1.6.2018

Yllätyksiä yksityisleasingtilastoissa – auton merkillä ei ole useimmille väliä

autokauppa

Suomalaiset yksityisleasing-autoilijat valitsevat auton ensisijaisesti käyttötarpeen mukaan. Merkillä ei ole väliä yli puolelle.

Keväiset tilastot kertovat suomalaisista yksityisleasing-autoilijoista jokseenkin yllättäviä tietoja. Ymmärrettävää on, että auto valitaan käyttötarpeen mukaan, mutta pienoinen yllätys on tieto siitä, että peräti 54 prosentille vaihtoehtoja kartoittavista auton merkillä ei ole lainkaan väliä.

Tiedot ovat peräisin Autotalli.comin helmikuun ja huhtikuun välillä yksytyisleasing-vaihtoehtoja kartoittavien valinnoista kerätystä datasta. Kaikkiaan mukana on 1 669:n yksityisleasing-kilpailutuksen tiedot.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

– Oli pieni yllätys, että merkki ei ole keskeinen asia. Yli puolet hakee leasingin kokonaispakettia muilla kriteereillä, kuten käyttövoiman, korimallin ja käyttötarpeen mukaan, sanoo Autotalli.comin liiketoimintapäällikkö Aleksi Alppi.

Kaikille merkki ei kuitenkaan ole merkityksetön. Koottujen tietojen perusteella merkistä kiinnostuneet hakevat ensisijaisesti kolmikkoa Audi, Volvo ja Volkswagen – niitä hakee kutakin 19 prosenttia.

Seuraavaksi halutuimmat merkit Autotalli.comin mukaan ovat BMW, Mercedes-Benz ja Toyota.

Maasturit nosteessa

Ei ole yllätys, että korimallien haluttavuudessa farmari pitää pintansa, mutta tieto siitä, että maastoautot ovat nousussa, on uutta sekin.

1 669 vastauksen joukossa maastoauton asetti kriteeriksi 383 ihmistä eli noin 23 prosenttia yksityisleasingia havittelevista.

Tosin selitys voi olla varsin arkinen.

– Luku on aika iso ja nousussa. Sitä selittää osaltaan se, että luokittelussa kaikenkokoiset katumaasturit lasketaan maastoautoksi.

Katumaastureiden kysyntä on muutenkin vahvassa kasvussa.

– Suomessa jo yli neljännes rekisteröitävistä uusista autoista on katumaastureita, ja valmistajat esittelevätkin uusia katumaasturimalleja jatkuvasti, sanoo Alppi.

Pyhä kolminaisuus: perhe, harrastukset ja monikäyttöisyys

Perhe, harrastukset ja auton monikäyttöisyys sanelevat vahvasti korimallin valintaa.

Farmari olikin aineiston perusteella korimalleista suosituin, sillä lähes puolet, 48 prosenttia, yksityisleasingiä hakevista asetti kriteeriksi farmariauton.

Toisena oli sedan, sen jälkeen hatchbackit ja maastoautot.

Farmareiden suosiota korostaa osaltaan sekin, että Autotalli.comin vaihtoautohaussa farmariautot ovat selkeästi haetuin korimalli, kuten oheinen grafiikka osoittaa.

Bensa on ykkönen, entä diesel?

Kuten olettaa saattaa, on bensiinimoottori suomalaisille mieleen. Aineiston perusteella peräti 61 prosenttia valitsi käyttövoimaksi bensiinin.

Dieselin mainetta murjoneet kohut ja linjaukset ovat luoneet mielikuvan käyttövoiman epävarmasta tulevaisuudesta, vaikkakin suurelta osin aiheetta. Aivan kaikkia skandaalin käry ei huoleta, sillä diesel on tilaistoissa edelleen selkeä kakkonen noin 25 prosentin osuudella.

Hybridien suosio kasvaa lievästi, niitä halusi vajaa 18 prosenttia. Sähköauton valitsi kaksi prosenttia.

Pohjanmaalla selvää kasvua

Yksityisleasingista kiinnostuneet ajavat vuositasolla varsin keskimääräisiä kilometrejä.

Hakukriteereissä vuotuiset kilometrit asettuivat 62 prosentilla haarukkaan 15 000 – 25 000 kilometriä.

Enemmän ajavien osuus on sekin suuri. 30 000 kilometriä tai enemmän ajavia oli aineistossa yli 20 prosenttia.

Yksityisleasing on Autotalli.comin mukaan suosituinta siellä, missä on ihmisiä ja taloudellista virkeyttä. Kärjessä ovat Uusimaa, Pirkanmaa ja Varsinais-Suomi.

– Selkeää nousua yksityisleasingin suosiossa on Pohjois-Pohjanmaalla, eli käytännössä Oulun seudulla, sanoo Aleksi Alppi.

Lähde: Autotalli.com / Sami Turunen Kuvitus: Moottorin arkisto/Roman Razinkov

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat