahinta oli 38 miljoonaa euroa.

Viking Linen uusi aarre löytyi sateenkaaren päästä, kun se osti 19 miljoonalla eurolla Gotlandsbolagetilta 50 prosentin osuuden kuvan M/S Birka Stockholmista.

Gotlandsbolaget harjoittaa tytäryhtiönsä Destination Gotlandin kautta pikalaivaliikennettä manner-Ruotsista Gotlannin Visby'hyn. Myös Viking Line on yhteistyössä Destination Gotlandin kanssa tarjonnut risteilymatkoja Gotlantiin, joten laivayhtiöille oli varmasti luontevaa perustaa 50/50 -yhteisyritys (englanniksi Joint Venture), joka alkaa harjoittaa risteilyliikennettä Viking Cinderellan paikalla Tukholma - Maarianhamina -reitillä sekä liikennettä Gotlantiin.

Viking Cinderellan ympyrä sulkeutuu

Viking Linen vanhimmaksi laivaksi yhtäkkiä noussut Viking Cinderella valmistui Turun telakalta vuonna 1989, ja sen ensimmäinen vakioreitti oli nimenomaan Helsinki - Tukholma. Tätä reittiä silloinen M/S Cinderella ajoi myös reitin legendaarisimman aluksen, nyt jo Italiaan myydyn M/S Mariellan, parina.

Kun Viking Cinderella siis keväällä 2024 aloittaa säännöllisen liikenteen M/S Gabriellan parina Helsinki - Maarianhamina - Tukholma -reitillä, sulkee se tämän pitkän ympyrän, päättäen samalla yli 20-vuotisen taipaleensa Ruotsissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Entä sitten brändäys?

Kuten tiedämme, Viking Cinderella on ollut koko Ruotsin-komennuksensa ajan brändättynä muista Viking Linen aluksista poikkeavalla tavalla, vaikka se on ollutkin kokonaan Viking Linen omistama ja operoima alus.

Kun nyt Viking Line ja Gotlandsbolaget lähtevät kehittämään yhteistä, Tukholmaan rekisteröitävää laivayhtiötään 50/50 -pohjalta, saamme mielenkiinnolla odottaa, miten M/S Birka Stockholm uuteen tehtäväänsä brändätään. Tuleeko esimerkiksi laivan kylkiin jonkinlainen hybridiväritys vai kokonaan uudenlainen kuosi, ja aletaanko reittiä kenties markkinoimaan Viking Linen puolelta jotenkin eri tavalla?

Toinen mietinnän kohde liittyykin sitten Viking Cinderellaan. Kun alus siirretään perinteiselle paikalleen, saako se puolestaan punaiset kylkensä takaisin, niin kuin sillä oli ennen vuotta 2003 Helsinki - Tukholma ja Helsinki - Tallinna -vuosinaan. Telakointi joka tapauksessa lienee tarpeen ennen kuin 35 vuotta vanha alus on täydessä terässä aiempaa suurempaa kapasiteettia ja suorituskykyä vaativalla reitillä. Edessä ovat myös suomennostalkoot, sillä laivan kaikkien kylttien, infotaulujen ja muidenkin tekstien pitää jatkossa puhua suomea, ja näinhän ei nykytilanteessa ole.

Ruotsin lipun alla nyt ja todennäköisesti jatkossakin purjehtivan Viking Cinderellan myötä Helsingin ja Tukholman välillä seilaa jatkossa kaksi Ruotsiin- ja kaksi Suomeen rekisteröityä alusta. Silja Serenade ja Gabriella ajavat parina sinivalkoisissa, ja vastakkaiseen suuntaan risteilevät puolestaan Silja Symphony sekä Viking Cinderella sinikeltaisissa.

Teksti: Benjamin Helander Lähde: Viking Line Kuvat: Moottorin arkisto, Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat