24.12.2022 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Corolla Cross on suosikkiainesten yhdistelmä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota tunnetaan hybrideistään, maastureistaan ja Corolloistaan. Niiden yhdistelmän, Toyota Corolla Cross -mallin, täytyy olla myyntimenestys. Hyvää: mukavuus, konstailemattomuus, varustelu, neliveto. Huonoa: kevyt ohjaus, varoitusäänet. Toyota Corolla Cross täydentää merkin citymaasturimallistoa osuen C-HR:n ja RAV4:n väliin niin hinnaltaan kuin kooltaankin. Corolla-siskosten kesken uutuuden arvaisi olevan kookkain, mutta yllättäen Cross on sekä akseliväliltään että pituudeltaan Corolla Touring Sports -farmariversiota lyhyempi. Korkeuden tuoman pystymmän istuma-asennon ansiosta tilaa on molemmissa kuitenkin kutakuinkin saman verran. Ensivilkaisulla Crossin takajalkatilat eivät ole kummoiset, mutta harhan aiheuttaa harvinaisen pitkä istuinosa. Istuin on sen verran kahdelle muotoiltu, että keskipaikka kelpaa vain tilapäiskäyttöön. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tutun oloinen ohjaamo Kuskin paikalle on helppo kotiutua, kaikki löytyy tutuilta paikoiltaan ja vaihdekeppikin on perinteinen. Kosketusnäyttö on perus-Corollaa suurempi kooltaan, kirkkaampi väreiltään ja nopeampi toiminnoiltaan. Istuma-asento ja istuimen muotoilu ovat luontevat. Isojen sivupeilien näkymä on antelias, mutta samalla isot kotelot muodostavat katvetta etuviistoon. Tavaratilan koossa Cross jää eniten farmarille. Merkillisesti kontin pohjalla on liki kymmensenttinen styrox-lokerikko nipistämässä tilaa. Nostetusta pohjasta huolimatta selkänoja kaadettuna tilaan jää korkea kynnys. Joka tapauksessa muutaman tonnin satsaus korkeampaan koriin tuntuu sen verran edulliselta, että voisi povata Corolla-farkun menettävän Suomen myydyimmän auton valtikan Crossille. Runsas turvavarustelu Varustelutasoja on kolme, noin kolmen tuhannen euron hintaportain. Perustaso Active on jo kattavasti varusteltu ristiseläntuesta alkaen. Keskimmäiseen Launch Editioniin maahantuoja on pakannut lisäherkkuja ja odottaa siitä tulevan myydyin versio. Ajossa ollut nelivetoinen Premium nahkapenkkeineen ja lasikattoineen on kallein Corolla koskaan. Liki 50 tonnin hintalappu vie sen kisaamaan perinteisten Nissan Qashqain ja Kia Niron lisäksi aivan uusien kilpailijoiden kanssa. Sähköiset turvajärjestelmät kuuluvat valtaosaltaan jo perusvarusteluun, kalleimman mallin uusiin ominaisuuksiin kuuluu hätäjarrutus pysäköintitilanteissa niin paikallaan olevan kuin liikkuvankin esteen tullessa tutkan mielestä liian lähelle. Pienenkin kolhun välttäminen järjestelmän ansiosta ilahduttaa, mutta sitä ennen tapahtuu aika monta äkkipysäystä vähän paksumman risun tai ahtaan pysäköintiruudun johdosta. Laitteen voi toki kytkeä pois. Toyotan autonomista ajoa on harjaannutettu, ajolinja kaistaviivojen välissä on aiempaa juoheampi. Sähköinen neliveto Corolla Crossin voimalinja on Toyotan laskujen mukaan viidennen sukupolven hybridijärjestelmä kaksilitraisella bensiinimoottorilla ja portaattomalla vaihteistolla. Koeajetussa nelivetoisessa versiossa toinen sähkömoottori (30 kW/41 hv) on siirretty taka-akselia pyörittämään, kardaaniakselia ei autossa ole. Perusmallit ovat etuvetoisia, mutta samantehoisia. Järjestelmän yhteisteho, 145 kW (197 hv) on ainakin talven ensiliukkailla enemmän kuin tarpeeksi. Liikkeellelähdöt ovat nelivedon ansiosta varmoja ja sähkövoiman avustamina sähäköitä. Kun paukkuja on tarpeeksi, moottoria ei tarvitse huudattaa aiempien hybridien tapaan. Silti olisi toivonut hitusen lisää toppauksia moottorin ympärille. Muuten hiljaisessa autossa moottorin pörinä kantautuu sisälle, ärsytyskynnys ylittyy ainakin sen rallattaessa liikennevaloissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Taloudellinen hybridi Yli puolet ajoajasta moottori on sammuksissa, hybridijärjestelmä ahertaa aiempaa lyhyemmin syklein viilaten kulutusta ja päästöjä alemmas. Ajotietokone näyttääkin talvikelin keskikulutukseksi mojovasti 5,2 l/100 km, harmittavasti lopputankkaus paljastaa todellisen kulutuksen nousevan liki kuuteen litraan. Sekään ei toki ole mahdoton luku tehokkaalle nelivedolle. Corolla Crossia palauttaessa päällimmäisenä jää mieleen mukavuus, niin jousituksen, hiljaisuuden kuin käyttöominaisuuksien kannaltakin. Mikään yksittäinen asia ei häiritse, mutta ylistämisen aihettakaan ei juuri nouse mieleen naapurin tivatessa. Tavallisuus ja ketään ärsyttämättömyys lienevät juuri Toyotan menestysreseptin takeita. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid AWD-i Premium Hinta alkaen 38 988 € Koeajetun auton hinta varusteineen 49 005 € Moottori Bensiinimoottori 1 987 cm³, hybridi, neliveto Teho 145 kW (197 hv) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,4 (yhd.) CO2-päästöt 122 g/km Mitat pituus 4460 mm, leveys 1825 mm, korkeus 1629 mm, akseliväli 2640 mm Tavaratila: 394 l Omamassa: 1625 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 v / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?