12.5.2024 Moottoriurheilu Voisiko amerikkalainen suoratoistojätti pelastaa myös rallin MM-sarjan? Teksti Miika Wuorela Kuva Miika Wuorela Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rallin MM-sarja tarvitsee apua kipeämmin kuin koskaan. Lajin arvo on valahtanut alas, eikä aikaa väärille korjausliikkeille enää ole. Apu saattaisi löytyä samasta reseptistä, joka sai formula ykköset pysymään suuren yleisön suosiossa. Muutoksia muuttamisen ilosta, vai aito ymmärrys MM-sarjan kadonneesta gloriasta?On vielä aikaista sanoa, saako rallipromoottori kausien 2025 ja 2026 aikana käyttöön otettavilla muutoksilla jotain hyvää aikaiseksi.Paniikkinappulaa on painettu, ja tällä tietoa konkreettista nostetta rallille haetaan seuraavien kahden vuoden ajan sääntömuutoksilla, jotka tekevät autoista teknisesti yksinkertaisempia sekä hitaampia – ja, ai niin, ovat jatkossa myös ostettavissa heti rallin jälkeen 400 000 eurolla.Lajien eroavaisuuksien takia rallia ja formula ykkösiä ei juuri ole vertailtu menestysreseptin osalta, mutta kenties nyt olisi juuri oikea aika toimia niin. Faktaa on, että suoratoistopalvelu ja tuotantoyhtiö Netflix antoi melkoisen piristysruiskeen formuloille, muokkaamalla ruudulle tuotteen, jota ymmärtävät lajin kevytkuluttajatkin.Voisi yhtä hyvin kysyä, mitä menetettävää rallilla on asian suhteen, jos vastaavaan kokeiluun päädytään myös rallin MM-sarjan osalta?Tuskin paljoakaan. Vaihtoehtona on pitää jääräpäisesti kiinni lajin nykyisestä imagosta, jotta ei vahingossakaan suututa vanhan liiton tekijöitä. Hullumpi toimintatapa ei olisi myöskään lajin modernisoiminen vastaamaan tämän päivän haasteisiin.Rallin MM-sarjan promoottorin edustaja Peter Thul vieraili Secto Rally Finlandin 2024 reitin julkistamistilaisuudessa ja kertoi ajatuksiaan sarjan tulevaisuudesta.Rallin MM-sarjan promoottorin nokkamies Peter Thul vieraili Suomessa maaliskuussa. Thul myönsi neuvotteluyhteyden olevan auki, mutta kaiken olevan silti vasta alkutekijöissään.- Kyllä. Sellainen projekti on meneillään, mutta investoinnin suuruus on ongelma. Tuotanto maksaa.Muitakin tunnusteluja on jo tehty. Mikäli lajin huipputason tapahtumat halutaan kertoa eri tavalla, eri yleisölle, on nykyisestä konseptista poikettava rajusti.Jo nykyisellään yhden MM-rallin televisiointi on miljoonien eurojen arvoinen sijoitus, kun kymmenpäinen tuotantoryhmä lennätetään paikan päälle. - Olemme olleet puheissa myös Amazonin kanssa. Se ei ole niin helppoa, koska se vaatii paljon rahaa ja sitoutumista. Se olisi hienoa ja olemme avoimia asialle, mutta sitoutumisen pitää tapahtua molempien osapuolten taholta.Laajalle maantieteelliselle alueelle ulottuva rallireitti luo luonnollisesti erilaisen haasteen kuin muutaman kilometrin pyrähdys radalla, kuten formula ykkösissä.- Rallissa on paljon erilaisia asioita selitettävänä, joten se on täysin eri asia kuin kilpailut radalla.Lue myös: Tyytymättömien kuljettajien armada sen kertoo: Joukkopako uhkaa rallin MM-sarjaa?Kaupan alan korkeakouluopinnot antavat Emil Lindholmille (vas.) perspektiiviä katsoa rallia myös markkinoinnin näkökulmasta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPeukkua suurelta yleisöltäToisen polven kuljettaja Emil Lindholm kilpailee ranskalaisen yksityistiimin ajattamalla Hyundailla rallin MM-sarjassa ja viimeistelee kauppatieteiden maisterin opintojaan Hankenilla. Niinpä Lindholmilla on kuljettajista eniten kaikupohjaa mielipiteelleen.- Luulen, että Netflix on tehnyt todella hyvää formula ykkösille. Silloin voi houkutella katsojia, jotka eivät ole niin vihkiytyneitä ja fanaattisia. Lajin sisältä on toki kuulunut soraääniä siitä, että tapahtumia on ylidramatisoitu, eivätkä ne heijasta todellisuutta. Väliäkö sillä, jos katsojat tykkäävät. Rallissa on valtavasti taustatarinoita, joita ei tällä hetkellä ole vielä kerrottu. Sitä puolta voisi kehittää niin, että se sopisi Netflixiin. Jonkun vain pitäisi tehdä se, Lindholm summaa.Elämänmakuiset tarinat ripauksella keinotekoista draamaa saisivat monet uudet seuraajat vastaanottimen ääreen. Siinä tilanteessa valtaosa ihmisistä nauliintuisi katsomaan tapahtumia aivan muusta syystä kuin puhtaasti urheilullisten tapahtumien ansiosta. Urheilulliset aspektit olisivat jatkossa sivuseikkoja, sillä jotain täytyy uhrata, jotta voi saavuttaa jotain parempaa. Paljon parempaa.Autotehtaiden markkinointiviestintä menisi perille tällä tavalla huomattavasti tehokkaammin, ja mikä parasta, sarja saattaisi saada mukaansa jonkin maailman suurimmista yrityksistä. Tällä hetkellä kärkipaikkaa maailman arvokkaimpana yrityksenä pitää reilun kolmen biljoonan USD:n markkina-arvolla ohjelmistoyritys Microsoft, joka on aiemmin tehnyt yhteistyötä Toyotan rallitiimin kanssa.Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala on myötämielinen idean suhteen, joskin tiedostaa rallin luonteen olevan haastavampi taivuteltava vastaavaan kerrontaan kuin formula ykköset Netflixin tuotannossa.- Ei huono idea. Muutamaa sen tyyppistä ajatusta on tv-yhtiöiden kanssa pyöritelty, mutta mitään ei vielä ole pystytty rakentamaan. Se on vähän vaikeampi toteuttaa, mutta voisi ehdottomasti luoda uutta näkyvyyttä. Jari-Matti Latvala ei pidä huonona ideana sitä, jos rallia aletaan jossain vaiheessa näyttää Netflixin kautta. Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 9.12.2024 Moottoriurheilu Genesis GMR-001 tulee edustamaan korealaisluksusta Le Mans -sarjassa 6.12.2024 Moottoriurheilu Red Bull Racing 20 vuotta – Jaguarin F1-seuraajalla on nyt jo kahdeksan kuljettajien maailmanmestaruutta 2.12.2024 Moottoriurheilu Secto Rally Finland julkisti kovat luvut: reilut 20 miljoonaa euroa ja yli 260 000 kävijäkokemusta 26.11.2024 Yleinen Formula Ladan moottorilla? Virossa on valmistettu yli tuhat Formula Estoniaa 25.11.2024 Moottoriurheilu MM-rallikooste 2024: hetki löi rallin belgialaistähdelle 19.11.2024 Moottoriurheilu Formula E – teknisesti mielenkiintoinen laji yllättää paikan päällä 16.11.2024 Moottoriurheilu Mercedesin F1-auto muuntui LEGO-sarjaksi – kasasimme Mercedes W14-mallin 6.11.2024 Moottoriurheilu Valtteri Bottas lähtee Sauberilta, pitkä suomalaisputki F1:ssä päättyy – lohdutuksena ensi kaudella mukana on yksi Kimi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta