3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista Teksti Manu Tuppurainen Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tenways on hollantilainen pyöravalmistaja, joka on tehnyt edullisen, tyylikkään ja erittäin mukavan kaupunkisähköpyörän. Hollantilainen pyörävalmistaja Tenways on lähtenyt alunperin liikkeelle joukkorahoituksen turvin. Nyt pyörämerkki on vakiinnuttanut asemaansa jo Euroopassa ja pyörämerkki on ollut muun muassa Sähköpyöräkeskuksen valikoimissa jo jonkun aikaa. Tenwaysin mallisto muodostuu kaupunkisähköpyöristä sekä yhdestä tavarapyörästä. Kaikki Tenwaysin kaupunkipyörät ovat edullisia, suositushinnaltaan reilusti alle 3 000 euron pyöriä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Urbaani kaupunkipyörä Tenwaysin pyöristä voi sanoa, että ne ovat kaikki hyvin mielenkiintoisia. Moottori-lehden koeajossa ollut CGO600 Pro -malli on vähintäänkin yksi Tenwaysin mielenkiintoisimmista malleista. Mielenkiintoiseksi CGO600 Pro -mallin tekee myös sen tyylikkyys. Värivalikoima Tenwaysin CGO600 Prossa on myös niin sanotusti urbaani, tarjolla on koeajopyörän tapaan mattamusta tai avocadon vihreät mallit. Pyörän värit on selvästi mietitty siten, että se kosiskelisi mahdollisimman hyvin nuorta ja nuorekasta kaupunkilaista kohderyhmää. Tenways CGO600 Pro on vaihteeton, tai käytännössä yksivaihteinen suorasarvinen kaupunkipyörä, jossa on takanapamoottori ja hihnaveto. Kokonaisuuden kruunaa eteen integroitu valo sekä irroitettava akku – ja ennen kaikkea edullinen, 2 000 euron hinta. Tenwaysin hintaa on saatu painettua alas sillä, että osa pyörän komponenteista on niin sanotusti jäljittämättömiä, eli edullista liukuhihnakamaa. Se ei kuitenkaan tee Tenwaysista huonoa pyörää, kun ottaa huomioon sen hinnan ja käyttötarkoituksen. Lisäksi kysymyksessä on sähköpyörä, joten pyörän sähköiselle voimalinjalle täytyy laskea painoarvoa – ja se on Tenwaysissa mietitty tarkkaan. Takanapamoottori ja hihnaveto Tenways CGO600 Pro -mallin matalan hintapisteen salaisuus on alumiinirunko sekä takanapamoottori, jonka avulla pyörien hintaa saadaan monesti alemmaksi kuin valitsemalla pyörään keskimoottori. Vaikka CGO600 Pro on läpensä alumiinia, pyörä painaa vain 16 kiloa. Tenwaysin takamoottori on Mivicen valmistama ja se tarjoaa 250 wattia tehoa ja 35 newtonmetrin väännön. Moottori painaa vähän, 1,7 kiloa ja se on myös fyysisesti melko pienikokoinen. Takanapamoottori, sekä siihen yhdistetty hihnaveto on myös todella huoltovapaa yhdistelmä. Rasvata ei tarvitse, hihna kuluu vähän eikä se veny. Vahvan väännön tarjoava keskinapamoottori venyttää usein ketjua, takanapamoottori ei sitä tee ja kun siihen lisätään vielä hihnaveto, huoltokäyntejä tarvitaan todella vähän – joka on myös säästöä pyörän omistajalle. Ennen kuin Tenwaysin saa käyttöön, pyörään pitää myös syöttää nelinumeroinen pin-koodi. Tämäkin on erittäin hyvä asia, että yksinkertaisella konstilla pyörää voi suojata edes vähän voroilta. Hiljainen sähkömoottori Ajotuntuma Tenwaysissa on todella luonnollinen ja pehmeä. Positiivinen asia on myös se, että sähkömoottori on todella hiljainen, se ei päästä ääntä juuri lainkaan. Harvoin törmää sähköpyörissä näin hiljaisiin moottoreihin. Mivicen 35 newtonmetrin vääntö on myös riittävä Tenwaysin kaltaiseen kaupunkipyörään. Itse asiassa pyörällä olisi enemmänkin menohaluja, mutta siitä yksinkertaisesti loppuu välitykset kesken siinä vaiheessa, kun nopeus kohoaa noin yli 30 kilometrin tuntinopeuden – käytössä oleva yksi ja ainoa välitys jää siis liian lyhyeksi ja pyörällä ajaminen menee turhanpäiväiseksi sitkuttamiseksi. Tämä on miinus tai sitten ei, sillä maasto, johon pyörää valitsee, vaikuttaa tähän. Jos maasto, jossa pyörällä ajaa paljon, on mäkistä, lisävaihteita kaipaa, mutta jos pyöräilee pääasiassa tasaisella, sitten vaihteettomalla voikin hyvin pärjätä. Pyörä onkin hyvä koeajaa ennen ostopäätöstä, että pystyiskö vaihteettomuuden kanssa elämää? Muistettava myös on, että esimerkiksi kolmivaihteisena pyörän hinta olisi vielä 300–400 euroa korkeampi. Mutta Tenways CGO600 Pro on muuten miellyttävä pyörä ajaa. Sen on ketterä, siinä on mukavan leppoisa ajoasento ja ajoasentoa saa säädettyä säädettävän stemmin ansiosta. Sähköavustus Tenwayssa toimii erittäin hyvin. Tenways CGO600 Pro on ennen kaikkea erittäin hyvää vastinetta rahalle, Tenwaysissa saa pariin tuhanteen euroon saa todella paljon sähköpyörää päivittäisiin arkiliikkumisiin, ja mikä parasta, samaan hintaan saa jo pyörään integroidun etuvalonkin. Hinta Huoltovapaa hihnaveto Paino Suojaus pin-koodilla Vaihteettomuus Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tenways CGO600 Pro SÄHKÖMOOTTORI Mivice M070 250W, 35 Nm Sähkömoottorin ohjain Minimalist OLED Display Akku 360 Wh, 36V, 10Ah Lithium-ion Battery, LG:n kennoilla (irroitettava) Vaihteisto Single-speed Kampisarja Gates Crankset Ketju Gates Carbon Belt -hihna Runko 6061 Aluminium Frame Rungon koko S, M, L, XL Etuhaarukka 6061 Aluminium Front Fork Jarrut Tektro 160 mm Rengaskoko 28” Renkaat CST Puncture-proof 700C Vanteet 700C Aluminium Rims Massa 16 kg Takuu runko 5 v, osat 2 v Hinta 2 099 € Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Ghost Path Asket Advanced – askeettinen sorapolkujen kulkija 10.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Bionicon Wyatt 2 – lupaa vauhtia ja menohaluja 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 14.4.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tunturi e-Max EB-F600 – läskipyörien aatelistoa 5.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä soveltuu erinomaisesti työmutkapyöräilyyn 23.3.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Ensityypit on aina ne maittavimmat 15.3.2024 Ajoneuvot Sähköpyörän koeajo: Tunturi E-Gravel – nyt ajetaan automaattivaihteilla! 8.3.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On on uudelleen ajateltu sähkö-gravel monipuoliseen kovaan ajoon 23.2.2024 Ajoneuvot Sähköpyörän koeajo: Helkama FE12 – kotimaista läskiä paremmilla mausteilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 18.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – BMW M3 CS on ajamisen iloa tiivistemuodossa 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe