Ajoneuvot | Uutinen | 7.7.2020

ADAC: nämä automallit hyytyvät tien poskeen

Vuosimallin 2017 Mini ja vuotta vanhempi Audi A3 ovat autoilujärjestö ADACin tuoreen raportin vähävikaisimmat. Kia Ceed (vuosimalli 2011) simahti kaikkein useimmin, nuorimman ikäluokan (vuosimalli 2017) epäluotettavin oli Nissan Qashqai.

Jaa artikkeli

Jos matka tyssää, syypäänä ongelmiin on useimmiten akkuvika, paljastaa saksalaisen autoilujärjestö ADACin tuore ja kattava tiepalveluraportti. Vuosimallin 2017 Mini ja vuotta vanhempi Audi A3 ovat ADACin raportin vähävikaisimmat automallit. Saksalaisten premium-merkkien (Audi ja BMW ja Mercedes-Benz) monet mallit olivat parhaiden joukossa, paitsi mersun E-sarjan vuosimallit 2010–2011.

ADACin keräämä aineisto vakuuttaa laajuudellaan: mukana on liki 3,8 miljoonaa tieavustusta vuonna 2019. ADAC-tiepalvelu ja sen yhteistyökumppanit avustivat tielle jääneitä autokuntia yli 10 000 kertaa päivässä. ADAC on Saksan ja Euroopan suurin autonkäyttäjien etujärjestö ja Suomen Autoliiton jäsenjärjestö. ADAC-tiepalvelu on toiminut jo 65 vuotta. Jäseniä ADACilla on yli 20 miljoonaa.

Kia Ceed ja Nissan Qashqai ongelmissa

Vuosimallin 2011 Kia Ceed on koko tilaston vikaherkin malli, Ceed-malleja hyytyi tien poskeen peräti 70,5 autoa tuhatta liikenteessä olevaa autoa kohti (vikaindeksi 70,5), vikakohteina muun muassa käynnistysmoottori, akku, kytkinpolkimen tunnistin ja sytytystulpat. Myös Ceedin vuosimallit 2012 ja 2013 menestyivät heikosti. Nuorimmassa ikäryhmässä Ceed-mallin laatu on kohentunut keskitason paremmalle puolelle.

Kahdessa nuorimmassa ikäluokassa Nissan Qashqai on heikoin, vuosimallin 2017 vikaindeksi on 42,7. Vertailun vuoksi vuosimallin 2017 toiseksi huonoimman (Renault Kangoo) vikaindeksi on vain 16,4. Parhaimmilla malleilla vuosimallin 2017 vikaindeksi on ykkösen molemmin puolin. Ääripäiden laatuerot ovat järkyttävän suuret.

Audit, bemarit ja mersut vähävikaisimpia

Premium-merkit porskuttivat ja olivat erityisen luotettavia: Audilla, BMW:llä ja mersulla oli eniten luotettavia malleja, kullakin seitsemän: Audilla A1, A3, A4, A5, Q3, Q5 ja A6, BMW:llä 1-sarja, 2-sarja, X1, 3-sarja, 4-sarja, X3 ja 5-sarja ja Mersulla A-sarja, B-sarja, CLA, GLA, GLC, GLK ja GLE.

Myös Mini menestyi mainiosti ja Toyota oli tuontimerkkien paras. Koko tilaston vähävikaisimmat automallit olivat Mini (käyttöönottovuosi 2017) ja vuotta vanhempi Audi A3. Ne simahtivat vain 0,6 kertaa 1 000 liikenteessä olevaa autoa kohti (vikaindeksi 0,6).

Ongelmana alimitoitettu akku

Reilusti yli puolet (53 prosenttia) kaikista tielle pysäyttävistä vioista liittyy auton sähkölaitteisiin – akku mukaan luettuna. Akkuviat ovat yleinen riesa: akkuongelmien osuus tielle jäämisen teknisistä vioista on noussut uuteen ennätykseen, 42 prosenttiin. Avustusta saaneista autoista vain hyvin vähäinen osa (400 autoa) oli täyssähköautoja.

Renkaiden osuus pysäyttävistä vioista on noussut 7,4 prosenttiin. Tähän on syynä vararenkaan puuttuminen. Vararenkaan tilalla oleva paikkausaine ei tepsi kaikenlaisiin rengasvaurioihin. ADAC:n mukaan lisäksi monet autonkäyttäjät kokevat paikkausaineen käytön hankalaksi ja turvautuvat tiepalvelun apuun. Rengasvauriot eivät vaikuta ADAC-raportin mallikohtaisiin tuloksiin.

Pienimmät pikkuautot

Toyota Aygo on luotettavin useimmissa ikäryhmissä. Smartin molemmissa malleissa, fortwo ja forfour, on akkuongelmien vuoksi heikko tulos vuosimalleissa 2014–2015, Forfour-mallissa oikuttelee lisäksi käynnistysmoottori. Sen sijaan Smart fortwon sisarmalli, Renault Twingo, ei ole kärsinyt akkuongelmista ja saavutti keskinkertaisen tuloksen. Fiat 500 kärsii akkuongelmista ja vaihteensiirtovivuston vioista.

Pikkuautot

Luotettavia pikkuautoja on tarjolla laaja valikoima: aakkosjärjestyksessä Audi A1, Citroën C3, Fiat Punto, Honda Jazz, Mazda CX-3, Mini, Mitsubishi Space Star, Peugeot 2008, Renault Captur, Suzuki Vitara ja Toyota Yaris. Sen sijaan Hyundai i20 menestyi heikosti virtalukko- ja sytytystulppavikojen vuoksi. Opel Meriva kärsii akkuongelmista ja jäähdytysjärjestelmän vioista.

Pienempi keskiluokka

Tässä suositussa luokassa on lukuisia luotettavia malleja, premium-merkkien mallit Audi A3 ja Q3, BMW 1-sarja, 2-sarja ja X1, Mercedes-Benz A-sarja, B-sarja, CLA ja GLA sekä muiden merkkien mallit Hyundai Tucson, Mitsubishi ASX, Škoda Rapid ja Volkswagen Beetle. Koko tutkimuksen vikaherkimmäksi malliksi osoittautui Kia Ceed vuosimalli 2011. Se vikakohteina ovat muun muassa käynnistysmoottori, akku, kytkinpolkimen tunnistin ja sytytystulpat. Nissan Qashqai sai surkean tuloksen kahdessa nuorimmassa ikäryhmässä lukuisten akkuongelmien vuoksi – sama tulos kuin edellisessä raportissa. ADAC ihmettelee, miksi ilmiselvää vikaa ei ole korjattu. Nuorimmassa ikäryhmässä Qashqain tulos on todella surkea (vikaindeksi 42,7). Useimmat seitsemän vuotta vanhemmatkin autot jättävät tielle harvemmin kuin vuosimallin 2017 Qashqai.

Isompi keskiluokka

Premium-merkit hallitsevat isomman keskiluokan kärkitiloja: Audi A4, A5 ja Q5, BMW 3-sarja, 4-sarja ja X3 hallitsevat kärkitiloja. Myös Mercedes-Benz GLK ja GLC sijoittuvat hyvin ja C-sarja on parantamassa asemiaan vuosikymmenen alun mallien keskinkertaisista tuloksistaan. Häntäpäästä löytyy Opel Insignia, jonka heikoimmissa vuosimalleissa 2015 ja 2016 esiintyy akkuongelmien lisäksi turboahtimen ja ahtojäähdyttimen sekä niiden putkien vikoja. Ison keskiluokan hännänhuippuna on kolme isoa tila-autoa, Ford S-Max, Seat Alhambra ja Volkswagen Sharan. Ford S-Maxissa oikuttelevat akun lisäksi hiukkassuodatin, polttonestepumppu tai laturi. Seat Alhambran ja Volkswagen Sharanin murheenkryyninä on pakokaasujen takaisinkierrätys.

Isot autot

BMW 520dA xDrive

Audi A6 ja BMW 5-sarja ovat luokan parhaimmistoa. Sen sijaan Mercedes-Benz E-sarja on punaisella vuosimalleissa 2010–2011, vikakohteina akun lisäksi käynnistysmoottori, virtalukko sekä ohjauslaitteet ja niihin liittyvät letkut. Mersun E-sarjan laatu alkoi merkittävästi parantua vuosimallista 2013 alkaen ja vuosimalli 2017 sijoittuu parhaiden mallien joukkoon.

Mukana 113 suosittua automallia

Tiepalveluraportissa on listattu 113 suositun automallin tielle jättäneet tekniset viat vuodelta 2019. Näistä automalleista 37 sai hyvän tuloksen ja 18 mallia heikon tuloksen. Tuloksissa on huomioitu vain automallin tekniset viat, jotka ovat pysäyttäneet kesken matkan. Rengasvauriot sekä huolimattomuudesta johtuneet viat, kuten polttoaineen loppuminen on jätetty pois tilastosta. Mukana olevien automallien ensirekisteröintivuodet ovat 2010–2017. Automallit on jaoteltu viiteen kokoluokkaan ja kahdeksaan ikäryhmään. Mukana ovat vain ne automallit ja vuosimallit, joista on saatu tilastollisesti merkitsevä otos. Vikamäärät on ilmoitettu mallin tuhatta liikenteessä olevaa autoa kohti.

ADAC-raportin arvostelijat väittävät, että automerkkien omat hätäpalvelut vaikuttavat tuloksiin. ADACin vastaus on selkeä: koska kaikilla merkeillä on oma hätäpalvelu, se ei oleellisesti heikennä raportin luotettavuutta. Raportti keskittyy vanhempaan kalustoon, jossa automerkkien hätäpalvelun merkitys on vähäisempi tai olematon.

ADAC-tiepalveluraportti 2020: tiepalvelutapahtumat vuodelta 2019
(parhaat TOP- ja huonoimmat FLOP-mallit kokoluokittain aakkosjärjestyksessä)

Kokoluokka TOP FLOP
Pienimmät
pikkuautot
Toyota Aygo Smart forfour (2015–2016)
Volkswagen Fox Smart fortwo (2015–2016)
Fiat 500 (2014–2015)
Pikkuautot Audi A1 Hyundai i20 (2011–2014)
Citroën C3 Opel Meriva (2017)
Fiat Punto
Honda Jazz
Mazda CX-3
Mini
Mitsubishi Space Star
Peugeot 2008
Renault Captur
Suzuki Vitara
Toyota Yaris
Audi A3 Ford C-Max (2010)
Audi Q3 Ford Kuga (2012)
BMW 1-sarja Hyundai i30 (2010)
BMW 2-sarja Kia Ceed (2011–2013)
Pienempi
keskiluokka
BMW X1 Kia Sportage (2011)
Hyundai Tucson Nissan Qashqai (2016–2017)
Mercedes-Benz A-sarja Peugeot 308 (2010–2012)
Mercedes-Benz B-sarja Renault Kangoo / Rapid (2015–2017)
Mercedes-Benz CLA Renault Scénic (2014–2015)
Mercedes-Benz GLA
Mitsubishi ASX
Škoda Rapid
Volkswagen Beetle
Audi A4 Ford S-Max (2010, 2016–2017)
Audi A5 Opel Insignia (2015–2016)
Isompi
keskiluokka
Audi Q5 Seat Alhambra (2013–2014, 2017)
BMW 3-sarja Volkswagen Sharan (2013–2014, 2017)
BMW 4-sarja
BMW X3
Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLK
Isot autot Audi A6 Mercedes-Benz E-sarja (2010–2011)
BMW 5-sarja
Mercedes-Benz GLE
TOP: Parhaiksi ja luotettavimmiksi malleiksi on laskettu ne automallit, joiden vikamäärät ovat keskimääräistä pienemmät kaikissa ikäryhmissä (mallit kuuluvat vähävikaisimpaan 40 prosenttiin kaikissa ikäryhmissä).
FLOP: Mallit, joiden vikamäärä on ainakin yhtenä vuonna huonomman viiden prosentin joukossa.

Tiepalvelutilasto ei kerro kaikkea laatueroista

Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella.

Katsastuksessa havaitut viat ovat täysin erilaisia kuin tielle pysäyttävät tekniset viat, joista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin, erityisesti akkuun. Katsastuksessa suurimmat vikamäärät liittyvät akselistoihin, pyöräntuentaan, ohjauslaitteisiin ja niiden nivelten kulumiseen, jarruihin ja pakokaasupäästöihin.

Tiepalvelu- ja katsastustilastot eivät kerro ihan kaikista automallien tyyppivioista. Joidenkin automallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle.

Nämä viat tulevat tiepalveluraporttiin vain silloin, kun ne keskeyttävät ajamisen yllättäen kesken matkan. Usein tällainen vika ilmaisee itsensä alkuvaiheessa esimerkiksi tehottomuudella, metelillä tai värinällä ja auto ajetaan tai hinautetaan korjaamoon. Vakava moottori- tai vaihteistovika korjautetaan ennen matkalle lähtöä tai määräaikaiskatsastukseen menoa.

Suosittujen automallien vikatietolista löytyy Moottorin verkkosivuilta. Vikatietolista sisältää sadan suositun mallin tyyppiviat. Lista päivitetään kerran vuodessa kesäkuun loppuun mennessä. Siihen on katsastus- ja tiepalveluraporttien lisäksi koottu tietoja auton omistajien ilmoittamista vioista sekä takaisinkutsukampanjoista Suomessa, Saksassa ja Britanniassa.

Näin luet ADAC-vikatilastoa

Automallit ovat aakkosjärjestyksessä kokoluokittain. Paremmuusjärjestys määräytyy vikaindeksin perusteella kussakin autojen ikäryhmässä. Vikaindeksi on tielle pysäyttäneiden teknisten vikojen määrä suhteessa tuhanteen autoon. Mitä pienempi luku, sitä varmempi auto.

Tulostaulukossa vikaindeksit on numeroiden lisäksi ilmaistu värisymbolein: tummanvihreä on paras, keltainen keskinkertainen ja punainen huonoin. Tulokset perustuvat pelkästään teknisiin vikoihin. Kuskin huolimattomuudesta johtuneet simahtamiset on jätetty pois, esimerkiksi polttoaineen loppuminen.

Tuloksia ei ole enää painotettu ajomäärien korjauskertoimella. Automallien keskimääräinen vuosittainen ajokilometrimäärä on mainittu: se auttaa suhteuttamaan mallin vikamäärän ajomäärään.

Tilastossa ovat mukana käyttöönottovuosien 2010–2017 automallit, joita on valmistettu vähintään kolme vuotta ilman suuria muutoksia ja joita on rekisteröity yhtenä vuotena vähintään 10 000 kappaletta ja muina vuosina vähintään 7 000 kappaletta. Jos arvosanaa ei ole annettu, kyseisestä vuosimallista ei ole saatu tilastollisesti merkitsevää otosta.

ADAC-tiepalvelutilasto 2020 – Vuoden 2019 tiepalvelutapahtumat Saksassa

ADAC 2020 ArvosteluperusteetADAC 2020 Pienimmät pikkuautotADAC 2020 PikkuautotADAC 2020 Pienempi keskiluokka

ADAC 2020 Isompi keskiluokka

ADAC 2020 Isot autot

Lue lisää: https://moottori.fi/liikenne/jutut/pelkka-katsastustilasto-ei-kerro-koko-totuutta-autojen-laatueroista/

Jaa artikkeli

Keskustelu