30.9.2024 Koeajo Lataushybridi Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun autonkuljettajalle annetaan vapaapäivä Teksti Manu Tuppurainen Kuva Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz on onnistunut tekemään CLE Coupé -mallinsa mukavuudesta S-sarjan tasoa. Saksalaisvalmistaja Mercedes päätti alkaa valmistaa kaksiovisia coupé-malleja aiempaa vähemmän – ja yhdisti C- ja E-sarjan coupét. Malliston supistaminen marginaalisemmassa autoluokassa on varsin järkevää. Tämän pohjalta Mercedeksen mallistoon syntyi CLE Coupé, johon ladattiin luonnollisesti saksalaisten parasta osaamista. Tarjolla on myös laaja valikoima erilaisia voimalinjavaihtoehtoja, myös nelivetoisina ja malliston huipulla AMG-malli.CLE Coupén ulkomuodossa yhdistyvät urheilullisuus ja eleganttisuus. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKlassiset coupén peruspiirteetMercedes CLE Coupé on melko pitkä auto, tarkalleen ottaen 4,85 metriä pitkä. Siinä on klassisen coupén peruspiirteet, CLE on sulavalinjainen, ja sen muodot ovat hyvin yksinkertaiset. Keula on pitkä ja etuylitys lyhyt. A-pilari on hyvin voimakkaasti kallistettu ja auton hartialinja vahvenee taaksepäin mentäessä. Suuret vanteet kruunaavat kokonaisuuden. Keulasta se muistuttaa C-sarjaa, mutta perän puolella on taas nähtävissä tunnusomaisia piirteitä E-sarjalle.Sisätiloissa Mercedekselle tuttu tunnelma jatkuu. Kojelauta on ennestään tuttu C-sarjasta, ja on täysin identtinen Mercedeksen perheautomallin kanssa. Sisustus on Mercedeksen tapaan korkeatasoista. Kuljettajan ja etumatkustajan ergonomia on myös mainiota, ajoasennosta saa erinomaisen hyvin muotoiltujen istuimien ja erinomaisten istunten sekä ohjauspyörän säätöjen ansiosta. Mercedeksen tietoviihdejärjestelmä on myös ihailtavan helppoa ja vaivatonta käyttää.CLE:stä voisi sanoa, että se on kaksiovinen vähän urheilullisempi painos Mercedeksen yhdestä suosituimmasta perheautosta.Mercedes-Benz CLE on kuitenkin myös enemmän kuin pelkkä kaksiovinen perheauto. Kun CLE Coupélla lähtee ajamaan, sen mukavuudesta tulee mieleen, että kysymyksessä on myös auto, jolla yrityksen pääjohtaja – totuttuaan istumaan sen S-sarjan edustusauton takapenkillä – haluaa ajaa silloin, kun autonkuljettajalle annetaan vapaapäivä. Erittäin mukava alustaCLE Coupén alusta on niin hyvä, että sen mukavuus lähentelee S-sarjaa. Eikä yrityksen pääjohtaja tietysti vähempää haluaisikaan, koska hän on tottunut S-sarjan ylelliseen mukavuuteen sen takapenkillä istuessaan. Mercedes on onnistunut saamaan CLE Coupésta uskomattoman mukavan auton, vaikkakin ilmajousitus CLE Coupésta löytyy vain sen taka-akselilta. CLE Coupén lataushybridiversiossa eli CLE Coupe 300 e -mallissa on ilmajousitus tason säädöllä vakiovarusteena.Mercedes-Benz on jo iät ja ajat käyttänyt autoissaan selektiivistä iskunvaimennusta, jota on tietysti vuosien ja vuosikymmenien aikana kehitetty lisää. CLE Coupéssakin on vakiona säätyvä säätyvä selektiivinen urheilujousitus mukautuvalla vaimennuksella. Selektiivisessä iskunvaimennuksessa vaimennusta saadaan säädettyä, kasvatettua tai pienennettyä säätämällä vaimennuksen öljynvirtausta tilanteen mukaan.Mercedeksen kiellellä CLE Coupéssa on Comfort-alusta, joka Moottorin koeajon perusteella uskoisi todellakin kelpaavan vaikka yrityksen pääjohtajalle. CLE Coupé mallia on saatavilla kevythybridien lisäksi myös ladattavana hybridinä. Moottorin koeajossa ollut ladattava hybridi on aina takaveroinen, nelivetona sitä ei saa. Kaikista muista CLE Coupén malliversioista neliveto löytyy. Ei pikalataustaCLE Coupén ladattavassa hybridissä on myös muihin Mercedeksen vastaaviin samantehoisiin voimalinjoihin sellainen ero, että siinä ei ole pikalatausta saatavilla. Esimerkiksi E- ja C-sarjoissa pikalataus on saatavilla samaan voimalinjaan kuin mikä koeajetussa CLE Coupéssa oli. Se, miksi CLE Coupén ladattavassa hybridissä ei ole pikalatausta, johtuu yksinkertaisesti tilankäytöllisistä syistä. Auton muita malleja pienempien kuorien sisään ei vain mahdu enempää tekniikkaa. CLE Coupén tavaratila on jo ennestään hieman pieni ja auton taka-akselin tuntumassa oleva korkeajänniteakku syö tilaa entisestään.Hidaslatauksessa CLE:n ladattava hybridi hörppii virtaa kuitenkin sisäisellä laturilla 11 kilowatin teholla, joka tarkoittaa, että sen akku täyttyy täyteen runsaassa kahdessa tunnissa. Kun korkeajänniteakku on täynnä, Mercedeksellä voikin ajella noin 100 kilometriä, jopa vähän yli, pelkällä sähköllä. WLTP-syklin mukainen toimintamatka CLE Coupélle on 110 kilometriä. Auto myös regeneroi hyvin sähköä akkuunsa esimerkiksi Sport-ajotilalla ajettaessa, 25 kilometrin matkalla sähköistä toimintasädettä on mahdollista kasvattaa 6–7 kilometriä, sadalla kilometrillä akun varaustaso nousee jo useaan kymmeneen prosenttiin. Kun tämän operaation tekisi reittisuunnittelulla, jolloin auto käyttäisi navigoinnin topografiaa hyväkseen, regenerointi voisi olla vieläkin suurempaa. Sport-ajotilassa auto käyttää pykälää, paria pienempää vaihdetta, jolloin moottorin kierrosluvut ovat tietysti suuremmat, ja jolloin regenerointi on myös suurempaa. Toki tämä näkyy auton bensiinin kulutuksessa suurempana kulutuksena.Sen lisäksi, että CLE Coupén alustatuntuma on erinomainen, auton ajettavuus on muutenkin mainiota, ja nimenomaan sitä, mitä Mercedes tarjoaa muidenkin mallien kohdalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuntuu kalliimmalta kuin mitä onMercedeksen ohjauspyörä on kädessä mukavan tuntuinen ja ohjaus on tukeva ja keskittää hyvin. Äänimaailmassa CLE Coupé ei pääse aivan S-sarjan tasolle, rengasäänet tulevat läpi vain vähän, mutta vain vähän.Autolla ajaa mielellään kaikenlaista ajoa, pientä kaupunkipyöritystä – mutta myös maantiellä CLE Coupé on erinomainen ajaa. Vaikka se ei ole Mercedeksen S-sarjan tapaan malliston lippulaiva, se tuntuu kalliimmalta ja arvokkaammalta autolta kuin mitä itse asiassa on. Koeajetun version alkaen hinta on alle 70 000 euroa ja autossa olleiden lisävarusteiden kera reilu 76 000 euroa.CLE Coupén on nykyautojen tapaan täynnä kaikenlaisia kuljettajaa avustavia järjestelmiä. CLE Coupéssa ne toimivat huomaamattomasti taustalla. Auton älykäs, ajoreitin mukaan toimiva toimintastrategia toimii hyvin, auto hidastaa esimerkiksi kiertoliittymiin tullessa. Sama toimintastrategia avustaa myös energian regeneroinnissa.Ja muuten, vaikka CLE Coupé on kaksiovinen auto – ja se mielletään myös hyvin helposti kaksipaikkaiseksi autoksi, sen takapenkki on yllättävän tilava ja hyvä istua. Tosin yrityksen pääjohtaja saa istua S-sarja takapenkillä jo ihan tarpeeksi, hän ei CLE Coupén kohdalla sinne vaivaudu. Onhan autokuljettajalle annettu vapaapäivä ja pääjohtaja haluaa tänään ajaa ihan itse. Mikä se CLE Coupélla on ajaessa. Hyvää ja huonoa Ajettavuus Alusta Viimeistely Toimintamatka sähköllä Tavaratilan koko ja muoto Ei nelivetoa Ei pikalatausta Mercedes-Benz CLE 300 e A AMG Line LATAUSHYBRIDI, takaveto 4-syl. bensiinimoottori 1 999 cm 3 9-v. automaattivaihteisto 230 kW (313 hv), 550 Nm Akku brutto / netto 25,4 / 19,5 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: – kW WLTP-kulutus 0,6 l/100km CO 2 -päästöt 13 g/km toimintamatka sähköllä 110 km Suorituskyky 0–100 km/h 6,3 s huippunopeus 236 km/h Mitat Pituus 4 850 mm Leveys 1 861 mm Korkeus 1 429 mm Akseliväli 2 865 mm Tavaratila 290 l Omamassa 2 175 kg perävaunu 1 800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2022) Takuu 2 v hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 69 963 € koeajoauto 76 821 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.9.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz Vito – koppihoitoa johtotähdelle 19.8.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz EQV – reilusti yli sadantonnin laatua henkilökuljetuksiin 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 19.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic Exclusive – ylellistä matka-ajoa 9.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE Coupé 53 Hybrid 4Matic+ – rehentelijäksi naamioitu ekoteko, joka potuttaa verottajaa 19.6.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4Matic+ – sedaniksi naamioitu gran turismo 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 8.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz EQV 300e – mukavampi ja varustellumpi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 3.10.2024 Sähköautot Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 4.10.2024 Päivän kuva Päivän kuva: menneisyys ja tulevaisuus samassa huoneessa - samankaltaisuuksia havaittavissa 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 28.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: vanhan Scanian pohjalle rakennettava jättimäinen "henkilöauto" on maailman omituisin pistokehybridi 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat - mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä