3.4.2022 Ajoneuvot Yamaha NEO´s – meluton kaupunkiskootteri Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yamahan uusi NEO´s on meluton, ympäristöystävällinen ja helppokäyttöinen sähköskootteri. Uusi mopokortilla (AM120) ajettava Yamaha NEO's -sähköskootteri on suunniteltu mahdollisimman helppokäyttöiseksi kaupunkiajoneuvoksi. Yamaha on suunnittelussa huomioinut erityisesti kokemattomat kuljettajat, joita varten kaasun tuntuma on pyritty saamaan mahdollisimman tasaiseksi ja helposti hallittavaksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nostalgiaa 25 vuoden takaa Muotoilussa on jäljitelty vuonna 1997 esitellyn alkuperäisen Yamaha Neo´s -skootterin muotoja. Samaa skootteria myytiin myös MBK Ovetto -nimellä. Etuosassa on kaksi rinnakkaista led-ajovaloa, joita ympäröivät pirteät valkoiset renkaat. Värivaihtoja on kaksi, valkoinen ja musta. Voimanlähteenä on harjaton takapyörän navan sisään sijoitettu sähkömoottori. Sen suoravetorakenne poistaa vaihteiden ja hihnojen tarpeen vähentäen merkittävästi vaihteistoon ja vetohihnoihin yleensä liittyviä tehohäviöitä. Sähkökäyttöiselle ajoneuvolle tämä tarkoittaa samalla pidempää toimintamatkaa yhdellä latauksella. Samalla rakenne eliminoi mekaanisen melun ja tekee ajosta erittäin hiljaista. Äänenvoimakkuudeksi seitsemän metrin etäisyydeltä on mitattu vain 55 dB, kun polttomoottorilla toimivan vastaavan 50-kuutioisen skootterin äänenvoimakkuus vastaavissa olosuhteissa oli 71 dB. Toimintamatka kasvaa lisäakulla Istuimen alle sijoitettu 50,4 V:n / 19,2 Ah:n litiumakku painaa vain kahdeksan kiloa. Lisäksi istuimen alla on paikka ja liitäntä lisävarusteena saatavalle lisäakulle. Akku voidaan ladata joko sen ollessa paikallaan tai irrotettuna sisälatauksessa. Jälkimmäinen tapa on välttämätön, jos parkkipaikan yhteydessä ei ole latausmahdollisuutta. Neo´sin mukana toimitetaan erillinen kannettava akkulaturi, joka voidaan kytkeä tavalliseen pistorasiaan. Latausaika on kahdeksan tuntia ja toimintamatka vakioakulla noin 37 kilometriä. Kuljettaja voi valita kahdesta eri ajotilasta; STD tai ECO. STD-tilassa käytössä on 2,06 kilowatin teho ja huippunopeus on silloin 40 kilometriä tunnissa. ECO-tilassa teho on rajoitettu 1,58 kilowattiin nopeudella 30 kilometriä tunnissa ja huippunopeus 35 kilometriin tunnissa. ECO-tila on tarkoitettu käytettäväksi, mikäli halutaan kasvattaa toimintasäde mahdollisimman pitkäksi. Älykkäämpää ajamista Yamahan MyRide-älypuhelinsovelluksen avulla kuljettaja voi seurata esimerkiksi pääakun ja valinnaisen lisäakun lataustasoa. Lisäksi sovellus ilmoittaa saapuvat puhelut ja viestit lcd-näytöllä. Pysäköintipaikantimen avulla skootteri on helppo löytää, ja vikahälytys ilmoittaa käyttäjälle mahdollisista teknisistä ongelmista. Avaimeton Smart Key -järjestelmä mahdollistaa skootterin käynnistämisen helposti vain napin painalluksella. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uusi runko ja tilavat säilytystilat Yamahan suunnittelijat ovat kehittäneet sähköiselle NEO'sille täysin uuden rungon. Istuimen alta löytyy akun lisäksi 27 litran säilytystila, jonne mahtuu yksi avokypärä tai esimerkiksi liikuntavarusteet. Mikäli toinen akku on asennettuna, tilaa on silti riittävästi pienempien henkilökohtaisten tavaroiden kuljettamiseen. NEO's on saatavilla toukokuusta 2022 alkaen. Hinta on 3 290 €. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Yamaha Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Moottoripyörät KTM 450 Rally Replica – sadalle nopeimmalle 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe