3.12.2017

1,65 miljoonan euron häivemaasturi Karlmann King

Karlmann King

Kaukaa katsottuna näyttää, että Karlmann on nostanut ison kivenmurikan pyörille. Kun kävelee lähemmäs, huomaa sen olevan jonkinlainen maastoauton, panssarivaunun ja häivehävittäjän yhdistelmä.

Dubain kansainvälisessä autonäyttelyssä nähtiin monia Euroopassa tuntemattomia kummajaisia. Eräs näistä on Karlmann King.

Auton nimen perusteella voisi hyvällä syyllä olettaa sen olevan saksalainen, mutta alkuperämaa saattaakin yllättää, sillä King on nimittäin kiinalaista tekoa. Itse valmistaja on automaailmassa kokonaan uusi tuttavuus, mutta järkälemäisen kuoren alta löytyy aiemmin kokeiltua rautaa, sillä tekniikka on lainattu Ford F-450 Heavy Dutystä. Raskaaseen työhön suunnitellun avolavan tekniikka antaakin Karlmannille sopivan pohjan.

Karlmann King

Karlmann Kingin kursii kokoon kiinalainen IAT, joten auton virallinen nimi on IAT Karlmann King. Joidenkin lähteiden mukaan toista tehdasta ollaan suunnittelemassa Saksaan, Euroopan markkinoita varten.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Raakaa voimaa

Tulen pauhua löytyy moottoritilasta riittävästi, sillä iskutilavuutta Fordin valmistamassa V10-koneessa on 6,8 litraa ja se antaa autolle 362 hevosvoiman edestä raakaa tehoa. Lukemien perusteella tätä Triton V10:tä voisi sanoa jopa matalaviritteiseksi tämän kaltaiseen autoon. Toki tässä kohtaa täytyy muistaa ettei kyseessä ole mikään urheiluauto, siitä pitää huolen jo maltillinen 140 km/h huippunopeus. Toisaalta sisusta kertoo, että Karlmannia on tuskin suunniteltu vetoautoksikaan...

Karlmann King

Kiven sisässä

Pelkästään auton hurjannäköisen ulkokuoren ja olemuksen perusteella voisi ajatella, että oven takana odottavat turvakaaret ja armeijamaiset kehikkoistuimet sivuttain, mutta se on jotain aivan muuta, aivan muuta.

Sieltä paljastuu sisusta joka ylittää ylellisyysvarusteillaan niin viimeisimmät Rolls-Roycet, Bentleyt, kuin Mercedes-Maybachitkin. Viimeistelyn ja materiaalien taso menee noissa loistoautoissa tietenkin edelle, muttei se ehkä olekaan Kingin tarkoitus. Kingin tarkoitus on olla häikäilemätön ökyauto.

Karlmann King

Kun nousee sisään auton takaovesta, joka muuten löytyy vain oikealta kyljeltä, tulee avaraan tilaan, auton puiselle lattialle. King on nelipaikkainen, takapenkit ovat aivan perällä. Matkustamo on täynnä puuta, nahkaa ja alcantara-materiaalia. Tummanpuhuvan olemuksen kruunaavat hienot yksityiskohdat, kuten kultaiset Karlmannin merkit istuimissa. Lukuisat mukavuus- ja ylellisyysvarusteet tekevät matkasta varmasti viihtyisän. Voisikohan auton hakea Kiinasta maanteitä pitkin Suomeen?

Auton matkustajia viihdyttävät ensiluokkaiset, sähkösäädettävät ja hierovat istuimet lisätyynyillä, viihdejärjestelmä 4K-taulutelevisiolla, PlayStation 4, keinotähtitaivas, jääkaappi sekä esimerkiksi teen nauttiminen matkustamossa olevista erikokoisista kupeista. Mukavia yllätyksiä varmasti löytyy lisääkin kaikista mahdollisista lokeroista ja ovista, joita autossa riittää.

Karlmann King

Jotain tuttua voi silti täältäkin löytää; kojelauta ohjauspyörää myöten on vuosimallin 2014 Ford F-150:stä, asianmukaisesti verhoiltuna toki. Se onkin ainoa ulospäin näkyvä osa auton perustaa.

Luodinkestolla vai ilman, sir?

Karlmann Kingille ei oikein löydy luokkaa nykyisestä automaailmasta, ehkä nimitys supermaasturi kuvaa sitä parhaiten. Mitään sarjatuotantoa tuskin on tulossa, siitä pitänee huolen Saksan 1,65 miljoonan euron hinta. Toisaalta, autolle ilmoitetaan suoraan paino myös luodinkestävänä versiona, joten ihan jokamiehelle ei järkälemäistä häivemaasturia ole tarkoitettukaan.

Karlmann King

Teksti: Benjamin Helander Kuvat: Karlmann, Benjamin Helander

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat