9.4.2016 Ajoneuvot Koeajo: Audi A4 allroad – korotettuna parempi? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Korotettu Audi A4 allroad on parhaimmillaan hiekkateillä ja maanteillä. Hyvää: etenemiskyky, viimeistely. Huonoa: lisähinta perus-Audiin verrattuna. Uusi Audi A4 allroad on järkivalinta kaikille heille, joilla on riittävän paksu lompakko ja esimerkiksi harrastukset tai erämökin sijainti edellyttävät seikkailua asvalttiväylien ulkopuolella. Etenemiskykyä tarjoaa nelivedon lisäksi maavara, jota on tavalliseen farmari-Audiin verrattuna 34 milliä enemmän. Vetokyky on noussut 2 100 kiloon. Ja jos ruksaa lisävarusteeksi 1 752–1 846 euroa maksavan sähköisen vetokoukun, saa sen mukana avustimen, joka auttaa peruuttamaan perävaunua ongelmitta. Osaa puhuttelee tavis-Audia näyttävämpi ulkomuoto. Rouheamman ja särmikkäämmän ilmeen luovat pyöräkoteloiden muovilevikkeet sekä muhkeammat etu- ja takapuskurit. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mallisto tiivistyy Allroad täydentää A4-malliston, jottei merkkiuskollisten tarvitsisi kaihoilla vieraiden perään. Erityisen tiukan vastuksen tarjoavat saksalaismerkit Volkswagen, BMW ja Mercedes-Benz. Allroad on ajettavuudeltaan hyvä ja viimeistelty auto. Sen saa räätälöityä mukavuus- ja turvavarusteilla yhtä hyvin kuin perus-A4:nkin – jos lompakko kestää. Huono valinta ei olisi mukautuva vakionopeussäädin ja ruuhka-avustin, Ne tuovat arkiajoon vaivattomuutta huolehtimalla liikkeellelähdöistä ja jarruttamisesta. Järjestelmä tukee ohjaamista 65 km/h nopeuteen saakka. Avustimet ovat osa Tour-teknologiapakettia, joka maksaa 2 590–2 729 euroa ja edellyttävät myös navigointijärjestelmää, ja se taas maksaa… Kun tie päättyy Allroad on aina nelivetoinen. Moottorista riippuen vaihteistona on kuusivaihteisen manuaali, seitsenvaihteinen S tronic -automaatti tai kahdeksanvaihteinen tiptronic-automaatti, ensimmäistä kertaa A4 allroadissa. Audin automaateissa alemmat vaihteet on välitetty tiheämmiksi, joka luo urheilullista tuntumaa. Ylimmät vaihteet on välitetty harvoiksi, joka pitää kierrokset mahdollisimman alhaisina myös moottoritievauhdissa. Tämä edesauttaa taloudellisuutta. Siinä missä perus-Audi suo kuljettajan valittavaksi comfort, auto, dynamic, efficiency ja individual -ajoasetukset, on allroadissa myös offroad-asetus, joka hieman säätää moottoria ja vaihteistoa, ohjausta sekä mukautuvaa iskunvaimennusta (lisävarusteinen) kevyttä maastoajoa ajatellen. Automaattisesti säätyvä iskunvaimennus perustuu tunnistimiin, jotka tarkkailevat pyörien liikettä sekä pitkittäistä ja poikittaista kiihtyvyyttä. Askeesia ja digitaalisuutta Sisällä ilme on tuttua ja taattua Audia: vallitsevana ovat askeettisen pelkistetyt linjat, vakuuttavat materiaalit ja hyvä viimeistely. Alkujaan Audi TT -urheiluautossa esitelty virtuaalimittaristo on selkeä ja näkymiltään räätälöitävissä. Sen valitsisin lisävarustelistalta (hinta navigointipaketin osana 3 153–3 322 euroa). Digitaalinen 12,3 tuumainen yhdistelmämittaristo korvaa mekaaniset mittarit. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uudistunut moottori Uudistunut 252 hevosvoiman kaksilitrainen bensiinimoottori on enemmän kuin riittävän väkevä liikuttamaan Audia. Tällä voimanlähteellä keskikulutus on 6,4 litraa sadalla kilometrillä. Autoa on vaivaton käskeä eri nopeuksilla, eikä vaihtohetkiä juuri havaitse kaksoiskytkinvaihteiston ajoittaista aprikointia lukuun ottamatta. Keulille voi valita myös kuusisylinterisen kolmilitraisen dieselmoottorin, joista väkevämmässä on 272 hevosvoimaa. Luvattu keskikulutus on maltillinen 5,3 litraa sadalla kilometrillä. Vapaiden nopeuksien moottoritieosuuksilla väljässä liikennevirrassa tuli koeteltua, että veekuutonen liikuttaa autoa reippaasti. Täsmällinen ohjaus ja hyvä tienpinta pitivät auton vaivatta halutulla ajolinjalla, vaikka vauhti kipusi reilusti yli 200 kilometrin tuntinopeuden. Kesäksi Suomeen Audi esitteli A4 allroad quattron ensi kertaa Geneven autonäyttelyssä keväällä 2009. Kasvoja kohotettiin ja moottoreita uudistettiin vuonna 2011, ja nyt on toisen sukupolven vuoro. Saksassa nyt koeajettu bensiinimalli (2.0 TFSI 185 kW quattro S tronic Business) saapuu Suomeen heinäkuulla. Vakiovarusteisena se maksaa 60 996 euroa. Vakiovarusteluun kuuluvat muun muassa led-ajovalot, seitsentuumainen värinäyttö, vakionopeussäädin nopeusrajoittimella, pysäköintitutkat ja -kamera edessä ja takana, urheiluistuimet edessä sekä sähkötoiminen takaluukku. Suomessa suosituimmaksi dieselversioksi noussee kaksilitrainen 190 hevosvoiman malli, jonka hintalapussa lukee 53 898 euroa. Suomessa tulee tarjolle jo kesäkuussa hinnaston tyyrein eli 69 983 euron Business 3.0 TDI 200 kW quattro tiptronic. Takapyöriä lepuutellen Audi muokkaa quattro-nelivetoa ennakoivaksi. Taustalla ovat paineet kuristaa kulutusta. Audin quattro-nelivedon se jokin on jatkuvatoimisuus – on ollut jo yli kolme vuosikymmentä. Suomessakin suosittuja Audi quattroja on valmistettu 36 vuoden aikana noin seitsemän miljoonaa. Valmistaja ottaa nyt kulutuksellisesti perustellun, mutta myös uhkarohkean askeleen uudella quattro ultra -teknologialla. Se tarkoittaa hyvästejä keskitasauspyörästölle ja jatkuvalle nelipyörävedolle. Neliveto muuttuu ennakoivaksi kuten viimeisten sukupolvien Haldex-nelivedot. Uusi quattro ultra on suunniteltu pitkittäismoottorisiin Audi-malleihin. Poikittaismoottoristen mallien (A1, A3, TT, Q3) quattro on aina ollut luonteeltaan avustava. Vihreä väri osoittaa nelivetojärjestelmän osat, joiden pyöriminen voidaan pysäyttää. Kulutusta kuriin Merkittävin hyöty on kohentuva taloudellisuus ja vähentyvät päästöt. Kun nelivetoa ei tarvita, esimerkiksi suoralla kuivalla moottoritiellä, ei voima enää välity takapyörille. Se laskee kulutusta. Perinteiseen nelivetoon verrattuna polttoaineensäästö on valmistajan testeissä arkiliikenteessä ollut keskimäärin 0,3 l/100 km. Audi toppuuttelee epäilijöitä, että neliveto kyllä tulee tarvittaessa ripeästi apuun. – Nelivedon äly ja säätökyvyt perustuvat alati ajon aikan toimiviin antureihin, jotka keräävät jatkuvasti tietoa pitkittäis- ja sivuttaiskiihtyvyyksistä, pidosta, ajoasetuksista, moottorin kieroksista ja muusta toiminnasta sekä kaasupolkimen asennosta, tekninen projektijohtaja Markus Schreiber kertoo. Ensimmäisenä uusi ultra-ratkaisu on ajettavissa Suomessa heinäkuun ja A4 allroad quattro 2.0 TFSI -mallin tullen. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Audi A4 allroad 2.0 TFSI quattro ultra S tronic Hinta alkaen 60 996 € Moottori Bensiinimoottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 185 kW (252 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 370 Nm (1600–4500 r/min) Vääntö 370 Nm (1600–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,1 s Huippunopeus 246 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 147 g/km Mitat pituus 4750 mm, leveys 1842 mm, korkeus 1493 mm, akseliväli 2818 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku