20.1.2019

700-hevosvoimainen villihirviö: Ford Mustang Shelby GT500

Ford Mustang Shelby GT500

Ford Mustang -malliston lippulaiva ei ole pelkkä varttimailin virtuoosi.

Euroopassa Ford Mustang erottuu edukseen GT-mallin V8:lla. Viisilitrainen kiertää korkealle, soi upeasti ja tuottaa 450 hevosvoimaa. Mutta auton kotona se on vasta alkua. Yhdysvaltalaislehdistöä on muutaman vuoden ajan hurmattu Shelby GT350:llä, jonka tähtenä on 5,2-litrainen Voodooksi nimetty moottori. Lähinnä italialaisautoista tutun tasokampiakselin tuoman sytytysjärjestyksen kireyttämänä se tarjoilee 533-hevosvoiman tehot.

Ford Mustang Shelby GT500

Sekään ei riitä. Nyt valmistaja korottaa panoksia uudella Ford Mustang Shelby GT500 -mallilla. Sama Voodoo-moottori on saanut täysremontin ja suuren mekaanisen ahtimen. Huipputehoksi kerrotaan vaatimattomasti ”yli 700”. Kaksoiskytkinvaihteiston myötä auton kerrotaan suoriutuvan sataeeen noin 3,5 sekunnissa ja varttimaili on ohi alle 11 sekunnissa.Vartille ja radalle

Ford Mustang Shelby GT500

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vartille ja radalle

Ford kuitenkin panottaa, ettei autoa ole tehty vain Dodge Challenger SRT Demonin kaltaiseksi suoran linjan mestariksi. Kokonaisvaltainen suorituskyky rata-ajossa on ollut Shelby GT500 -projektin tavoite. Valtavat jarrut, MagnaRiden alusta ja valinnaiset hiilikuituvanteet ja hurjat aerodynamiikkapaketit siivittävät Mustangin läpi tiukemmistakin kilparadoista.

Ford Mustang Shelby GT500

Hurjan huipputehon takana on moottorin sylinteriryhmien väliin istutettu 2,6-litrainen Eatonin mekaaninen ahdin, joka lepää suoraan ahtoilman jäähdyttimen päällä. Hurja teho on vaatinut uudistuksia lohkoon, kansipultit ovat pidemmät, jäähdytyskanavia on lisätty ja sylinterikansia muokattu. GT350:n tasokampiakseli on vaihtunut perinteiseen ristikampiakseliin, ahdin paikkaa hengitysongelmat.

Ford Mustang Shelby GT500

Lopputulos on kaikkien aikojen tehokkain katulaillinen Ford. Vaihteistona on Tremecin 7-vaihteinen kaksoiskytkinlaatikko, mutta Road&Trackin saamien tietojen mukaan manuaalin tarjoamista harkitaan.

Hiilikuitua vanteita myöten

Autoon tarjotaan kahta lisäpakettia parantamaan ajettavuutta entisestään. Handling Package tuo säädettävät iskunvaimentimien yläpäät ja Gurney-lipalla varustetun takasiiven. Vieläkin rajumpi Carbon Fiber Track Package vaihtaa kevytmetallivanteet hiilikuituisiin ja renkaat vaihtuvat Michelin PilotSport 4:stä saman valmistajan Cup 2 -semislikseihin. Nimen varustepaketti saa suuresta hiilikuituisesta takasiivestä ja etupuskurin nurkkien ilmanohjaimista. Paketti myös poistaa auton takaistuimen.

Toistaiseksi Ford Mustang Shelby GT500 on saatavilla vain Yhdysvalloissa.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Ford

Luetuimmat