20.12.2023 Ajoneuvot Koeajo: Toyota C-HR – karkkicrossoverin uusi maku Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Toyota C-HR keskittyy tyylittelemään, sillä Corolla Cross on saapunut auttamaan arkihaasteissa. Lataushybridi puolestaan tuo lisää sähköä mallistoon. Hyvää: tyyli, hybridin konstailemattomuus. Huonoa: nuhainen perusmalli, holhoavat ajoavustimet. Hiukan jukemaisesti muotoiltu Coupé-High Rider oli saapuessaan Toyotan odotettu vastaus Qashqain hallitsemaan segmenttiin. Vähintäänkin erottuva muotoilu oli rohkea veto, sillä takaovien ovenkahvoihin eivät yltäneet perheen juniorit ja takapenkiltä ei nähnyt ulos. Tekniikassa luotettiin tuttuihin hybridivoimalinjoihin ja TNGA-perheen perusrakenteeseen, jonka ansiosta Toyota C-HR oli verrattain raikas ajettava. Nyt toisen polven Toyota C-HR on vähän enemmän kaikkea, mutta räväkkyydestä ei ole luovuttu. Kantavaksi ajatukseksi suunnitteluvaiheessa otettiin “konseptiauto kaduille”, joten C-HR:ää ei lähdetty laimentamaan keskinkertaisemmaksi malliksi “vähän kaikille”. Asiaa helpottaa, että vuosien aikana Toyota loi myös Corolla Crossin vastaamaan enemmän tilaa tarvitsevien kaipauksiin. Karkeasti jaoteltuna Corolla Cross on suunniteltu perheille ja C-HR on suunnattu ennemmin pariskunnille. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyInflaatiota vastaanUlkomittojen puolesta Toyota C-HR on pysynyt lähes ennallaan, sillä merkittävin muutos on 35 mm kasvanut leveys. Akseliväli on sama kuin ennen, ja auto on jopa lyhentynyt kolmisen sentimetriä. Korkeudessa uusi on alle sentin ylhäisempi. Muutosten vähäisyys ja osittainen kutistuminen on harvinaista nykyaikana, mutta ilmeisimmin tehdas on päässyt uudelle C-HR:lle asetettuihin tilatavoitteisiin taikinaa kohottamatta.Ensimmäisen C-HR:n muotoilussa suosittiin vinoneliöitä, joista uuteen autoon on lainattu puolikas, eli kolmio. Tämä näkyy erityisesti kaksiväristen autojen kohdalla, jossa takaovien muoto näkyy erivärisenä kolmiona C-pilarin väriä vasten. Toyotaksi kaksivärimaalaus tarkoittaa ensivaiheessa mustaa kattoa, mutta ylellisempi “bi-tone+” jatkaa mustan värin osaksi koko auton takaosaa. Muuten Toyota C-HR näyttää voimakkaasti nyky-Toyotalta ja auto on helppo tunnistaa esimerkiksi uuden Priuksen sisareksi. Takavalojen keskellä oleva Toyota C-HR -logo on makea yksityiskohta. Ovenkahvat ovat “ujoa” puikkomallia, mutta ainakin takaoven kahva on nyt juniorien ulottuvissa. VuorokausirytmiSisustan suhteen Toyota C-HR on linjassa uusimpien sisarmallien kanssa. Ensimmäisen polven auto oli eräänlainen merkkipaalu Toyotalle, sillä C-HR:n sisustaan oli panostettu hiukan enemmän esimerkiksi materiaaleissa. Kojelaudan kosketusnäytön perusversion koko on 8 tuumaa, mutta varustetasojen myötä näyttö kasvaa 12,3-tuumaiseksi. Toyotan tietoviihdejärjestelmän käytettävyyttä voi luonnehtia enimmäkseen harmittomaksi. Navigaatiossa hyödynnetään pilvipalveluita ja järjestelmään tulee myös ensi vuoden aikana mahdollisuus älypuhelimen käyttämiseen avaimena. Toyotan 12,3-tuumainen mittaristonäyttö on selkeähkösti jäsennelty ja C-HR:n ohjauspyörä on helpommin lähestyttävä kuin monissa muissa merkin autoissa. Vakionopeudensäätimen kaltaisten toimintojen käyttö onkin selkeää, mutta vastaavasti ajoavustimien säätäminen vaatii häiritsevää kneppailua. Ajoavustimissa vallitsevat nykytrendit, eli auto haluaa piipata jo 1 km/h ylinopeudesta (suhteessa auton mielipiteeseen nopeusrajoituksesta), joskin ääni on todella hento ja katoaa helposti diskojytkeen alle. Kuljettajan huomiota tarkkaileva hälytys sen sijaan ei tunnu suvaitsevan esimerkiksi parkkipaikan etsimistä tai kuolleeseen kulmaan katsomista. Tavaratila on voimalinjasta riippuen enempi tai vähempi reilut 300 litraa (310–388 l). Takaistuimet ovat kohtuullisen hyvät jopa kahdelle aikuiselle, vaikka jalkatilaa ei olekaan limusiinimaisesti. Takapenkiltä ei tosin edelleenkään juuri näe ulos autosta. Sisätiloissa on muutamia mielenkiintoisia yksityiskohtia. Sisävalaistuksessa on käytettävissä uusi 24 tunnin ohjelma, joka värjää sisustan kellonajan mukaan. Uusi panoraamakatto on käsitelty lämmöneristyskalvoilla, joten kattotilaa ja painoa on säästetty jättämällä suojaverho pois. Varustelistalta löytyy myös digitaalinen taustapeili, joka näyttää näkymää taakse vaikka auto olisikin täynnä tavaraa.Hybridin voiminToyota C-HR luottaa nyt kokonaan hybridivoimalinjoihin, joissa on siirrytty viidennen sukupolven järjestelmiin. Kehitystyössä on pyritty vähentämään sisäisiä häviöitä ja muovaamaan järjestelmän ohjelmistoa kuljettajan tekemisiä paremmin ennakoivaksi.Suomessa valikoimasta nähdään aloitusmallina 1,8-litraisen bensiinimoottorin ympärille rakennettu etuveto. 103 kilowatin kokonaisteho ja 9,9 sekuntia 0–100 km/h riittävät kyllä arkiköröttelyyn, mutta mäkimaastossa ja kuorman kanssa moottorivalintaa miettii nopeasti.Toisena täyshybridinä Suomessa nähdään 2,0-litraisen bensiinimoottorin yhteyteen rakennettu 145 kilowatin AWD-i-neliveto, jossa taka-akselin veto on toteutettu nyt 30 kilowatin sähkömoottorilla. Yhdistelmä riittää mainiosti ja taka-akselin avustava vaikutus vakauttanee kulkua ainakin talviolosuhteissa, Jälkijunassa mallistoon liittyy myös uusi etuvetoinen lataushybridioptio. Perustekniikka on tuttua uudesta Priuksesta, eli 13,6 kilowattitunnin akusta saadaan noin 66 kilometriä WLTP-toimintamatkaa. Järjestelmän kokonaisteho on 163 kW. Latauksen huipputeho on 3,7 kilowattia, joten taukolataamisessa ei ole juuri mieltä pitkillä matkoilla, mutta akun saa helposti täyteen yön tai työn aikana.Päivityskierroksella ollut TNGA GA-C -rakenne tekee C-HR:stä tutunlaisen ajettavan. Alustan hienosäädössä on kallistuttu kevyesti napakkuuden puolelle. Hallintalaitteiden osalta C-HR on vaivaton ajettava. Palaamme auton tie- ja rengasmeluun paremmin kotimaan koeajossa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMyyntiä aloitellenSuomessa uusi Toyota C-HR on jo ennakkomyynnissä ja ensimmäiset asiakastoimitukset häämöttävät lähiviikoilla. Lataushybridi liittyy täyshybridien joukkoon kevään korvalla. Malliston hinnat alkavat 1.8 Hybrid Activella, jonka hinta kirjoitetaan 35 995 euroksi. Nelivetoinen täyshybridi ja lataushybridi aloittavat molemmat Intense-varustelulla, hintojen ollessa järjestyksessä 43 086 ja 44 990 euroa.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition HYBRIDI, neliveto 4-syl. bensiinimoottori 1 987 cm3 portaaton vaihteisto, taka-akselin sähkömoottori 145 kW (197 hv), 190 Nm WLTP-kulutus 5,2 l/100km CO2-päästöt 115 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 7,9 s huippunopeus 180 km/h Mitat Pituus 4 362 mm Leveys 1 832 mm Korkeus 1 570 mm Akseliväli 2 640 mm Tavaratila 362 l Omamassa 1 580 kg perävaunu 725 / 725 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 3 v / 100 000 km hybridijärjestelmä 5 v / 100 000 km Hinta alkaen 50 295 € koeajoauto 50 295 € Lue lisää Kaikki artikkelit 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa - auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa