25.9.2024

Nimi muutettu X Parivertailu: maaottelussa on kansallislaulujen aika

Kuva Benjamin Helander

Mutta kumman kansallislaulu soi railakkaammin?

Puolisisarukset Citroën Ë-C4 ja Fiat 600e ovat nyt neljänä keskiviikkona mitelleet paremmuudesta eri osa-alueilla, kun yleisen käytettävyyden ohella testiin pistettiin myös toimintamatka ja sähkönkulutus. Suoriutuminen on ollut sen verran tasaista, että molemmille soitetaan kansallislaulut.

Viimeinen jäljellä oleva kysymys kuuluukin, raikuuko Italian veljet vaiko Marseljeesi kovemmin eli kuinka hyvin autot edustavat Fiatia ja Citroënia. Tästä kysymyksestähän kaikki alun perin alkoikin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Citroën on helpompi tapaus

Jos aloitetaan Citroënista, joka on todellakin ranskalainen auto ja nykymittareillamme myös päivänselvä Citroën.

Stellantiksen CMP-perusrakenne, joka yhdistää vertailuautoja, on peräisin PSA-ajalta, ja vaikka se ihan ensimmäisenä päätyi premiumcrossover DS 3:een vuonna 2018, on pohjalevyn (sekä laajemmin tekniikan) kaikkien lukuisten käyttäjien yhteinen alkuperä löytyy ihan jo Stellantiksen omistajuusjärjestelyidenkin perusteella Peugeotilta. Peugeotin tekniikan voi siis sanoa levinneen konsernisisarille Ranskaan, Saksaan ja Italiaan, mikä ei ole itsessään huono asia.

Citroënin ja Peugeotin ranskalaisten keskistä liittoa olemme pitäneet jo kauan periaatteessa itsestäänselvänä, mutta näin ei ole todellakaan aina ollut. Kun Peugeot pelasti vuonna 1974 Ranskan valtion tuella kilpailijansa Citroënin tuholta hankkimalla sen asteittain hallintaansa, ympäri maailmaa Citroënin fanien suurin huoli oli, että Citroëneista tulisi pelkkiä uudelleenbrändättyjä Peugeoteja. Alku ei todellakaan luvannut hyvää, kun konsernin ensimmäinen yhteinen tuotos oli Citroën LN, joka oli harmittavan pitkälle Peugeot 104:n klooni.

André Citroënin perustaman autotehtaan suuruutta todistettiin vuonna 1934, kun maailman ensimmäinen etuvetoinen sarjatuotantoauto, Traction Avant, esiteltiin noin 90 uuden patentin kera. Valkoinen auto on saman lajityypin edustaja, vaikka ehkä aivan samaa innovatiivisuutta ei Ë-C4 90 vuotta myöhemmin edusta. Kiitokset yhteiskuvasta Traction Avantin omistajalle, Kimmo Viitaniemelle.

LN ei onneksi lopulta ollut suunta, johon vuonna 1976 virallistettu PSA-konserni halusi Citroënia viedä. Yhteisestä tekniikasta huolimatta Citroën on viimeisten 50 vuoden aikana pääasiallisesti saanut pitää oman luontonsa ja persoonansa. Tämä näkyy vahvasti myös Ë-C4:ssä, joka on, niin pitkälle kuin mahdollista, täytetty Citroënin tavaramerkeillä. Jo Ë-C4:n ulkonäköä voisi luonnehtia silmälle haastavaksi, mikä on Citroënin tapauksessa vain ja ainoastaan kehu.

Fiat 600e ja laina-ECOTY

Sitten päästäänkin vertailun viimeiseen kappaleeseen, kulminaatiopisteeseen, kysymykseen, josta koko homma lähti käyntiin. Mitä ajatella Fiat 600e:stä nimenomaan Fiatina?

Yli 30 000 euron (tässä asussaan 40 000 euron) crossover Ranskasta lainatulla tekniikalla ei kaiken rehellisyyden nimissä ole sitä, mihin Fiatin ostaja on vuosien ja vuosikymmenten aikana tottunut. 600e:ssä ei ole kuorensa alla niitä Fiatin tunnuspiirteitä, joista Fiatien omistajat ympäri maailman autonsa tunnistavat. Nätti kuori ei tätä tosiasiaa poista, vaikka totta kai Fiatilla riittää asiakkaita, jotka ovat valinneet merkin nimenomaan pirteän ja persoonallisen ulkoisen olemuksen takia. Siitähän tässä pitkälti on kyse: Fiat on onnistuneesti personoinut PSA:n suunnitteleman auton.

