26.5.2024

Maistiainen: Polestar 4 – se kerta, kun auto muotoiltiin katsomatta taakse

Kuva Aake Kinnunen
Polestar 4

Vihdoinkin Polestarin mallisto laajenee! Nyt esittelyvuorossa on tutun Polestar 2:n ja uuden Polestar 3:n väliin tilahierarkiassa asettuva Polestar 4.

Polestar 4:n shokeeraavin piirre on sen takalasin puuttuminen. Ulkoa katsoessa kiinteä takaosa antaa linjakaskattoiselle katumaasturille melkoisen möhkälemäisen olemuksen. Polestarin ideana oli, että siirtämällä katon rakenteet taaksepäin takapenkkiläisille jää enemmän pääntilaa. Vastaavasti takaikkunasta tulisi ampuma-aukkomallinen, joten se on korvattu suoraan taakse katsovalla kameralla, jonka kuva näkyy taustapeilissä.

Polestar 4

Taustapeilin voi halutessaan vaihtaa myös normaalinäkymään, jolloin sen avulla voi tiirailla takapenkkiläisten tunnelmia. Polestar on myös askarrellut takapenkin taakse erillisen suojan, jolla matkustamo erotetaan tavaratilasta. Kyseessä on ikään kuin pystymallinen hattuhylly.

Ratkaisu on kannattanut, sillä autoluokka huomioiden Polestar 4:ssä on kiitettävästi tilaa myös takana, eikä tavaratilastakaan ole tarvinnut tinkiä.

Polestar 4

Muuten Polestar 4 on 100 kilowattitunnin akkuun pohjautua pitkähkön toimintamatkan (n. 430–480 km) sähköauto, joka panostaa materiaaleihin ja designiin. Pituutta on 4,84 metriä ja akseliväli on milliä vaille kolme metriä, joten Polestar 3:sta pienempi Polestar 4 ei sekään ole erityisen pieni auto. Roolina on olla tavallaan välimallina katumaasturi-3:n ja fastback-2:n välissä.

Palaamme hiukan myöhemmin siihen, mitä muuta Polestarin uutuus on lasien läpi tarkasteltuna.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat