5.9.2017 Liikenne Yli puoli miljoonaa peltipoliisin välähdystä vuodessa – liikenneturvallisuutta vai sakotustuloja? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kameratolppien havaitsemia ylinopeuksia tulee Suomessa tietoon noin 2 000 päivittäin. Silti vain pienessä osassa tolppia on käytössä oleva kamera. Suomessa on teiden varsilla kaikkiaan noin 935 kameratolppaa, jotka valvovat ajonopeuksia. Vuosittain välähtää tiuhaan: yli puoli miljoonaa kertaa. Vain pienessä osassa tolppia on ylipäätään käynnissä oleva kamera.– Keskimäärin korkeintaan kymmenesosassa tolppia on käynnissä oleva kamera,Liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja ylikomisario Dennis Pasterstein kertoo.Tämä tarkoittaa sitä, että käytössä on päivästä riippuen 70–90 nopeusvalvontakameraa. Poliisilla voi olla työvoimavajausta esimerkiksi sairastapausten vuoksi, eikä kameroita pidetä käytössä enempää kuin niiden tuottamia ylinopeushavaintoja ehditään poliisin Liikenneturvallisuuskeskuksessa käsitellä.Peltipoliisien tekemiä ylinopeushavaintoja tulee noin 2 000 päivittäin koko maassa.– Näistä välähdyksistä kertyy vuodessa yhteensä 550 000–600 000 huomautusta tai sakkoa, Pasterstein taustoittaa.Automaattinen nopeusvalvonta on lisääntynyt viime vuosina merkittävästi. Kun peltipoliiseja on enemmän, välähtääkin tiuhemmin: vuonna 2012 kameratolppa välähti esimerkiksi Helsingissä 15 185 kertaa vuodessa, mutta kuluvan vuoden kahdeksan ensimmäisen kuukauden aikana jo 43 609 kertaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutoliitto: liikenneturvallisuutta vai sakotustuloja?Autoliiton näkemyksen mukaan Suomessa on panostettu automaattiseen valvontaan turvallisuuden sijaan valtiontaloudellisilla perusteilla.– Emme vastusta kameravalvontaa sinänsä, mutta näyttää siltä, että muun vähenevän liikennevalvonnan tilalle tulee valtiolle tuottoisaa kameravalvontaa, ja se on sääli, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen toteaa.Autoliiton mukaan ei ole perusteita esimerkiksi väittää, että Kehä I on Suomen vaarallisin tie ja siksi se tarvitsee Suomen merkittävimmän kameravalvontapanostuksen.– Jos kaikki tiet olisivat liikennesuoritteeseen verrattuna yhtä turvallisia kuin Kehä I, Suomi olisi jo saavuttanut liikenneturvallisuusvisionsa, Nieminen kiteyttää.Niemisen mukaan Kehä I:llä sattuu kyllä peltikolareita, etenkin ruuhka-aikoihin, mutta tuolloin väylällä ei käytännössä paljosta liikenteestä johtuen juuri ajeta yli nopeusrajoitusten.Automaattinen nopeusvalvonta tulisi Autoliiton mukaan kohdistaa aina sinne, missä tapahtuu onnettomuuksia, joita nimenomaan sen avulla voidaan torjua.– Jos vielä autoilijoille tehdään selväksi, että tässä kohdassa ylinopeudesta kamera räpsähtää varmasti, ei ylinopeuksia varmasti juuri ajettaisi ja liikenneturvallisuustavoite saavutettaisiin ilman sakkotulojakin.– Automaattinen nopeusvalvonta ei ratkaise yksin liikenneturvallisuutta eikä sillä pelasteta valtiontaloutta. Jos Suomi olisi saatu nousuun toisiamme sakottamalla, se olisi tehty jo ajat sitten.Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 7.12.2024 Uutinen Käytettynä Suomeen tuodut ennätyksellisen vähäpäästöisiä 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 6.12.2024 Uutinen Talvirenkaiden määritelmä muuttui – Autoliitto: ”väärinymmärryksiltä ei ole vältytty” 6.12.2024 Uutinen Iäkkäiden henkilövahingot yleistyivät 6.12.2024 Uutinen Eurooppalainen mobiiliajokortti kehitteillä, käyttöönotto vielä hämärän peitossa 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 4.12.2024 Yleinen Vuoden viimeinen Euro NCAP – iso joukko uutuusmalleja syynissä 4.12.2024 Liikenne Bussivuoro Paltamosta Kajaaniin kello 16.10 jatkuu ainakin kesään 2026 4.12.2024 Historia Mercedes-Benz W124-mallisto täyttää 40 vuotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 8.12.2024 Yleinen Aerodynamiikan vastaisku saa crossoverit näyttämään hölmöiltä – Ajatuksia autoista 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”