Fiatilla on edelleen mallistossaan niin sanotusti pitkästä itse suunniteltuja malleja, kuten 500e, Panda ja Tipo, joista tosin kahta jälkimmäistä ei enää tuoda Suomeen. Kuitenkin, sitä mukaa, kun nämä lainatekniikkaa käyttävät mallit valtaavat alaa Fiatin mallistossa, koko automaailma menettää suuren määrän kehityspanosta, jota Fiat on varsin todistetusti koko alan hyväksi historiansa aikana toimittanut. Yhden merkittävän autonvalmistajan innovaatiot ovat poissa, jos ne kaikki tulevat sille toiselta.

Fiat on omilla innovatiivisilla pikkuautoillaan voittanut arvostetun Vuoden Auto Euroopassa- eli ECOTY-tittelin kaikkiaan yhdeksän kertaa eli useammin kuin mikään muu autonvalmistaja, ja viimeksi 500e sijoittui toiseksi vuonna 2021. Tätä taustaa vasten peilaten on suorastaan surkuhupaisaa, että Fiat 600e:n voi sanoa voittaneen samaisen tittelin peräti kahdesti; ensin vuonna 2020 Peugeot 208:na, ja sitten vuonna 2023 Jeep Avengerina.

Näistä jälkimmäinen eli Avenger on 600e:lle hyvin läheinen sisarmalli, jakaen sen kanssa perustansa lisäksi monia sisätilan komponentteja sekä tietysti myös tuotantolinjan Puolassa.

Jeep Avenger on kaikin puolin hyvin lähellä Fiat 600:ta.

Näin ollen, jos 600e olisi ollut vuoden 2023 ehdokkaissa mukana, sillä olisi ollut kaiken järjen mukaan samat mahdollisuudet voittaa - Avenger vei tittelin hyvin suurella marginaalilla VW ID.Buzziin ja seuraaviin nähden. Silti 600e:n teoreettista voittoa olisi ollut jotenkin hyvin vaikea pitää Fiatin kymmenentenä ECOTY-tittelinä.

Nimi muutettu X Parivertailu: toimintamatka- ja kulutustestissä Ranska tekee maaleja

Nimi muutettu X Parivertailu: puolisisarukset Citroën Ë-C4 ja Fiat 600e suuressa Ranska – Italia -maaottelussa

Käytetyt erikoisuudet X Nimi muutettu: Citroën C-Crosser ja Peugeot 4007, joka ovat japanilaisempia kuin Mitsubishi Outlander

Nimi muutettu: Peugeot 104 ja Citroën LN – PSA:n alkutaival oli pelottavaa aikaa

Nimi muutettu: jos asiat olisivat menneet Citroënin pelikirjan mukaan, taloustietoinen romanialaismerkki olisi Dacian sijaan Oltcit

Citroën C-Crosser

Nimi muutettu: Citroën C-Crosser on japanilais-ranskalainen katumaasturi, jonka taustalla oli monikansallinen sekamelska

Koeajo: Citroën ë-Jumpy – tonniluokka yhä voimissaan – etenkin sähköisenä

Citroën ë-C3 sähköauto

Koeajo: Citroën ë-C3 – 29000 euron sähkösitruuna ei jätä happamaksi

Citroën ë-C3

Maistiainen: Citroën ë-C3 – sympaattinen sähkösitruuna on hinnoiteltu makeasti

Citroën 2CV 4x4 'Sahara' huutokauppa

Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4×4 ’Sahara’ on rättäreiden kunkku

24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu

Citroën C5 Aircross 2022

Piraattisitikoita – Venäjällä käynnistetään Citroën C5 Aircrossin tuotanto, kiinalaisella tuella tietenkin

Koeajo: Citroën e-C4 – ranskalaisella pehmeydellä

Hintapommia odotellessa – Citroën ë-C3 vieraisilla Suomessa

Citroën C5 Aircross Hybrid 136 kevythybridi kaksoiskytkin

Koeajo: Citroën C5 Aircross Hybrid 136 – mikä jarruttaen tulee, se viheltäen menee

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat