12.11.2024 Uutinen Yksi rajapyykki ylitetty – Suomessa on nyt yli 100 sähkökuorma-autoa Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tarkalleen ottaen Suomen autokannassa on tällä hetkellä, marraskuun alussa 101 sähkökuorma-autoa. Kun lokakuun ensirekisteröintitilastot ynnättiin alkuvuoden tilastoihin, Suomessa ylittyi yksi rajapyykki. Suomessa on nyt rekisteröity yli sata sähkökuorma-autoa. Luku oli marraskuun alussa tarkalleen 101.Määrä on vielä pieni, mutta kasvu on ollut viime vuosina kuitenkin nopeaa. Runsas puolitoista vuotta sitten, vuoden 2022 alussa käynnistynyt sähkö- ja kaasukäyttöisten kuorma-autojen hankintatuki on lisännyt kuljetusyritysten mahdollisuuksia investoida sähkö- ja kaasuautoihin. Vuoden 2021 lopussa täyssähköisiä kuorma-autoja oli rekisterissä vain kymmenen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuomi hieman EU-keskiarvoa jäljessäVaikka sähkökuorma-autojen lisääntymistahti on ollut hyvä, muista maista Suomi on jäljessä.Kuorma-autokannan sähköistymisessä nopein tahti on tammi-syyskuussa ollut EU-maista Norjassa, Sveitsissä, Ruotsissa, Tanskassa, Alankomaissa ja Islannissa. Norjassa ja Sveitsissä hieman yli 7 prosenttia alkuvuonna rekisteröidyistä kuorma-autoista on ollut sähkökäyttöisiä. Suomessa vastaava osuus on ollut 1,1 prosenttia, Ruotsissa hieman yli 6 prosenttia ja Tanskassa noin 5 prosenttia.Suomessa ollaan EU-keskiarvoakin hieman jäljessä, keskiarvon ollessa 1,2 prosenttia.Kuorma-autokannan sähköistyminen etenee Suomessa EU-keskiarvoa hitaammin siksi, että Suomessa on käytössä muita EU-maita ja Pohjoismaita raskaampia kuorma-autoja, ja sähkö käyttövoimana yleistyy painavimmissa luokissa kevyempiä painoluokkia hitaammin. Myös julkinen ja yksityinen latausverkosto ei vielä ole kattava raskaan liikenteen tarpeisiin.Kaasu käyttövoimana lähenee jo tuhattaKaasukuorma-autojen puolella on myös tapahtunut kasvua. Samaan aikaan kun Suomessa ylitettiin sähkökäyttöisten kuorma-autojen rajapyykki, kaasukäyttöisten kuorma-autojen lukumäärä lähentelee jo tuhatta. Suomessa oli marraskuun alussa rekisterissä 746 kaasukäyttöistä kuorma-autoa.Kaasukuorma-autojen määrän kasvu on ollut varsin nopeaa. Vielä vuoden 2022 lopussa niitä oli rekisterissä 400. Nopeasta kasvusta kertoo se, että tammi-lokakuussa noin 5 prosenttia ensirekisteröidyistä kuorma-autoista on ollut kaasukäyttöisiä, kun osuus on edellisinä vuosina ollut 2–3 prosenttia. Vuoden alusta lokakuun loppuun kaasukuorma-autokannan koko on kasvanut noin 35 prosentilla viime vuoden loppuun nähden. Kaasukäytön yleistymisellä on positiivisia vaikutuksia päästöjen kannalta, sillä kaasun yleistyminen vähentää merkittävästi kuorma-autoliikenteen päästöjä, sillä liikenteessä käytetty metaani on viime vuosina ollut lähes yksinomaan biometaania. Biokaasun valmistukseen käytetään erilaisia eloperäisiä jäteraaka-aineita, kuten biojätettä, jätevesilietettä, joka syntyy teollisuuden ja maatalouden sivuvirroista sekä lannasta. Kotimaisen jäteraaka-aineista valmistetun biokaasun käyttö aiheuttaa lähes 90 prosenttia vähemmän päästöjä kuin fossiilisesta dieselistä liikenteessä.Hankintatuki on hyvä kannusteSähkökäyttöiset kuorma-autot yleistyvät myös, mutta niiden hankintaa rajoittaa vielä korkeampi hinta dieselautoihin nähden.Sen vuoksi hankintatuki onkin ollut tärkeä hintaeroa tasoittava kannuste. Kaasu- ja sähkökäyttöisten kuorma-autojen hankintatuen noin 6 miljoonan euron kolmivuotinen määräraha varattiin loppuun syyskuussa.– Sähkökuorma-autojen yleistymistä kuorma-autokannassa jarruttaa vielä toistaiseksi suppea kuorma-autokalustolle soveltuva latausinfra sekä autojen korkea hankintahinta. Kaasukuorma-autojen hankinnassa esteenä on nesteytetyn metaanin harva jakeluverkko. Hankintatuen jatkamiselle ja jakelu- ja latausinfran kehittämiselle on suuri tarve, jotta kuorma-autoliikenteen käyttövoimamurros jatkuisi nopeana, kertoo toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.Lähde Autotuojat ja -teollisuus ryMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.11.2024 Liikenne Tehokisa kiihtyy – 600 kW pikalaturi esitelty 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 6.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Scania esitteli sähkökäyttöisen puutavara-auton 19.8.2024 Liikenne Hallitus on sitoutunut purkamaan yrityksiä ja kansalaisia haittaavia normeja – Skal antoi oman ehdotuksensa 8.2.2024 Ajoneuvot Volvolta ensimmäinen vain sähköisellä voimansiirrolla saatava kuorma-automalli 5.2.2024 Ajoneuvot Uusi Volvo FH Aero – Polttoainetalous uudelle tasolle 4.2.2024 Ajoneuvot Volvolta uusi D17-moottori – 780 hevosvoimaa ja 3800 newtonmetriä 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Moottoripodi Moottoripodi jakso 82: Ostaako uusi auto vai sijoittaako vanhempaan luksuspeliin? 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 15.5.2025 Käytetyt autot Käytetyn auton ostaja, mistä tunnistaa kolariauto? 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 14.5.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Mitsubishi saa kloonattavakseen tulevan Nissan Leafin – muiden kloonimallien jatkoksi 14.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: autotoimittajat ammattitaitoa ylläpitämässä – Auto- ja liikennetoimittajat ry:n koeajopäivä 14.5.2025 Matkailu Matkavinkki: Tukholman edustan saaristo haltuun päiväretkellä 14.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huoltotarra – entisajan huoltomuistutin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Yleinen Pääkirjoitus: Esteitä ylittävä sähköauto valtaa markkinoita 13.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Priuksen älyavainjärjestelmän korjaus oli älyttömän helppoa 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous