29.1.2022 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Rifter on nyt tyystin sähköinen, mutta kulutus ja hinta korkeat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot Rifter hämmästyttää tilojensa lisäksi kokonaan sähköön vaihtamisellaan. Hyvää: valtavat tilat, kompaktit ulkomitat, säilytyslokerot. Huonoa: talvikulutus, toimintamatka, paksut A-pilarit, takaluukun aukeaminen. Vaikka Peugeot Rifter ei ehkä heti kuulosta nimenä tutulta, malli on esitelty jo kolme vuotta sitten. Tunnetumpi se olisikin Partnerina, joka on jäänyt vain pakettiautoversion nimeksi. Kaksikolla on myös kolme koriltaan identtistä sisarusta, Citroën Berlingo, Opel Combo ja Toyota Proace City Verso.Koko joukkio kuuluu pienistä pakettiautoista periytyviin tila-autoversioihin, joita yhdistävinä piirteinä kantikkaan ulkomuodon lisäksi ovat ulkomittoihinsa nähden valtavat sisätilat ja käytännölliset ratkaisut. Koripituuksia on kaksi, ja molempia saa joko viisi- tai seitsenpaikkaisina.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKoppalakki päässäRifter-kuskin ei tarvitse tinkiä tiloistaan tippaakaan, sillä katto on korkealla vaikka koppalakki päässä ajettavaksi, ja silti takana on taksiluokan jalkatilat. Avaruutta lisäävät esittelyauton lasikatto ja kaukana oleva tuulilasi, jonka paksut etutolpat pakottavat vasemmassa kurvissa etsimään vastaantulijaa sivuikkunasta. Taakse kuljetaan liukuovista. Leveyttä piisaa kolmelle, ja jokaiselle on oma erillisistuimensa. Kaadettuna ne niiaavat jalkatilaan ja tekevät hulppean kokoisen tavaratilan lattiasta tasaisen.Pystyperän ylös nouseva takaluukku vaatii paljon tilaa avautuakseen. Tilankäyttöä tehostavat lukemattomat säilytyslokerot kojelaudassa, keskikonsolissa ja katossa. Tilavalle ja tarkoituksenmukaiselle kohtuuhintaiselle perusautolle luulisi olevan itsestään selvä paikka mallistossa. Peugeot on kuitenkin ajatellut toisin.Päästöttömästi sähkölläRifterin saa tästedes ainoastaan sähkömoottorilla varustettuna, siitä etuliite e-Rifter. Dieselit on jätetty sisarmalleistakin pois, ja vain Toyota myy enää bensiiniversioita. Sähkömoottori nostaa hintaa liki 15 000 eurolla, eivätkä halvemmat käyttökulut pysty sitä paikkaamaan. Sähköinen voimalinja on tuttu aikaisemmista Peugeotin ja Citroënin malleista: tehoa on 100 kW (136 hv) ja akun nettokoko 45 kWh. Tehoa ei ainakaan talvella kaipaa yhtään lisää, ja vetopidon hallinta onnistuu kaasupolkimella. Ohjaus voisi olla tunnokkaampikin. Kulku on hiljaista, ja akuston lisäpaino tasoittaa topakan jousituksen käytöstä. Latauspaikat tutuksiE-Rifter kärsi kovasti koeajolle sattuneista pakkasista, loskasta ja lumipöperöstä. Toisin kuin luulisi, sisätilat lämpiävät nopeasti, aurausvalleista selviää ruovittelematta ja liukuovet sekä sähkölaitteet toimivat moitteetta. Sen sijaan ongelmaksi muodostuu ison tilan lämmittämiseen ja korkean auton ilmanvastuksen voittamiseen kuluva energia. Pahimmillaan akku hupenee prosentin verran joka kilometrillä. Kulutusmittari näyttää 30–35 kWh/100 km -lukemia, mutta ei ilmeisesti huomioi lämmitykseen kuluvaa sähköä eikä näin ollen osaa arvioida toimintamatkaakaan oikein.Kympin pakkasessa ajotietokone lupailee ajoa 230 km, mutta todellisuudessa latauspaikkaa pitää etsiä jo puolet aikaisemmin. Kylmässä pikalataus onnistuu tunnissa ja Type 2 -lataus viidessä tunnissa. E-Rifterillä talvimatkailu vaatiikin esilämmityksen tolpassa ja etukäteissuunnittelua.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Peugeot e-Rifter Allure Pack L1 Hinta alkaen 39 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 43 990 € Moottori Sähköauto, etuveto. Teho 100 kW (136 hv) Akku Akuston energiasisältö: teoreettinen 50 kWh käytettävissä oleva 45 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 100 kW. Toimintamatka 225 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,2 s Huippunopeus 130 km/h Mitat pituus 4403 mm, leveys 1848 mm, korkeus 1882 mm, akseliväli 1785 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Yleinen Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Jeep Grand Cherokee SRT Trackhawk - 710 hevosvoiman järkiostos 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA - vanhaa vain ja ainoastaan nimi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”