19.5.2024

55 vuotta Finnairin New Yorkin reitin avautumisesta – transatlanttisen liikenteen merkitys on nykyään Finnairille suuri

Kuva Suomen Ilmailumuseo, Benjamin Helander
Finnairin ensimmäinen Douglas DC-8 ilmassa vuonna 1969. Kuva: Suomen Ilmailumuseo via Finna

15. toukokuuta 1969 Helsinki-Vantaan lentoasemalta nousi ilmaan ensimmäinen "Finnair Five", joka aloitti uuden aikakauden yhtiön historiassa.

Finnair on ylläpitänyt Helsingin ja New Yorkin välistä lentoreittiä nyt jo 55 vuoden ajan. Samalla tuo 15. toukokuuta 1969 avattu reitti oli Finnairin ensimmäinen Pohjois-Amerikan kohde ja sitä kautta ensimmäinen Atlantin taakse ulottunut reitti.

Ennen tätä Finnair oli kokenut merkittäviä mullistuksia 1960-luvun aikana. Ensinnäkin vuonna 1960 se oli ottanut ensimmäisenä pienempänä lentoyhtiönä käyttöön suihkukoneen, Sud Aviation Caravellen. Toiminta kansainvälistyi suihkukoneiden myötä merkittävästi, ja vuonna 1968 yhtiö muutti virallisesti nimensä Aero OY:stä Finnairiksi. Seuraavana vuonna käyttöön otettiin jo ensimmäiset mannertenvälisiin lentoihin kyenneet suihkukoneet, ja näin reitin avaaminen New Yorkiin asti oli mahdollista.

Finnairin DC-8-62CF OH-LFV parkissa Helsinki-Vantaalla. Takana seisoo Super Caravelle, ja kaukana taustalla häämöttä Convair Metropolitan, Finnairin viimeinen mäntämoottorikonetyyppi. Kuva: Suomen Ilmailumuseo via Finna.

Tuo mannertenvälisiin lentoihin kyennyt suihkukone oli tietenkin nelimoottorinen Douglas DC-8, joita Finnair oli ottanut vain kuukautta aiemmin vastaan kaksi ensimmäistä kappaletta. Sittemmin Finnair on käyttänyt reitillä Douglas DC-10:tä, McDonnell Douglas MD-11:tä, Airbus A330:tä sekä tuoreinta Airbus A350:tä. Matkustajakapasiteetti on kasvanut melkoisesti vuosikymmenten varrella, sillä reitillä alkuun käytettyyn DC-8-62CF:ään mahtui yhteensä 140 matkustajaa, kun taas Airbus A330 vetää maksimissaan 289 matkustajaa, ja A350 enimmillään jopa 336 matkustajaa.

Alkuaikoina "Finnair Five" eli lento AY5 teki kaksi välilaskua matkallaan New Yorkiin. Pian näistä pysähdyksistä Kööpenhaminassa ja Amsterdamissa kuitenkin luovuttiin, ja reitti on ollut suora. Finnair lentää New Yorkissa John F. Kennedyn lentoasemalle.

Viisi vuotta sitten Finnair juhli New Yorkin reitin pyöreitä vuosia tuomalla Helsinki-Vantaan lentoaseman silloiseen kakkosterminaaliin keltaisen taksin. Kyllä näitä puolikkaitakin kelpaisi jotenkin juhlistaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pohjois-Amerikan reitit kasvattaneet jälleen merkitystään

Reitinavaus New Yorkiin oli tietenkin valtava harppaus Finnairille 55 vuotta sitten, mutta seuraavat suuret avaukset suuntautuivatkin Kaukoitään. Finnairista tuli vuosien varrella pioneeri suorien reittien avaajana itään, ja se oli ensimmäinen länsieurooppalainen lentoyhtiö, joka alkoi tarjoamaan suoria lentoja esimerkiksi Bangkokiin, Tokioon ja Pekingiin. Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen tästä kehittyi pitkään Finnairia menestyksekkäästi palvellut Aasian-strategia, joka perustui Helsingin sijaintiin erinomaisena vaihtokenttänä Euroopan keski-, länsi- ja eteläosien ja Kaukoidän maiden, kuten Kiinan, Japanin ja Etelä-Korean välillä.

Tämä etulyöntiasema kuitenkin menetettiin pahalla tavalla sen jälkeen, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan, ja länsimaat katkaisivat lentoliikennesopimuksensa Venäjän kanssa. Näin Venäjän ilmatilaa ei voi enää käyttää, ja etu on totaalisesti menetetty.

Viimeiset kaksi vuotta - ja itse asiassa jo covid-pandemian aikana - Finnairin strategia on ollut hajautetumpi. Finnair on keskittynyt muutamiin keskeisiin Aasian kohteisiin, liisannut koneita laajasti Australiaa myöten miehistöineen muille lentoyhtiöille sekä panostanut uusiin Pohjois-Amerikan kohteisiin. Yhtiön ensimmäisestä kaukokohdemaasta on tullut sille jälleen merkittävä.

New Yorkin (nykyään muuten "Finnair One-Five" eli AY15) lisäksi Finnairilla on jatkuvaa tai kausittaista liikennettä Chicagoon, Dallasiin, Los Angelesiin, Miamiin ja Seattleen. Lisäksi Finnair on lentänyt Yhdysvaltoihin myös Tukholman Arlandasta.

Lähde: Finnair

Kommentoi artikkelia