5.9.2017 Liikenne Yli puoli miljoonaa peltipoliisin välähdystä vuodessa – liikenneturvallisuutta vai sakotustuloja? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kameratolppien havaitsemia ylinopeuksia tulee Suomessa tietoon noin 2 000 päivittäin. Silti vain pienessä osassa tolppia on käytössä oleva kamera. Suomessa on teiden varsilla kaikkiaan noin 935 kameratolppaa, jotka valvovat ajonopeuksia. Vuosittain välähtää tiuhaan: yli puoli miljoonaa kertaa. Vain pienessä osassa tolppia on ylipäätään käynnissä oleva kamera.– Keskimäärin korkeintaan kymmenesosassa tolppia on käynnissä oleva kamera,Liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja ylikomisario Dennis Pasterstein kertoo.Tämä tarkoittaa sitä, että käytössä on päivästä riippuen 70–90 nopeusvalvontakameraa. Poliisilla voi olla työvoimavajausta esimerkiksi sairastapausten vuoksi, eikä kameroita pidetä käytössä enempää kuin niiden tuottamia ylinopeushavaintoja ehditään poliisin Liikenneturvallisuuskeskuksessa käsitellä.Peltipoliisien tekemiä ylinopeushavaintoja tulee noin 2 000 päivittäin koko maassa.– Näistä välähdyksistä kertyy vuodessa yhteensä 550 000–600 000 huomautusta tai sakkoa, Pasterstein taustoittaa.Automaattinen nopeusvalvonta on lisääntynyt viime vuosina merkittävästi. Kun peltipoliiseja on enemmän, välähtääkin tiuhemmin: vuonna 2012 kameratolppa välähti esimerkiksi Helsingissä 15 185 kertaa vuodessa, mutta kuluvan vuoden kahdeksan ensimmäisen kuukauden aikana jo 43 609 kertaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutoliitto: liikenneturvallisuutta vai sakotustuloja?Autoliiton näkemyksen mukaan Suomessa on panostettu automaattiseen valvontaan turvallisuuden sijaan valtiontaloudellisilla perusteilla.– Emme vastusta kameravalvontaa sinänsä, mutta näyttää siltä, että muun vähenevän liikennevalvonnan tilalle tulee valtiolle tuottoisaa kameravalvontaa, ja se on sääli, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen toteaa.Autoliiton mukaan ei ole perusteita esimerkiksi väittää, että Kehä I on Suomen vaarallisin tie ja siksi se tarvitsee Suomen merkittävimmän kameravalvontapanostuksen.– Jos kaikki tiet olisivat liikennesuoritteeseen verrattuna yhtä turvallisia kuin Kehä I, Suomi olisi jo saavuttanut liikenneturvallisuusvisionsa, Nieminen kiteyttää.Niemisen mukaan Kehä I:llä sattuu kyllä peltikolareita, etenkin ruuhka-aikoihin, mutta tuolloin väylällä ei käytännössä paljosta liikenteestä johtuen juuri ajeta yli nopeusrajoitusten.Automaattinen nopeusvalvonta tulisi Autoliiton mukaan kohdistaa aina sinne, missä tapahtuu onnettomuuksia, joita nimenomaan sen avulla voidaan torjua.– Jos vielä autoilijoille tehdään selväksi, että tässä kohdassa ylinopeudesta kamera räpsähtää varmasti, ei ylinopeuksia varmasti juuri ajettaisi ja liikenneturvallisuustavoite saavutettaisiin ilman sakkotulojakin.– Automaattinen nopeusvalvonta ei ratkaise yksin liikenneturvallisuutta eikä sillä pelasteta valtiontaloutta. Jos Suomi olisi saatu nousuun toisiamme sakottamalla, se olisi tehty jo ajat sitten.Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 17.2.2025 Liikenneturvallisuus Viidellä keinolla tieliikenteen kuolemat vähenevät vuoteen 2030 mennessä 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 13.2.2025 Liikenteen verotus Autoveron tuotto 2024 laski roimasti – sähköistyminen ja autokaupan vaisuus vaikuttavat 13.2.2025 Uutinen Yhdysvaltalaisten autopomojen mukaan Trumpin tariffit luovat ”kuluja ja kaaosta” 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Uutinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 11.2.2025 Uutinen Kiina-tullit vastatuulessa autoteollisuudessa – Cupra varoittaa irtisanomisista 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa 17.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: International Loadstar – palju entisen paloauton katolla 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle