3.4.2022 Ajoneuvot Yamaha NEO´s – meluton kaupunkiskootteri Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yamahan uusi NEO´s on meluton, ympäristöystävällinen ja helppokäyttöinen sähköskootteri. Uusi mopokortilla (AM120) ajettava Yamaha NEO's -sähköskootteri on suunniteltu mahdollisimman helppokäyttöiseksi kaupunkiajoneuvoksi. Yamaha on suunnittelussa huomioinut erityisesti kokemattomat kuljettajat, joita varten kaasun tuntuma on pyritty saamaan mahdollisimman tasaiseksi ja helposti hallittavaksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNostalgiaa 25 vuoden takaaMuotoilussa on jäljitelty vuonna 1997 esitellyn alkuperäisen Yamaha Neo´s -skootterin muotoja. Samaa skootteria myytiin myös MBK Ovetto -nimellä. Etuosassa on kaksi rinnakkaista led-ajovaloa, joita ympäröivät pirteät valkoiset renkaat. Värivaihtoja on kaksi, valkoinen ja musta.Voimanlähteenä on harjaton takapyörän navan sisään sijoitettu sähkömoottori. Sen suoravetorakenne poistaa vaihteiden ja hihnojen tarpeen vähentäen merkittävästi vaihteistoon ja vetohihnoihin yleensä liittyviä tehohäviöitä. Sähkökäyttöiselle ajoneuvolle tämä tarkoittaa samalla pidempää toimintamatkaa yhdellä latauksella. Samalla rakenne eliminoi mekaanisen melun ja tekee ajosta erittäin hiljaista. Äänenvoimakkuudeksi seitsemän metrin etäisyydeltä on mitattu vain 55 dB, kun polttomoottorilla toimivan vastaavan 50-kuutioisen skootterin äänenvoimakkuus vastaavissa olosuhteissa oli 71 dB.Toimintamatka kasvaa lisäakullaIstuimen alle sijoitettu 50,4 V:n / 19,2 Ah:n litiumakku painaa vain kahdeksan kiloa. Lisäksi istuimen alla on paikka ja liitäntä lisävarusteena saatavalle lisäakulle. Akku voidaan ladata joko sen ollessa paikallaan tai irrotettuna sisälatauksessa. Jälkimmäinen tapa on välttämätön, jos parkkipaikan yhteydessä ei ole latausmahdollisuutta. Neo´sin mukana toimitetaan erillinen kannettava akkulaturi, joka voidaan kytkeä tavalliseen pistorasiaan. Latausaika on kahdeksan tuntia ja toimintamatka vakioakulla noin 37 kilometriä.Kuljettaja voi valita kahdesta eri ajotilasta; STD tai ECO. STD-tilassa käytössä on 2,06 kilowatin teho ja huippunopeus on silloin 40 kilometriä tunnissa. ECO-tilassa teho on rajoitettu 1,58 kilowattiin nopeudella 30 kilometriä tunnissa ja huippunopeus 35 kilometriin tunnissa. ECO-tila on tarkoitettu käytettäväksi, mikäli halutaan kasvattaa toimintasäde mahdollisimman pitkäksi.Älykkäämpää ajamistaYamahan MyRide-älypuhelinsovelluksen avulla kuljettaja voi seurata esimerkiksi pääakun ja valinnaisen lisäakun lataustasoa. Lisäksi sovellus ilmoittaa saapuvat puhelut ja viestit lcd-näytöllä. Pysäköintipaikantimen avulla skootteri on helppo löytää, ja vikahälytys ilmoittaa käyttäjälle mahdollisista teknisistä ongelmista. Avaimeton Smart Key -järjestelmä mahdollistaa skootterin käynnistämisen helposti vain napin painalluksella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi runko ja tilavat säilytystilatYamahan suunnittelijat ovat kehittäneet sähköiselle NEO'sille täysin uuden rungon. Istuimen alta löytyy akun lisäksi 27 litran säilytystila, jonne mahtuu yksi avokypärä tai esimerkiksi liikuntavarusteet. Mikäli toinen akku on asennettuna, tilaa on silti riittävästi pienempien henkilökohtaisten tavaroiden kuljettamiseen.NEO's on saatavilla toukokuusta 2022 alkaen. Hinta on 3 290 €.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Yamaha Lue lisää Kaikki artikkelit 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 2.6.2025 Yleinen Rolls-Royce Phantom Extended ”Goldfinger 60 years” – kun elokuvafanitus vaikuttaa ostopäätökseenkin 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla 30.5.2025 Uutinen BMW M2 CS – lisää lisää, mutta jääkö tämä M2:n viimeiseksi sähköttömäksi versioksi? 30.5.2025 Uutinen Matka lehdistöralliin: Porsche 911 ja Lada Samara samassa kilpailussa saivat jännityksen vaihtumaan naureskeluun 29.5.2025 Uutinen Neljälle entiselle VW-pomolle tuomio Dieselgatesta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 3.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Ronal URS eli "Nallevanteet" varastavat kaikkien huomion 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”