10.6.2024 Koeajo Sähkö Koeajo: Polestar 3 – katumaasturi heille, jotka eivät pidä katumaastureista Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polestar 3 on iso uutuus monessakin mielessä. Pureeko Polestarin design myös ison sähkökatumaasturin kohdalla? Polestar 3:sta on odotettu hartaasti. Auton saapuminen myöhästyi samalle pohjarakenteelle (SPA2) tehtävän Volvo EX90:n tavoin ohjelmistosyistä. Samalla se on Polestarin ensimmäinen puhtaalta pöydältä suunnittelema malli, sillä Polestar 1:n ja Polestar 2:n geeneissä näkyy autojen idean syntyminen vielä Volvon alaisuudessa. Ja puhdas ajattelu kyllä näkyy. Saman segmentin sisarmalleiksi Polestar 3 ja Volvo EX90 eivät voisi olla juuri erilaisemmat. Polestar 3 on lähtenyt ajatuksesta, että onko katumaasturin pakko olla niin julmettu kolossi? Kattokorkeutta on tuotu alas ja samalla keulalle on annettu jäntevyyttä pudottamalla konepelti etulokasuojien väliin. Kun vielä Polestar 3:ssa on makea keulaspoileri tekemässä yhteistyötä takaspoilerin kanssa, on auto selvästi jäntevän näköinen kohtuullisen kookkaista mitoista huolimatta. Pituutta Polestar 3:lla on tasan 4,9 metriä ja akseliväli on sähköautotapaan pitkähkö 2 985 mm, eli hiukan vajaa kolme metriä. Korkeus on 1 614 mm, joten auto ei ole erityisen matala pienestä illuusiosta huolimatta. Maavaraa on toisaalta 205 mm, mikä on “must” tässä segmentissä. Ujosti poisvetäytyvät ovenkahvat ovat autoalaa 2024, mutta ne tuntuvat aina muuta autoa halvemmilta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvät ja huonot puolet Ajettavuus Tilat Tyyli Kulutus Ergonomia osittain Kuin aulatila Sisätiloissa on vaikea uskoa, että Polestar 3:n kattolinjaa on painettu alemmas. Pääntilaa on etuistuimilla mainiosti ja takaistuimillakin reilusti lasikatosta huolimatta. Osittain ongelmaa on ratkottu monen muun auton tavoin takapenkin matalalalla istuinosalla, joka puolestaan jättää usein reisituen vajavaiseksi, mutta PS3:n takaistuin on silti asteikon paremmasta päästä. Myös takaistuimia on muotoiltu voimakkaasti, joten lankkumalliset penkit on unohdettu Polestarilla. Tavaratilaa on 484 litraa takaistuinten selkänojaan asti ja kaikkineen tila on laajennettavissa 1 411 litraan. Tavaratilassa on jälleen mahdollisuus nostaa tilan pohjasta tilanjakaja Polestar 2:n tapaan. Keulatilaa on 32 litraa, eli se soveltuu auton tarvikkeille ja latauskaapeleille. Keulaatilan pehmeä suojakansi on helppo käyttää, mutta toisaalta konepellissä on vanhanaikainen tuulisalpa vasemman ajovalon kohdalla. Vetomassa on 2 200 kg ja aisapainokin on 100 kg. Kuljettajan työpisteellä Polestar 3 on pääosin selkeä tuttavuus. Kuljettajalla on edessää 9-tuumainen mittaristonäyttö, joka noudattaa Polestarin korkean kontrastin periaatteita näkymissään. Tietoviihdejärjestelmän näyttö on pystysuuntainen 14,5-tuumainen tapaus, jonka peruslogiikka on tuttua Polestar 2:sta. Lisäksi tärkeät tiedot löytyvät tuulilasin heijastusnäytöltä. Polestar 3:n suurin harmitus on Volvo EX30:stä lainatut viikset, joiden myötä monia arkitoimintoja on siirretty kosketusnäytön uumeniin. Toisaalta ohjauspyörässä on hyvin mahdollisuuksia pikatoiminnoille, mikä Lexuksen vastaavan toteutuksen tavoin ratkaisee ongelmaa, jota ei pitäisi olla ensinkään. Auton käyttöjärjestelmänä on jälleen Android Automotive, joten Googlen palvelut ovat vakiona ja sovelluskaupasta voi asentaa lisää palveluita. Erityinen hatunnosto Polestarille kuuluu ajotilavalikosta, jossa auton säädöistä on saatavilla animoidut selitykset, mitä mikäkin asetus todellisuudessa tekee. Apple CarPlay on nyt langattomana ja älypuhelimen langaton latausalustakin löytyy. Alkuvaiheen autoissa mukavuusvarusteita sisältävä Plus Pack on vakiona. Polestarilla ollaan erityisen ylpeitä Dolby Atmos -tuella varustetusta Bowers & Wilkins -äänijärjestelmästä, jonka kaiuttimia on jopa pääntuissa. Sisustan materiaaleissa on puolestaan suosittu kierrätettyä alumiinia ja erilaisia kierrätyskuituja, mutta myös Nappa-nahka on vaihtoehtona. Verhoiluvaihtoehtona on myös villa. Performance Pack värjää jälleen turvavyöt kokonaan kullanvärisiksi, Pro-paketti puolestaan antaa vain pienen nauhan. Enemmän on enemmän Voimalinjaltaan Polestar 3 on osin melko tavallinen, osin ulkonäön tapaan hiukan kapinallinen. 111 kilowattitunnin NMC-akku on alalle tyypillinen “enemmän on enemmän” ratkaisu toimintamatkamurheisiin. WLTP-toimintamatkaksi on saatu 628 km perusversiona ja Performance Packillakin 561 km. WLTP-kulutus on versiosta riippuen 20,1 kWh:sta aina 23,1 kWh:n per 100 km, mitä voi pitää korkeahkona jopa tämän kokoiselle autolle. Ilmanvastuskerroin on hyvä, 0,29, mutta otsapinta-alaa leveässä ja korkeassa autossa on tuntuvasti. Nähtäväksi jää, mihin Polestar 3:n kulutus kohoaa talvipakkasilla. Type 2 AC-latauksen huipputeho on 11 kilowattia ja CCS DC-pikalatauksen huipputeho on kunnioitettavat 250 kW, vaikka auto perustuu 400 voltin arkkitehtuurille. Lataus 10-80% vie optimitilanteessa 30 minuuttia, mikä tuntuu olevan alan tavoite. Akun takuu on sekin sähköautomarkkinoille tyypillinen, eli 8 vuotta tai 160 000 kilometriä ja 70% kapasiteetista. Alkuvaiheessa Polestar 3 on aina nelivetoinen, mutta myös puhdas takavetoversio siintää jo suunnitelmissa. Järjestelmätehoa on 360 kilowattia perusmallisessa Long Range Dual Motorissa, 380 kilowattia (510 hv) Performance Packilla. Samalla yhteisvääntö kohoaa 840 newtonmetristä 910 newtonmetriin. Suoritusarvojen puolesta Polestar 3 ei jätä kylmäksi. 0–100 km/h vie laiskimmillaankin 5,0 sekuntia, Performancella 4,7 sekuntia. Huippunopeus on molemmissa tapauksissa 210 km/h. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tanssiva tankki Mutta eikö tämä ole nähty jo monta kertaa? Iso katumaasturi, iso akku, paljon tehoa ja lopputuloksena on melkoinen elefantti posliinikaupassa. Polestar 3 ei edes hyödynnä usein ketteryyden kengurukepiksi käytettyä nelipyöräohjausta. Massaakin on 2,6 tonnin molemmin puolin varustelusta riippuen. Joakim Rydholm (vas.) ja Nahum Escobado nauroivat vuosi sitten, että eivät varsinaisesti ole SUV-ihmisiä, joten ehkä siksi Polestar 3:sta on tullut tietyiltä osin epätyypillinen SUV. Kun ulkopuolen muotoillut Nahoom Escobedo ja alustan virityksestä vastannut Joakim Rydholm virnistelivät vuosi sitten Goodwoodissa, että he ovat tehneet katumaasturin ihmisille, jotka eivät erityisemmin pidä katumaastureista, jäi asian todellinen laita vielä roikkumaan ilmaan. Nyt kommenteissa tuntuu olevan totuuden siemen. Polestar 3 on varustettu kaksikammioisella ilmajousituksella, jonka pariksi on haalittu (sähköisesti) säädettävät iskunvaimentimet. Etuakselilla on päällekkäiset kolmiotukivarret ja takana monivarsituenta. Etujarruina ovat nelimäntäiset Brembot 400 millimetrin levyissä ja takanakin pysäyttimet ovat yksimäntäiset 390 mm levyissä. Todellista härskiyttä tässä segmentissä on kuitenkin Polestar 3:n takamoottori, joka on varustettu kahdella kytkinpakalla, jotta moottori voi ohjata tehoa lähes vapaasti jommalle kummalle takapyörälle (torque vectoring). Järjestelmän toiminnan tuntee jo keskivauhtisessa ajossa. Polestar 3 onkin viritetty kevyen leikkisäksi. Ajonvakautus antaa hiukan liekaa neulansilmästä poistuttaessa, jos kaasupoljinta painaa oikealla hetkellä. Ylipäätään Polestar 3 tuntuu hukkaavan satoja kiloja massastaan tavalla, joka muistuttaa enemmän sen toisen P-merkin pelikirjaa. Ei iso katumaasturi ryhdy urheiluautoksi, mutta painavaksi ja korkeaksi autoksi Polestar 3 vaihtaa nopeutta ja suuntaa ilahduttavan eleettömästi. Arkiajossa sileällä madridilaistiestöllä Polestar 3 kulkee mukavasti, vaikka ilmajousitus ei ennätä puuttua kaikkein pienimpään tärinään. Apua liikenee myös, jos autossa on Performance Packia pienempi rengaskoko. Korin liikkeissä on myös tietty määrä kallistelua ja keinahtelua, mutta lähinnä osoittamassa auton liikkumista, eivätkä liikkeet eivät ole hallitsemattomia. 3 pian, 4 perässä Jotain jää vielä tulevaankin. Polestar myy 3:n Pilot-packista kahta versiota, joista kalliimpi on varustettu lisäkameroilla ja Lidarilla tulevia ajoavustintoimintoja ajatellen. Järjestelmien käytännön hyöty tai hyödyttömyys ulosmitataan hiukan myöhemmin, mutta tässä suhteessa Polestar 3 tähyää tulevaisuuteen ja on samalla viivalla EX90:n kanssa. Polestar 3 on oman kategorisointinsa mukaan E-segmentin SUV, eli kilpakumppaneina ovat isot tutut saksalaiset. Siihen nähden malliston aloitushinta 86 900 euroa ei ole poissa linjasta. Ensimmäisen aallon Launch editionin autoilla hinnat alkavat 94 000 eurosta ja Performance Packilla aloituskynnys on 108 600 eurossa. Suomeen ensimmäisiä autoja odotetaan vielä näin kesä-heinäkuussa. Polestarilla on iso vuosi edessään, sillä merkki loikkaa yhden automallin tallista kolmen mallin palettiin. Piakkoin voidaan puhua enemmän myös Polestar 4:stä, sillä 3 ja 4 saapuvat nyt lähes samalla rysäyksellä markkinoille. Mikäli Polestar 2:n ja Polestar 3:n välinen hintaero aiheuttaa shokin, kannattaa huomioida Polestar 4:n saapuminen autojen väliin koon ja hinnan puolesta. Mutta se on tarina toiseen kertaan. Polestar 3 Long Range Dual Motor Launch Edition Performance Pack SÄHKÖAUTO, neliveto 380 kW (517 hv), 910 Nm Akku brutto / netto 111 / 107 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 250 kW WLTP-kulutus 21,9–23,1 kWh / 100 km toimintamatka 561 km Suorituskyky 0–100 km/h 4,7 s huippunopeus 210 km/h Mitat Pituus 4 900 mm Leveys 1 968 mm Korkeus 1 614 mm Akseliväli 2 985 mm Tavaratila 484–1411 litraa + keulatila 32 l Omamassa 2 584–2 670 kg perävaunu 2 200 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 2 vuotta ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 108 600 € koeajoauto 108 600 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.6.2024 Koeajo Maistiainen: Polestar 3 – kun katumaasturin tarvitsee, vaikka sitä ei halua 26.5.2024 Koeajo Maistiainen: Polestar 4 – se kerta, kun auto muotoiltiin katsomatta taakse 31.1.2024 Ajoneuvot Polestar 4 myyntiin – 63300 eurolla saa tehoa ja toimintamatkaa muttei takalasia 6.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Polestar 2 Long Range Dual Motor Performance – eleettömän loistava 27.9.2023 Ajoneuvot Polestar-konsepti käymässä Suomessa – pitäisi olla täyttä totta jo vuonna 2026! 9.9.2023 Ajoneuvot Koeajo: Polestar 2 Long Range Single Motor – takapotku pukee Polestaria 10.8.2023 Ajoneuvot Käyttötestin loppuraportti: Polestar 2 kulkee talvella hyvin, mutta myös sähköä menee 3.8.2023 Ajoneuvot Käyttötestin loppuraportti: Polestar 2 ja länsinaapurin geenit 24.7.2023 Ajoneuvot Koeajo: Polestar 2 2024 RWD – sama sama, mutta viilatummin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.6.2024 Yleinen Käytetyt erikoisuudet: Lada Niva loi uuden maasturiluokan 17.6.2024 Koeajo Koeajo: Porsche Taycan jatkaa sähköautojen piikkipaikalla 18.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: BMW Z4, Toyota Camry ja Subaru Forester parhaat 20-vuotiaat automallit 17.6.2024 Ajoneuvot Aikakauden loppu eri merkityksissä - kaikkien aikojen viimeinen Jaguar F-Type on tässä 17.6.2024 Päivän kuva Päivän kuva: pelikaani moottoriin? 11.6.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Pappa-Tunturi 13.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: kymmenvuotiaissa parhaina kaksi Hondan automallia 16.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: 15-vuotiaiden kärjessä Ford Fusion, seuraavat sijat Toyotan ylivoimaa 11.6.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124:n arvosana kiillotuksen jälkeen 7- 12.6.2024 Päivän kuva Päivän kuva: johtotähtiloistoa Himoksella 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 25.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: saako jarrullista perävaunua vetää tyhjänä, jos ei ole BE-korttia? 3.6.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo Amazon - vain kesäisin ajettu 11.6.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Pappa-Tunturi 20.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Boss Hoss BHC-3 LS - kun maailman suurinkaan ei riitä