29.11.2021

Yamaha MT-10 SP – Yamahan nakumalliston suvereeni lippulaiva

Yamaha MT-10 SP

Automaattisesti säätyvä huippujousitus ja aggressiivisempi ulkonäkö erottavat SP-mallin sekä tuntuvasti ettänäkyvästi MT-10 -perusmallista.

Vain kaksi viikkoa sitten Yamaha esitteli nakumallistonsa huipulle radikaalisti uudistetun 1 000-kuutioisen ja 166-hevosvoimaisen MT-10 -mallin. Nyt se saa rinnalleen vieläkin urheilullisemman SP-version, jossa on R1M-ratapyörästä lainattu jousitus ja ulkoisestikin SP-versio erottuu perusmallista aggressiivisemmalla olemuksellaan.

Yamaha MT-10 SP

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Eroon kompromisseista

Perinteinen moottoripyörän säädettävä jousitus on aina kompromissi. Erityisesti se korostuu Yamaha MT-10:n kaltaisissa hypernaked-luokan pyörissä, joiden käyttöalue on laaja alkaen kaupunkiajosta ja jatkuen mutkatie-iloittelun ja matka-ajon kautta rata-ajoon asti. Pehmeät kaupunkiajoon sopivat säädöt eivät voi toimia rata-ajossa ja päinvastoin. Tämä tiedetään myös Yamahalla, ja siksi MT-10 SP onkin saanut edistyksellisen semiaktiivisen jousitusjärjestelmän.

Yamaha MT-10 SP

Uusi jousitusjärjestelmä perustuu koko Yamaha-malliston lippulaiva R1M-ratapyörän Öhlins-järjestemään, jota on edelleen kehitetty MT-10:een sopivaksi. Elektronisesti hallittu järjestelmä tarjoaa laajan valikoiman vaimennuksen säätöjä ja paremman jousituksen vasteen.

Yamaha MT-10 SP

Kuljettajan valittavissa on kolme semiaktiivista vaimennustilaa ja kolme manuaalista asetusta. Kun jokin semiaktiivinen tila on valittu, säätää järjestelmä puristus- ja paluuvaimennuksen vastaamaan vallitsevia ajo-olosuhteita. Manuaalinen tila mahdollistaa etuhaarukan ja takaiskunvaimentimen puristus- ja paluuvaimennuksen tarkat sähköiset säädöt kuljettajan omien mieltymysten mukaisiksi.

Jarrutuksiinkin lisätehoa

Jarrutehon ja -tuntuman parantamiseksi jarruletkuiksi on vaihdettu teräspunosletkut, jotka erityisesti rata-ajossa tarjoavat paremman suorituskyvyn ja jarrutuntuman säilymisen vakiona. SP erottuu perusmallista ulkoisesti kolmiosaisella alakatteellaan. Icon Performance- erikoisväritys ja grafiikka perustuvat R1M-ratapyörän väritykseen. MT-10 SP:n toimitukset alkavat maaliskuussa 2022. Hinta ilmoitetaan myöhemmin.

Yamaha MT-10 SP

Yamaha MT-10 ja MT-10 SP jakavat saman perustekniikan ja perusmallista kerroimme muutama viikko sitten.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Yamaha

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat