5.9.2017 Liikenne Yli puoli miljoonaa peltipoliisin välähdystä vuodessa – liikenneturvallisuutta vai sakotustuloja? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kameratolppien havaitsemia ylinopeuksia tulee Suomessa tietoon noin 2 000 päivittäin. Silti vain pienessä osassa tolppia on käytössä oleva kamera. Suomessa on teiden varsilla kaikkiaan noin 935 kameratolppaa, jotka valvovat ajonopeuksia. Vuosittain välähtää tiuhaan: yli puoli miljoonaa kertaa. Vain pienessä osassa tolppia on ylipäätään käynnissä oleva kamera.– Keskimäärin korkeintaan kymmenesosassa tolppia on käynnissä oleva kamera,Liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja ylikomisario Dennis Pasterstein kertoo.Tämä tarkoittaa sitä, että käytössä on päivästä riippuen 70–90 nopeusvalvontakameraa. Poliisilla voi olla työvoimavajausta esimerkiksi sairastapausten vuoksi, eikä kameroita pidetä käytössä enempää kuin niiden tuottamia ylinopeushavaintoja ehditään poliisin Liikenneturvallisuuskeskuksessa käsitellä.Peltipoliisien tekemiä ylinopeushavaintoja tulee noin 2 000 päivittäin koko maassa.– Näistä välähdyksistä kertyy vuodessa yhteensä 550 000–600 000 huomautusta tai sakkoa, Pasterstein taustoittaa.Automaattinen nopeusvalvonta on lisääntynyt viime vuosina merkittävästi. Kun peltipoliiseja on enemmän, välähtääkin tiuhemmin: vuonna 2012 kameratolppa välähti esimerkiksi Helsingissä 15 185 kertaa vuodessa, mutta kuluvan vuoden kahdeksan ensimmäisen kuukauden aikana jo 43 609 kertaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutoliitto: liikenneturvallisuutta vai sakotustuloja?Autoliiton näkemyksen mukaan Suomessa on panostettu automaattiseen valvontaan turvallisuuden sijaan valtiontaloudellisilla perusteilla.– Emme vastusta kameravalvontaa sinänsä, mutta näyttää siltä, että muun vähenevän liikennevalvonnan tilalle tulee valtiolle tuottoisaa kameravalvontaa, ja se on sääli, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen toteaa.Autoliiton mukaan ei ole perusteita esimerkiksi väittää, että Kehä I on Suomen vaarallisin tie ja siksi se tarvitsee Suomen merkittävimmän kameravalvontapanostuksen.– Jos kaikki tiet olisivat liikennesuoritteeseen verrattuna yhtä turvallisia kuin Kehä I, Suomi olisi jo saavuttanut liikenneturvallisuusvisionsa, Nieminen kiteyttää.Niemisen mukaan Kehä I:llä sattuu kyllä peltikolareita, etenkin ruuhka-aikoihin, mutta tuolloin väylällä ei käytännössä paljosta liikenteestä johtuen juuri ajeta yli nopeusrajoitusten.Automaattinen nopeusvalvonta tulisi Autoliiton mukaan kohdistaa aina sinne, missä tapahtuu onnettomuuksia, joita nimenomaan sen avulla voidaan torjua.– Jos vielä autoilijoille tehdään selväksi, että tässä kohdassa ylinopeudesta kamera räpsähtää varmasti, ei ylinopeuksia varmasti juuri ajettaisi ja liikenneturvallisuustavoite saavutettaisiin ilman sakkotulojakin.– Automaattinen nopeusvalvonta ei ratkaise yksin liikenneturvallisuutta eikä sillä pelasteta valtiontaloutta. Jos Suomi olisi saatu nousuun toisiamme sakottamalla, se olisi tehty jo ajat sitten.Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan - Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja