7.6.2025

Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä

Kuva Volvo
Volvo turvavyö tekoäly ohjelmistopäivitys

Uuden polven turvavyö parantaa perinteisen kolmipistevyön toimintaa tekoälyn ja ohjelmistopäivitysten avulla.

Ensi vuonna saapuva Volvo EX60 tuo mukanaan kehittynyttä turvavyötekniikkaa, jota Volvo on työstänyt lähes vuosikymmenen. 2016 kehitetty seuraavan vaiheen turvavyö on tähän asti odottanut sensoreiden kehittymistä ja että autoissa on enemmän laskentatehoa.

Uusi "monimukautuva turvavyö" (multi-adaptive seatbelt) perustuu auton ulko- ja sisäpuolella olevien sensoritietojen käyttöön. Tietojen avulla auton järjestelmä arvioi montako matkustajaa autossa on, missä he istuvat, ja minkä kokoisia ja painoisia he ovat, ja missä asennossa he ovat. Ulkoisista sensoreista halutaan tietoa muun muassa siitä, mistä suunnasta mahdollinen törmäys tulee, mihiin törmätään ja millainen törmäys on kyseessä.

Tietojen avulla turvavyön kiristintä voidaan ohjata jatkossa 11-portaisesti nykyisen kolmiportaisen järjestelmän sijaan. Esimerkiksi voimakkaassa onnettomuudessa ja isokokoisen matkustajan kohdalla törmäysvoimia rajoitetaan voimakkaasti päävammojen välttämiseksi. Matalampienergisessä tilanteessa ja kevyemmän matkustajan kohdalla turvavyö toimii toisella tavalla, jotta matkustaja välttää mahdolliset kylkiluuloukkaantumiset itse turvavyöstä.

Volvo turvavyö tekoäly ohjelmistopäivitys

Volvolta mainitaan, että nykyaikaisena järjestelmänä turvavyöjärjestelmä on päivitettävissä auton muiden järjestelmien myötä. Vuosien aikana Volvo pystyy analysoimaan turvavyöjärjestelmästä ja onnettomuuksista kertynyttä dataa, joten uuden vyöjärjestelmän toimintaa pystytään hienosäätämään myöhemmin.

Volvo on kehittänyt monimukautuvan turvavyöjärjestelmänsä yhdessä autoalan komponenttitoimittaja ZF Friedrichshafenin kanssa ja myös uuden järjestelmän patentit on jaettu yritysten kesken. Tästä johtuen uuden vyöjärjestelmän kanssa tuskin nähdään toisintoa Volvon vuoden 1959 kolmipistevyön patentin avaamisesta.

Volvo arvioi, että kolmipistevyö on vuosien säästänyt yli miljoona henkeä ja että uudella järjestelmällä on mahdollista säästää niin ikään yli miljoona henkeä, sillä tehdas pitää uutta vyöjärjestelmää merkittävänä parannuksena perinteiseen kolmipistevyöhön nähden.

Volvon edustajan mukaan uusi turvavyöjärjestelmä on "erittäin kustannustehokas", joten uuden vakiovarusteen vaikutus EX60:n hintaan jää vähäiseksi.

Lähde: Automotive News, Volvo Cars

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat