29.11.2021 Ajoneuvot Yamaha MT-10 SP – Yamahan nakumalliston suvereeni lippulaiva Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Automaattisesti säätyvä huippujousitus ja aggressiivisempi ulkonäkö erottavat SP-mallin sekä tuntuvasti ettänäkyvästi MT-10 -perusmallista. Vain kaksi viikkoa sitten Yamaha esitteli nakumallistonsa huipulle radikaalisti uudistetun 1 000-kuutioisen ja 166-hevosvoimaisen MT-10 -mallin. Nyt se saa rinnalleen vieläkin urheilullisemman SP-version, jossa on R1M-ratapyörästä lainattu jousitus ja ulkoisestikin SP-versio erottuu perusmallista aggressiivisemmalla olemuksellaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEroon kompromisseistaPerinteinen moottoripyörän säädettävä jousitus on aina kompromissi. Erityisesti se korostuu Yamaha MT-10:n kaltaisissa hypernaked-luokan pyörissä, joiden käyttöalue on laaja alkaen kaupunkiajosta ja jatkuen mutkatie-iloittelun ja matka-ajon kautta rata-ajoon asti. Pehmeät kaupunkiajoon sopivat säädöt eivät voi toimia rata-ajossa ja päinvastoin. Tämä tiedetään myös Yamahalla, ja siksi MT-10 SP onkin saanut edistyksellisen semiaktiivisen jousitusjärjestelmän.Uusi jousitusjärjestelmä perustuu koko Yamaha-malliston lippulaiva R1M-ratapyörän Öhlins-järjestemään, jota on edelleen kehitetty MT-10:een sopivaksi. Elektronisesti hallittu järjestelmä tarjoaa laajan valikoiman vaimennuksen säätöjä ja paremman jousituksen vasteen.Kuljettajan valittavissa on kolme semiaktiivista vaimennustilaa ja kolme manuaalista asetusta. Kun jokin semiaktiivinen tila on valittu, säätää järjestelmä puristus- ja paluuvaimennuksen vastaamaan vallitsevia ajo-olosuhteita. Manuaalinen tila mahdollistaa etuhaarukan ja takaiskunvaimentimen puristus- ja paluuvaimennuksen tarkat sähköiset säädöt kuljettajan omien mieltymysten mukaisiksi.Jarrutuksiinkin lisätehoaJarrutehon ja -tuntuman parantamiseksi jarruletkuiksi on vaihdettu teräspunosletkut, jotka erityisesti rata-ajossa tarjoavat paremman suorituskyvyn ja jarrutuntuman säilymisen vakiona. SP erottuu perusmallista ulkoisesti kolmiosaisella alakatteellaan. Icon Performance- erikoisväritys ja grafiikka perustuvat R1M-ratapyörän väritykseen. MT-10 SP:n toimitukset alkavat maaliskuussa 2022. Hinta ilmoitetaan myöhemmin.Yamaha MT-10 ja MT-10 SP jakavat saman perustekniikan ja perusmallista kerroimme muutama viikko sitten.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: YamahaLisää aiheestaYamaha MT-10 palaa mallistoon tehokkaampana ja tyylikkäämpänäMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 10.4.2025 Uutinen Liian nopealle sähköpotkulaudalle voi rapsahtaa jopa moottoripyörän vakuuttamattomuusmaksut 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen 8.4.2025 Ajoneuvot Kiva, että korealaiset vielä muistavat kaksiovisia loistoautoja – Genesis X Gran Coupé ja -X Gran Convertible 8.4.2025 Uutinen McLaren ripustaa tulevaisuutensa tuntemattoman sähköautostartupin ja luksuksen varaan 7.4.2025 Uutinen Kotimainen Coverion-pohjapanssari sähköautoon – akun pelastaja vai takuun tuhoaja? 7.4.2025 Yleinen Nettiauton tilastot: Polestar 2 alkuvuoden myydyin sähköauto Suomessa 6.4.2025 Ajatuksia autoista Kaksi Volvoa ja menneiden aikojen haikailu johtokunnan neuvotteluhuoneessa – Ajatuksia autoista 6.4.2025 Uutinen Tuleva Renault Twingo taipuu myös Nissaniksi ja Daciaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä